ratelen 23c blok

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

[quote="fergie"]Hello Chris,

Kun je een foto maken van dat "nokje" ?.

Groetjes,

René.[/quote]

Hallo Rene,
volgens mij ben ik heeeel wat wijzer geworden,de carterpan heb ik er onderweg en kijk tegen de nokkenas tandwiel en brandstofpomp tandwiel.
Wat blijkt, als ik de krukas met de hand heen en weer draai gaat het tandwiel van de brandstofpomp ook in de lengte zo,n 1 centimeter heen en weer alsof hij los op de brandstofpomp zit.
Met een schroefendraaier kan ik hem heel makkelijk zijdelings heen en weer bewegen.
Bijlagen
IMG_0078-BorderMaker.jpg
IMG_0078-BorderMaker.jpg (61.18 KiB) 7874 keer bekeken

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Schiet me net te binnen , de motor ploft en pluimt heel erg , kan dat ook nog met het verschuiven van het tandwiel te maken hebben , omdat de vertanding schuin is verloopt toch ook de timing ?
Bijlagen
IMG_0078-BorderMaker_LI-BorderMaker.jpg
IMG_0078-BorderMaker_LI-BorderMaker.jpg (52.37 KiB) 7871 keer bekeken

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Oke vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de pomp verwijderd en asje gemerkt.
Olievulpunt verwijderd en het aandrijftandwiel eruit gehaald en hierin zit een bronsen busje dat helemaal op is,iemand een idee waar ik dat kan bestellen ?
Groeten Chris.

Op de foto is het busje nummer 5
Bijlagen
IMG_20180429_0001_NEW-BorderMaker.jpg
IMG_20180429_0001_NEW-BorderMaker.jpg (105.2 KiB) 7858 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: ratelen 23c blok

Bericht door fergie »

Hello Chris,

Het tandwiel kan verschuiven zonder de timing veel te veranderen maar dat is wel een probleem en het komt vaker voor. Echter dat busje826100M1 is kennelijk nog niet in de namaak. Orgineel via de dealer 28,75 euro volgens de website https://www.barendregt.nl/shop/contents/nl/d77_112.html

Positie van de pomp en alle tandwielen onderling gemerkt ?. Ander wordt 't een uitgebreide sessie timen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Bedankt Rene,

Ik heb zoveel mogelijk gemerkt en hoop op een dosis geluk.

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Gisteren onderdelen binnen gekregen en vanmorgen vroeg de wekker gezet.
Complete olie vulopening gekocht en alles gemonteerd,ontlucht en wat denk je ????starten lopen en zonder geratel.
Nu waarschijnlijk nog nieuwe injectoren ivm het ploffen en pluimen wat die nog doet.

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Vandaag even de klepspeling na gekeken en nu heeft de eerste tuimelaar van de uitlaatklep in de lengte zo,n halve centimeter speling op de tuimelas,dus als je er boven op kijkt kan die zo,n halve centimeter heen en weer, alsof er een ring tussen moet.
Hoort dit zo ?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: ratelen 23c blok

Bericht door fergie »

Hello Chris,

Daar hoort een speciaal type veer tussen, ik zal ff kijken of ik die nog heb.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Ik heb de trekker aan het lopen en je ziet de tuimelaar heen en weer gaan maar kan niet zeggen dat daar het ratelen weg komt,het lijkt echt voor bij het distributie deksel weg te komen.
Bij 800 toeren duidelijk en bij 1000 toeren haast niet.
Volgens pdf bestand zit bij de eerste geen veer tussen.
Bijlagen
kleppen tuimelaars-BorderMaker.jpg
kleppen tuimelaars-BorderMaker.jpg (78.54 KiB) 7775 keer bekeken

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Kan ik de lagerschalen van de drijfstangen vervangen via de carterpan ?misschien dat daar het ratelen wegkomt .

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: ratelen 23c blok

Bericht door fergie »

Hello Chris,

Hij rateld dus toch nog ?. Hoe is de olie druk ?.

Ja, er hoort aan bijde kanten een veer tussen, nummer 66 is er 2x in de lijst. Ze hebben lang niet alles getekend, anders zie je door de bomen het bos niet meer..... Ik heb nog wel zo'n veertje liggen, is dezelfde als in een TEF.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Hoi Rene,
Ja hij ratelt nog,vooral in de buurt van het distributie deksel,kan dat veroorzaakt worden door versleten krukas lagers ?
De olie druk is goed, bij warme motor volgas slaat hij helemaal uit naar rechts en bij stationair staat hij in het midden.
carterdruk is er ook bijna niet,geen olie uit de peilstok en amper rook uit de ontluchting.
Ook hoor je hem nog tikken in de olievul punt.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: ratelen 23c blok

Bericht door fergie »

Hello Chris,

Als de olie druk ok is dan denk ik dat je lagers wel in orde zullen zijn. En die tuimelaars kunnen een echt rare tik geven weet ik uit ervaring. Ik zou er eerst maar eens een veer tussen stoppen, stuur me maar een berichtje, dan sluiten we dit ff kort.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Chris182
Berichten: 41
Lid geworden op: za 24 feb 2018 10:33
Locatie: Enschede

Re: ratelen 23c blok

Bericht door Chris182 »

Hallo Rene,
Als ik jopu een mail stuur komt die bij Gerrit Preuter terecht ?????
Dit heb ik al eerder gehad.
ps ik bedoelde versleten drijfstanglagers.

Groeten Chris

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: ratelen 23c blok

Bericht door admin »

Hoi Chris,

Als je op het email knopje onder een posting van iemand klikt, gaat de email naar die persoon.
Zo werkt het tenminste als ik het doe.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie