koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
han.scheij
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 9:14

koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door han.scheij »

Waarde lezers, Ik probeer een TEA 20 aan de praat te krijgen in Frankrijk. Heb al dik 700 euro onderdelen gekocht maar iedere keer kon ik dieper in de misere. Allerlei electronica en kabels vervangen nieuwe slangen op radiateur etc en bij het vullen komt er ineens onder uit de motor uit een gaatje water met olie lopen. trek d peilstok er uit en daar loopt ook een straal water met een beetje olie er uit.
Standaard is dat een koppakking verhaal dus die er af maar dat ziet er goed uit koperen pakking en geen lekkages te zien.geen scheuren in de koop . heeft er iemand een idee waar dat water uit het koelsysteem met een redelijke snelheid ook nog in het olievormende deel terecht kan komen? Is het een gescheurd blok???? De buitenzijde lekt geen olie overigens. Ik vind bovendien bij het kleimechanisme dus boven de kop bij de tuimelaars etc roest dus het heeft al langer water rondgeslingerd krijg ik de indruk,.
Heeft iemand een idee waar die menging van water met olie kan plaatsvinden??? Ik heb 15 jaar terug wel nog met die tractor van opa daar gereden.

Ik hoor graag van een kenner.
Dank
Han

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door fergie »

Hello Han,

Onder de bussen zitten ook pakkingen, die willen het wel begeven. Zijn van die 8 vormige pakkingen en die zijn niet makkelijk dicht te krijgen schijnt 't.

Mogelijkheid no 2 is een door gerotte cylinder bus al is dat hier onwaarschijnlijk naar mijn schatting.

Meest waarschijnlijk is optie 3, de vriesdop in de bovenzijde van de kop (tussen de klepveren enz) is d'r uit gewipt. Nadeel is dat je nu met de motor open ook naar optie 1 zult moeten kijken omdat de druk van de bussen af is geweest.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

han.scheij
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 9:14

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door han.scheij »

Waarde René,
ten eerste dank voor je reactie. maakt wat duidelijk. Ik heb die cilinderkop hier en schoon gemaakt maar geen vrieskapdop gezien. Kan het zijn dat Pepe (opa in FR) di eer zelf uit heeft gehaald ? Ik zie een vrij groot gat in t midden in de kop en als ik voel kom ik denk ik in de middelste waterpoort uit. Dat zou wel wat verklaren vermoed ik. loopt het water langs de tunnels van d klepstoters gewoon naar beneden het blok in. Zal een zien of ik dat ding bij Hiistoparts kan krijgen.
Dan nog een vraag over d pakkingen onder de bussen. Bedoel je dan de cilinderbussen en moet ik die ook er allemaal uit halen en nieuwe pakkingen plaatsen? Ik heb dat boek gekocht en de facebookvariant ook maar ik zie geen heldere doorsnede over de opbouw van het blok en wil eigenlijk niet meer uit elkaar halen dan nodig is.
Maar al sik de complete pakkingen bestel bij HistoParts neem ik aan dat die buspakkingen daar ook wel zin zullen zitten. Probleem is dat ding in FR en ik hier dus kan niet ff kijken. Enfin geen haast hebben bij restauratie moet ik maar denken al wil ik m snel kunnen gebruiken.
Ik hoor graag nog even.
Dank
Han

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door hans eshuis »

hoi

Heb dat ook eens gehad met die vriesdop, de kleine dop van een oliedrum past er zo in.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

han.scheij
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 9:14

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door han.scheij »

Hoi!
Dank,
is dat een schroefdop? want het is redelijk roestig en ik vermoed dat er schroefdraad zat / half zit maar kan t niet goed zien.
Han

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door hans eshuis »

dat klopt, had het met een 6v ted
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door fergie »

Hello Han,

Je zult inderdaad de bussen moeten lichten. Je kunt 't gokken als je zin hebt het later alsnog the fixen maar ik vermoed dat je op redelijk korte termijn inwendige lekkage hebt en als je dat te laat opmerkt heb je veel meer schade. De pakking sets hebben inderdaad normaal die ringen er in zitten.

Heb je de krukas rondt gedraaid met de kop er af ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

han.scheij
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 15 aug 2014 9:14

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door han.scheij »

rene en medelezers,

Nee ik heb de krukas nog niet gedraaid terwijl de kop er af was. Maar lekkage onder in de pakking zou best kunnen. En als je iets doet moet je het goed doen roep ik zelf altijd dus aan de bak maar weer. die bussen lichten is daar simpel iets over te vinden hoe en wat? Heb mn oom en broer gevraagd maar die werken met scheepscilinders en dat gaat met oliedruk met tonnen perskracht en dat zal hier de oplossing niet zijn vermoed ik zomaar even. Speciaal gereedschap? vloeibaar stikstof er in en krimpen????
Ik hoor graag van iemand die de slimme oplossing heeft.
Dank wederom voor de reeds geleverde reacties.
Er is hoop
groet
Han

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: koelwater met olie door peilstookgat naar buiten

Bericht door fergie »

Hello Han,

Staan er los in, zal echter wel een tikje met een hamer en een blok hout of zo vergen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie