Welke type hefmast is beste voor mf 135

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Erik mf-135
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 09 aug 2017 11:04

Welke type hefmast is beste voor mf 135

Bericht door Erik mf-135 »

Goede dag,
Ik zoek een hefmast voor mijn mf 135 3 cilinder.
De meeste zijn te zwaar.
Ik wil er graag kuil pakken mee tillen wegen +- 300 a 600 kg
Dan kan ik ze direct met pellet pakken trek ze nu naar beneden en til ze dan op pellet zie foto's

Wie heeft hier ervaring mee ?
Groet Erik
Bijlagen
IMG_20190917_195703 (1).jpg
IMG_20190917_195703 (1).jpg (185.22 KiB) 4219 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Welke type hefmast is beste voor mf 135

Bericht door fergie »

Hello Erik,

De gemiddelde heftruck mast is vrij zwaar gebouwd maar een korte 1.2 tons electro truck mast of dergelijke kan best. Het beste is kortere heflatten maken en die gebruiken voor de hefmast en die zo dicht als mogelijk is op de trekker te krijgen.

Optie 2 is een licht gewicht mast speciaal voor trekker gebruik : https://www.minitrekkers.nl/orsi-hefmast-ohs7-180/ (ff de baas pluggen). Let op, ondanks de licht gewicht constructie van de mast is het ook hierbij altijd beter die zo dicht mogelijk op de trekker te bouwen om de uiteindelijke last ook zo kort mogelijk achter de trekker te hebben. Uiteindelijk is de trekker een wipwap met de achteras als kantel punt dus arm maal kracht enz. Het type mast maakt natuurlijk ook deel uit van die wipwap en de licht gewicht versie kun je met 2 man probleemloos van plat op de grond rechtop zetten. Ik had eerder een 1.5 ton electro mast die je met 2 man alleen met uiterste inspanning zover kreeg.

Omdat de trekker het contra gewicht is en er voor moet zorgen dat je de voorwielen aan de grond hebt met genoeg druk om te kunnen sturen is eventueel verzwaren soms wel aan te bevelen. Vergeet niet dat de wipwap ook horizontaal werkt dus bij een bocht nemen met een wat hogere snelheid kan de massa achterop genoeg gang krijgen om de grip van de voorwielen zijdelings te overmannen. Op die manier heb ik al eens zo'n 4 kant houten paaltje op een trotior bijna 45 omgereden....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welke type hefmast is beste voor mf 135

Bericht door hooidonk »

Hallo René en Erik,

Duidelijk verhaal, niks meer aan toe te voegen.
Bij onze 155 zitten twee lippen met een gat bovenop de heflatten gelast, zo'n 15cm vanaf de achterste kogel.
Pas veel later hoorde ik dat dat uit de bollenteelt komt, om met een lichtere trekker toch een zware krat op te kunnen tillen.
Misschien ook een idee voor de 135?

Afbeelding

Dick
Berichten: 58
Lid geworden op: di 20 okt 2009 21:07
Locatie: neder betuwe

Re: Welke type hefmast is beste voor mf 135

Bericht door Dick »

Hallo Erik,

Je kunt beter een perfect hefmast kopen voor een fruitteelt trekker is licht en toch sterk.

Kijk maar even op fruittuinpark.nl die heeft veel keus en niet duur diekun je heel makkelijk pas maken.
Gr Dick

Erik mf-135
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 09 aug 2017 11:04

Re: Welke type hefmast is beste voor mf 135

Bericht door Erik mf-135 »

Bedankt voor advies René hooidonk en Dick
Die foto had ik al gezien hooidonk.
ik ga opzoek naar lichte hefmast
Of gedeeltelijk demonteren.
Ben benieuwd wat ik ongeveer nog kan tillen bericht wel als ik oplossing gevonden heb die ook beetje betaalbaar is
Groet Erik

Erik mf-135
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 09 aug 2017 11:04

Re: Welke type hefmast is beste voor mf 135

Bericht door Erik mf-135 »

Ik heb wel lichte hefmast gevonden nu zitten hier pennen aan denk cat3 rond 29,5 mm weet iemand of daar verwisselbare
Kogels voor zijn ? Bij mf dealer niks kramp ook niet cat 2 28,5 mm. Past duidelijk niet.kan gat in kogels grote laten frezen
Heeft iemand hier ervaring mee?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Welke type hefmast is beste voor mf 135

Bericht door fergie »

Hello Erik,

Andere pennen aan de mast lassen, niet de trekker aanpassen aan een werktuig, dan past de rest van je (toekomstige) werktuigen ook niet.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie