witte rook

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

witte rook

Bericht door ruud smit »

Beste forummers
Ik heb af enntoe witte rook uit de uitlaad, het is geen water het is onverbrande diesel, nu heb ik een jaar geleden nieuwe verstuivers in de tef diesel gedaan, dus dat moet goed zitten, ze staan op 130/140 bar en maken een mooi broes aan diesel ,bij langzaam rijden heeft hij er meer last van dan bij vol gas, wat kan hier van de oorzaak zijn ? Is het mogelijk om een tef rookvrij te kunnen laten lopen in elke versnelling en elke snelheid ?
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: witte rook

Bericht door fergie »

Hello Ruud,

Dat zal waarschijnlijk een verstuiver zijn, die blijft door lekken of verstuift niet goed. Ondanks dat je met de tester een mooi patroon hebt kan dat toch voor komen. 'T zou ook de pomp kunnen zijn maar dat is niet erg waarschijnlijk. Is t koud erger ?.

Een TEF zal altijd wat roken. Zeker als die alleen maar voor rondritjes enz gebruikt wordt en niet af en toe eens flink moet werken. Vooral bij gasgeven normaal gesproken een pluimpje en verder roken als gevolg van bovenstaande effect. Ook onderschat wordt het lucht filter, dat moet elke dag worden nagekeken maar da's de laatste 20 jaar van z'n active leven niet gebeurt en dan is het een hele klus om het filter weer goed schoon te krijgen. En te weinig lucht geeft rook !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: witte rook

Bericht door ruud smit »

koud is wel erger, kan je de lucht toevoer nog regelen dan ? Hoe dan ,het luchtfilter is laatste nog ververst
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: witte rook

Bericht door fergie »

Hello Ruud,

Een verstopf lucht filter geeft grijze tot zwarte rook, het was maar om aan te geven wat een mogelijke oorzaak van rook kan zijn anders dan het standaard gedrag van de standard 20C motor !.

Probeer eens een verstuiver los te zetten (de drukleiding een slag los) om te zien of het pluimen dan over is. Op die manier kun je een voor 1 de 4 verstuivers checken en uitsluiten. Vindt je de "schuldige" dan kun je die eens verhuizen naar de cylinder er naast en kijken of hij het daar ook doet. als het gedrag niet mee verhuist naar de andere cylinder is het niet de verstuiver maar de cylinder die het doet.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

chevy35
Berichten: 127
Lid geworden op: za 03 okt 2015 23:11
Locatie: riethoven

Re: witte rook

Bericht door chevy35 »

Ik denk dat het aan het kigas pompje ligt.
Was bij mij tenminste ook zo,deze bleef diesel lekken in de inlaat en vandaar erg veel witte rook.
Met deze temperaturen kan je dit wel blokkeren en kijken of het roken minder word.
Ik had ook last van dat er diesel via deze manier in het motorblok lekte,waardoor mn oliepijl schrikbarend omhoog ging.
Het is maar een tip,ik hoop dat je er wat mee kan,...
Succes ermee.

Plaats reactie