pookstart TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
blauweaaf
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:10
Locatie: Ede

pookstart TEF

Bericht door blauweaaf »

Goeiedag,

Na eindeijk weer eens een dagje heerlijk met de TEF in de weer geweest te zijn, met de watertank in een kar erachter om de Rodo's water te geven, weigert hij aan het eind van de dag ineens om te starten. Met de pook naar voren gebeurt er helelmaal niets. Met een schroevedraaier tussen het einde van de stang die vanaf de pook naar voren loopt en de schakelaar voor de startmotor gaat het iets beter want dan draait de startmotor. Helaas grijpt hij dan niet aan op de motor zelf en draait de startmotor dus vrij rond. Ik denk dus dat het niet aan de accus of aan de startmotor ligt, maar aan de (afstelling van de) bendix. Ik heb er al diverse topics over gelezen, maar die van gaan allemaal uit van iets meer kennis dan ik heb, dus ik kom er niet echt verder mee. Wat kan ik het beste doen om verder te komen? Bij voorbaat dank.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: pookstart TEF

Bericht door fergie »

Hello Blauweaaf,

Mogelijkheden genoeg. Maar de meest voor de hand liggende zijn afstelling van de duw stang en de schakelaar en de bendix koppeling.

De duw stang is verstel baar. Juiste afstelling is de hendel op de starter zover als ie wil gaan duwen en dan net de pin er weer in kunnen steken, dan pin er uit en een halve slag extra langer maken.

Voor je dat doet zou je eigenlijk de schakelaar moeten afstellen op een punt dat die net sluit als de bendix afstand x is verplaatst vanaf rust stand. Geloof dat 't ca 16 mm is. Dit kan door de beugel weer recht te buigen en dan de hele beugel te schuiven (zitten sleufgaten in). Een lampje en accu om te zien dat ie sluit of een doorpieper die dat laat horen is hierbij erg handig. Starter moet hiervoor natuurlijk even van de trekker af.

Als je 'm er dan toch af hebt check dan de bendix koppeling. De Bendix is namelijk een een richting en overbelastings koppeling in een tandwiel. Het betreft een platen koppeling die middels een "snelle schroefdraad" wordt samen geknepen in een richting en vrij rond draaid in de andere. De oppervlakte, materiaal en druk bepalen ook het maximale koppel dat er door wil dus bij overbelasting slipt ie ook de tweede kant op. Deze koppeling moet heel snel aangrijpen een kant op en totaal vrij lopen de andere. Heel snel is hierbij een graad of 10-15 verdraaiing moet voldoende zijn voor totale lock-up. Bij een vette koppeling is hier geen sprake van en aquaplainen de schijven langs elkaar waardoor je inderdaad kunt denken dat 't tandwiel niet eens aangrijpt terwijl in werkelijkheid dit wel zo is maar de koppeling niet pakt.

Ik gok dat jouw "probleem" een combinatie van dit alles is, vooral de schakelaar en de bendix.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

blauweaaf
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:10
Locatie: Ede

Re: pookstart TEF

Bericht door blauweaaf »

Super, dankjewel! Ik begrijp het toch nog niet helemaal.

1. Als eerste moet ik de duwstang zo afstellen dat de bendix precies 15,8 mm naar buiten komt als de stang in de uiterste stand staat. Ik kan echter alleen die 15,8 mm opmeten wanneer de startmotor van de trekker af is, maar dan kan ik hem niet met de stang bedienen. Of is het zo dat 15,8 bendix-verschuiving overeenkomt met 15,8 mme horizontale verschuiving van de duwstang?

2. Vervolgens, of daarvoor, moet de startmotor eraf zodat ik de koppeling schoon kan maken.

3. En dan als derde moet ik zorgen dat de electrische schakelaar precies contact maakt wanneer de duwstang in de uiterste stand staat.

3 lijkt me goed te doen. 2 lijkt me ingewikkeld maar is misschien niet nodig. 1. klinkt voor mij nog tegenstrijdig. Kan je dat nog een keer uitleggen?

groetjes, blauweaaf

evert65
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 jul 2016 20:40

Re: pookstart TEF

Bericht door evert65 »

Mijn kwam de uitleg ook heel ingewikkeld over
Maar ik dacht, misschien zijn de tanden gewoon afgesleten van het rondsel
Dat uitschuift om het vliegwiel te pakken.
Zelf moest ik een andere startmotor plaatsen, en het viel me toen op dat de van de tanden op het rondsel de helft was weggesleten (is van aluminium)
Succes met het oplossen van je probleem

blauweaaf
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:10
Locatie: Ede

Re: pookstart TEF

Bericht door blauweaaf »

Vandaag weer bij de trekker geweest. Start als een zonnetje! Kan er iets zijn met opwarming waardoor hij niet meer start? :?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: pookstart TEF

Bericht door admin »

Nee,

Het is niet de temperatuur.
Meestal is de schakelaar op de startmotor als hij soms wel en soms niet start.
Ik heb die op beide startmotoren van mezelf al vervangen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie