pony antivries doppen uit het motorblok zijn weg

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
marcverheijen
Berichten: 6
Lid geworden op: do 01 okt 2020 11:15

pony antivries doppen uit het motorblok zijn weg

Bericht door marcverheijen »

heb mijn massey harris pony prima aan het lopen gekregen
nu de motor loopt kan ik naar de volgende klus; het koelsysteem
bezinzemotor, een simca aronde/9 blok (voor zover ik weet....)

de antivriesdoppen die in het motorblok (geperst) zitten zijn er uit. als ik water in de radiator giet stroomt het er net zo snel via twee gaten waar de doppen uit zijn er onder weer uit
het water in de motor is dus ooit gaan bevriezen en deze doppen die in het blok zitten hebben hun werk gedaan en zijn toen open gesprongen waardoor de motor in die vorstperiode heel is gebleven
maar dat is allemaal van voor mijn tijd
koeldop.jpg
koeldop.jpg (84.25 KiB) 2220 keer bekeken
vragen die ik heb:

1. zijn die doppen ergens te krijgen of moet ik die nieuw laten draaien

als ik in het blok kijk zie ik natuurlijk alleen maar roest. dat kan ik een beetje van buitenaf door die gaten schoon spuiten maar dat is dan enkel het deel wat ik kan zien. de rest van het gehele koelsysteemstelsel zal ook wel verroest zijn

2. kan ik gewoon de doppen er op slaan en water er in en draaien maar of is er een speciale manier om het hele koelsysteemstelsel schoon te krijgen?

ik kijk uit naar je ervaringsinformatie
dan kan ik aan de slag met mijn volgende klus aan mijn pony

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: pony antivries doppen uit het motorblok zijn weg

Bericht door fergie »

Hello Marc,

Om even met de deur in huis te vallen : Het zijn geen anti vries pluggen !. De pluggen die steeds die naam toegewezen krijgen zijn eigenlijk "core plugs"of direct vertaald "kern doppen"naar de functie van de gaten. Om een motor blok te gieten met interne koel passages wordt er een kern mal in de uiterlijke mal gehangen en de gaten die dit achterlaat worden later van doppen voorzien, die hier dan steeds vriespluggen worden genoemd.

Als deze pluggen er uit komen omdat de motor bevroren is geweest dan is er geen enkele reden aan te nemen dat deze pluggen enige bescherming hebben geboden. Als ijs vormt in een koel gallerij dan grijpt dit aan in de ruwe wand en zet zich af. Daarvoor hoeft de motor niet eens vol te staan, een beetje water in de sludge na 't aftappen kan een motor alsnog doen scheuren !. Om de een of andere reden scheurt het blok altijd ergens waar je het niet ziet door de aanbouw delen als de starter/dynamo etc. Een gedegen onderzoek is dus zeker aan te bevelen.

Gemiddeld genomen is het niet zo moeilijk aan de pluggen te komen als je de maten van de gaten mee neemt naar een revisie bedrijf, die hebben meestal alle soorten en maten wel op voorraad.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

marcverheijen
Berichten: 6
Lid geworden op: do 01 okt 2020 11:15

Re: pony antivries doppen uit het motorblok zijn weg

Bericht door marcverheijen »

ha rene
met jouw goede informatie nog eens het hele blok minitieus nagelopen
ik kan geen scheurtje vinden dus hoop dat het blok geen schade heeft
en het is van voor mijn tijd dat die core-pluggen eruit zijn gegaan, dus wellicht niet door vorst maar door iets anders
moet me dus niets wijs laten maken door amateurs

zoals ik het begrijp dienen die pluggen enkel om het geheel waterdicht te maken, maar komt er geen wezenlijke druk op te staan, toch?
beetje op maat gemaakte kurk kan dan toch voldoende zijn? of gaat er dan iets anders mis?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: pony antivries doppen uit het motorblok zijn weg

Bericht door fergie »

Hello Marc,

Gemiddeld koelsysteem komt op ca 0,8-1 bar druk dus 't moet wel wat druk kunnen weerstaan, ook als 't blok warm word. Daarom zijn 't dus metalen pluggen. Schijven met een bolling voor ondiepe sponningen en deksel vormig voor diepe ronde gaten zonder sponning. De foto lijkt mij een sponning type gat te zijn. Daar meet je de maat in de sponning op. De sponning goed schoon scrapen, beetje vloeibare pakking er in, schijf plaatsen met de bolle kant naar buiten en een paar tikken in 't midden geven om de schijf wat af te platten. Daardoor wordt de schijf groter en gaat ie goed klemmen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie