Slecht lopen TEA (gebroken klepveren)

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Slecht lopen TEA (gebroken klepveren)

Bericht door Teedee »

Kom net terug van een rit van anderhalf uur en al die tijd liep de tractor goed, maar toen ik hem tijdens het tanken stationair liet lopen, begon hij na verloop van tijd wat rauw te lopen. Wegrijden met een streepje gas ging stotterend, maar volgas leek hij aardig op te pakken om vervolgens bij gelijkmatig toerental weer erg rauw te lopen.
Het is niet dat hij onregelmatig loopt, hikt of stottert, hij klinkt gewoon rauw en levert minder vermogen.

Onderweg (brrr...) de bougies gewisseld zonder effect en thuis de bobine uitgewisseld, alsmede condensator en bougiekabels, ook weer zonder effect. Het lijkt me stug dat de ontsteking ineens verkeerd is gaan staan, of kan dat wel zomaar gebeuren?

Klinkt dit iemand bekend in de oren? De tractor is niet oververhit, het vroor vanochtend en ik heb me niet verbrand bij het wisselen van de bougies.

Groet!

Tim
TEA20 '55

StefanDeWilde
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 31 okt 2016 10:00

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door StefanDeWilde »

Volle filters?
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.

Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door Teedee »

Goeie suggestie, maar hij loopt stationair al slecht en gaat toch vlot door naar volgas en houdt dat ook vol. Benzine loopt ook vlot uit de aftap van de vlotterbak.

Groet!

Tim
TEA20 '55

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Stationeer sproeier half verstop?
Probleem met het ontstekingstijdstip (vervroeger die blijft hangen bijvoorbeeld)?
Speling op de rotor?

Sorry, ik heb diesel in het bloed dus kom niet veel verder dan dit.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door Teedee »

Wat is dat toch met al die diesels hier Gerrit.. Oh ja, Anna TEF ka, de dieselmoeder van dit forum.

Net de ontsteking opnieuw afgesteld en toen hij liep met de hand vroeger en later gezet. Hij liep alle kanten op even rauw. Wel sneller uiteraard bij vervroegd en trager bij verlaat, maar nog steeds rauw. Ook bij gas geven.

Groet!

Tim
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door fergie »

Hello Tim,

We wachten met smart op de resultaten van klepspeling stellen zoals per sms gecomuniceerd is !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door Teedee »

Compressie 1 en 2 is 110 psi, 3 is 115 psi en 4 is... absoluut nul. Klepdeksel eraf en het euvel is duidelijk: een gebroken klepveer. Nu hopen dat de klep niet krom is. Hij beweegt nog wel, dus ik heb goede hoop (afkloppen...), ook voor de zuiger.

Is het verstandig alle klepveren preventief te vervangen? En nieuw bestellen of tweedehands eentje opsnorren?

Overigens, qua afstellen ontsteking: Het Haynes-handboek heeft het over 1 of 2,5 streepje naar R
1 voor bloknr. S1E tot S8995E met Lucas 40132,
dito voor bloknrs. vanaf S8995E met Lucas 40146
2,5 voor bloknr. S1E tot S8996E met Lucas 40146
Ik heb geen idee van mijn bloknummer en mijn Lucas D3A4 is een 40248

Hier op het forum stast 1 graad (kwart streepje, omdat een streepje 4 graden is?) naar A, de andere kant op dus. Ik ben lichtelijk verward...
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door fergie »

Hello Tim,

1 streepje is inderdaad 4º dus 1/4 is 1º. Voor een TEA moet het 1º voor TDC zijn dus 1/4 naar A(dvance). Ik heb net de foto serie in de FAQ gefixed, mischien helpt dat je nog wat.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door Teedee »

Dankje René, welk handboek heb jij eigenlijk?

En heb jij een verklaring waarom Haynes met die 1 en 2,5 komt de andere kant op?
Ik kan me namelijk voorstellen dat de ontsteking juist ietsje later staat, stationair, om starten te vergemakkelijken en middels de vervroeger dan vroeger gaat staan. Ik wil niets in twijfel trekken hoor, maar zie het licht nog even niet.

Voorlopig echter even geen gepruts aan de ontsteking, want de zuiger van 4 staat in de hoogste stand met de klep er zonder veer op. Kan nog net met mijn nagel een randje steel pakken, dus ik kijk wel uit aan de krukas te draaien!

Groet!

Tim
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Het orgineel natuurlijk, het Ferguson Handboek !. (daar komt een 40248 overigens niet in voor maar dat maakt niet uit)

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Slecht lopen TEA (edit: gebroken klepveren)

Bericht door Teedee »

Misschien omdat het een van de laatste TE's is en die handboeken toen allang geschreven en gedrukt waren. Dan komt een nieuwe distributeur er niet meer in. Heb sowieso het idee dat Haynes een verzamelwerk heeft gemaakt van oude modelspecifieke handboeken. Het leest in ieder geval erg rommelig en onlogisch.

Overigens, bij daglicht blijken nóg drie klepveren gebroken te zijn. Kan zien dat ze ooit allemaal erg roestig geweest zijn, dus wellicht dat daar de oorzaak ligt in door lang stilstaan (de vrije lengte is ook enorm afgenomen). Of... zou ik afgelopen weekeinde niet volgas van een viaduct hebben moeten rijden en heeft hij overtoeren gemaakt? :wink:

Alle breuken zien er erg oud uit, dus ik denk eerlijk gezegddat ze al gebroken waren sinds ik 'm heb. Toch nog mooi twee jaar mee gereden en dat is dan weer een mooi testament voor de betrouwbaarheid van een Fergie; zelfs stuk blijven ze nog hard werken.

Ben benieuwd hoe hij straks met nieuwe veren rijdt!

Groet!

Tim
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Overtoeren van deze blokjes is niet handig, ze zijn niet gebouwd voor "auto" toerentallen ondanks de familie relatie met de standard en triumph blokjes. Afgelopen zomer eens een TR3 (geloof ik) tegenover onze TED gezet en verschillen gaan zoeken. Je kunt veel makkelijker de overeenkomsten tellen !. Als je het met een trekker overdrijft dan loopt ie uiteindelijk wel stuk, voor een TEF motor is het bij ca 4000 toeren catastrophaal kaboem !. De balancering is niet goed genoeg voor dat soort toerentallen. Een TED motor is gebalanceerd voor toerentallen tot ca 2500 tpm dus maar 100 meer dan het maximum onbelast toerental.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door Teedee »

Afgaand op het gehoor, maakte hij maximaal tot 200 toeren meer en niet langer dan een seconde of tien tot vijftien. Mijn nieuwsgierigheid won het van de 'technische emotie' zoals ik dat maar noem, gevoel voor de techniek.

Denk dat hij daar wel tegen had moeten kunnen, maar had me erg dom gevoeld als de breuken vers zouden blijken te zijn.

Interessant dat je de blokken hebt kunnen vergelijken. Typisch iets voor onze Fergie-goeroe, haha! Maakt voor de rest van het forum interessant en zeer gewaardeerd leesvoer.

Groet!

Tim
TEA20 '55

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door Teedee »

Afbeeldingen uploaden zo vanaf je telefoon gaat hier nog niet hè. Ik heb wel wat dramatische beelden voor jullie namelijk. Nou ja, dramatisch... het kon erger natuurlijk.
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Slecht lopen TEA

Bericht door fergie »

IMG-20180401-WA0003.jpg
(153.4 KiB) 302 keer gedownload
IMG-20180401-WA0002.jpg
(195.38 KiB) 302 keer gedownload
IMG-20180401-WA0006.jpg
(274.48 KiB) 302 keer gedownload
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie