Werking gashendel ferguson tea-20

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door wichmond »

Hallo allemaal,
Kan iemand mij vertellen hoe de werking is van een Ferguson TEA-20 gashendel ( petroleum).
Ik begrijp ook niet hoe de overbrenging in elkaar steekt.
Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.
Ik voeg een drietal foto's toe

Alvast bedankt

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door fergie »

Hello Wichmond,

Een TE-A is natuurlijk een benzine trekker, deze is omgebouwd naar petrolium ?.

De gas hendel bediend eigenlijk de regulateur en die bediend dan weer de carburateur. Als je het gas open trekt dan trek je de veer (vertikaal voor aan rechts van de motor) op spanning. Deze actie vertaald zich via de L vormige hevel ook in het open gaat van de gasklep in de carburateur. De motor gaat meet toeren maken en de regulateur gewichten (In de motor) gaan door middelpunt vliegende kracht een steeds grotere kracht uitoefenen tegen de veer kracht in. Op een zeker toerental zullen de krachten van de veer en de gewichten een evenwicht berijken en gaat de gasklep (deels) weer dicht. Daalt 't toerental (hogere belasting van de motor) dan minder tegen druk van de gewichten, gas (verder) open enz. De stand van de hendel heeft dus meer iets van een soort "cruise control"weg. Er is wel een maar bij en dat is dat dit systeem goed regeld tussen 1000 en 2000 toeren. Dus beneden 1000 toeren is er niet veel in de zin van compensatie voor verandering in belasting.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door wichmond »

Hallo Rene,
Fijn dat je reageert, maar deze tractor moet afgesteld worden. Ik heb deze gekregen met de hele carburateur en stangetjes in een doosje dus je begrijpt wel dat er niets klopt.
Hij loopt, dat is het dan ook. Op de gashendel reageert de trekker niet veel en het knalt en ploft dat het een lieve lust is.
Hoe ga ik hier nu mee verder??

Groetjes Bennie

wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door wichmond »

weet iemand of er in de gewichten kamer van de benzine toevoer regeling (TEA-20) motorolie zit?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door fergie »

Hello Bennie,

Geen idee waarom je je laatste vraag steld tenzij je denkt dat er een probleem is voor je de werking van 't systeem helemaal begrijpt en dan is er nog de afstelling van 't geheel. Ik zal morgen even een paar foto's proberen te maken voor je zodat je weet hoe 't zou moeten zitten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door wichmond »

Top

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door fergie »

Hello Bennie,

Afbeelding
De positie van de arm op de stang moet worden afgesteld op 2200 toeren max onbelast. (denk om je vingers ivm. ventilator !)
Afbeelding

Afbeelding

Dit is belangrijk : de veer slijt in de arm dus ik heb er een popnagel in gedaan, de nagel er uit getikt en de veer past weer redelijk strak. Bij meer slijtage gewoon de popnagel vervangen. Tevens, de plunjer die in de veer zit moet de arm raken maar zonder de veer te rekken als de zaak in rust is. Als dat niet zo is plunjer oplassen en terug vijlen tot dit wel zo is.

Afbeelding

Zo dus. Als hij geen contact maakt is fatsoenlijk startionair draaien tot 1000 toeren niet mogelijk.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door wichmond »

Hallo Rene,
Al weer een stuk duidelijker, wat ik met mijn 2e vraag bedoelde is dat bij het uitdraaien van de stelschroef aan de linkerkant van het blok
de stelschroef zwart was van de motorolie. Mijn vraag doelde op die zwarte stelschroef moet hier dus olie inzitten?
Bij het indraaien voel ik geen enkele weerstand dus hoever moet die stelschroef worden ingedraaid?
Dan is er nog een vraagje:
de keerring van de hef bevestiging die onder aan de trompet lekt moet dan de hele trompet eraf om aan de binnenkant de borging te verwijderen? Zo ja kan de trompet ook gedemonteerd worden zonder
de remmen en steekas eerst te demonteren?
Al met al best wel een aantal vragen en ik hoop dat je hierop wilt ingaan.

ps ik voeg enkele foto's toe ter verduidelijking.
stelbout gashendel_1.jpg
stelbout gashendel_1.jpg (109.21 KiB) 4621 keer bekeken
keerring hef_1.jpg
keerring hef_1.jpg (67.36 KiB) 4621 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door fergie »

Hello Bennie,

Die schroef bepaald de weerstand van een demper veer die moet voorkomen dat bij 't open gaan van 't gas de hevel gaat stuiteren. De stand van de schroef is slechts moeilijk te bepalen. Hou de L-hevel op helemaal volgas (motor uit) en draai de schroef in tot je contact voelt. En dan nog een slag of 2 verder draaien. Om eerlijk te zijn, maak er geen hals zaak van, zoveel effect heeft ie toch niet.

Je hefpen is van binnen geborgd met een moer en heeft een konische passing. Om deze te verwijderen haal je de linker trompet er af. Min spatbord en wiel hou rekening met ca 70Kg aan gewicht. Doe 't ook voorzichtig, 't differentieel kan anders uit de achterbrug vallen. Dus aan een takel met een redelijk lange strop zodat je de zaak kunt sturen. Na dat je ook 't diff er uit hebt gelepeld met de hulp van een stuk buis als een lepel in dezelfde strop (weegt ook een Kg of 30) kun je ook bij de pen aan de andere kant.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door wichmond »

Hallo Rene,
De lekkage perikelen zijn opgelost mijn dank voor de suggesties.
Ben nu bezig om de ontsteking na te lopen en af te stellen aan de hand van je schrijven hierover maar het ontbreekt aan het plaatje met A en R erop, kan dus geen graden afstellen.
Heb je hier ook nog een oplossing voor?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door fergie »

Hello Bennie,

Ik zal ff kijken of je qua plaatje kan helpen. Een optie die wel werkt is via de krukaspoelie werken. Meet de diameter van de poelie op. De omtrek daar van is de diameter x 3.1416, deel die door 360 dan weet je 1 graad. Zet de motor met het boortje op tijd. Maak een markering op de rand van de poelie en plaats daar een aanwijzer bij. Zet dan een streepje op de afstand van 1 graad ten opzichte van je eerste streepje tegen de draairichting in. (dus links om van de voorkant van de trekker gezien). Boortje er uit en dan de motor 2 slagen door en op je 2e streepje zetten. Dan de punten op net open afstellen en klem vast. Dat komt op 't zelfde neer als de klem na op 0º 1/4 streepje te verdraaien.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wichmond
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 sep 2020 11:12

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door wichmond »

Hallo René
Prima geregeld loopt als een zonnetje nu de rest van de restauratie nog.
Bedankt

Groetjes
Bennie

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door johan »

Hallo,

Aangaande de hefpen aan de linkertrompet zit ik met hetzelfde probleem lekkage.
Hoe is dit dicht te krijgen moet ik daarvoor een nieuwe pen bestellen of kan ik de oude terug gebruiken.
Veronderstel dat bij het demonteren v/d trompet er eerst wat olie moet worden afgelaten.

Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Werking gashendel ferguson tea-20

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Ja, d'r komt een liter of 30 olie en water uit (gemiddeld). Of je de pen weer gebruikt ligt aan de slijtage, buiten maat voor de kogel hoort 22mm te zijn, is dat veel minder is vervangen natuurlijk aan te bevelen. De afdichting is conisch ,beetje vloeibare pakking doet wonderen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie