Welk merk maaibalk is dit

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door hooidonk »

Vandaag weer iets verder gekomen met dit project.

Op het mechaniek voor het voor- en achterover verstellen van de balk zat ook heel veel speling. (zie de onderste drie pijltjes op de foto met rode pijltjes)

Onder andere de schroefdraad, deze is vervangen voor TP22 trapeziumdraad, voor een ouderwetse look.
Het oog en het asje waren helemaal ovaal uitgeslagen, dus het oogje plaatselijk opgelast en opnieuw op maat vijlen (laatste stukje moet nog).

En de schijfjes rond het kogelkopje hadden ook veel ruimte op de kogel, dus losgeslepen en een stukje opgeschoven.

Afbeelding

En dit is nu het resultaat:

Afbeelding

Binnenkort dus nog het oog netjes pas maken op het asje en dan kan de boel weer in elkaar.
Dan heb ik als het goed is alle punten met (teveel) speling gehad, dus hopelijk kan dit project dan eindelijk afgerond worden.

Groetjes,
Marten

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door hooidonk »

Vanavond de laatste hand gelegd aan het spelingsvrij maken van de maaibalk.
Het oog past nu mooi strak om de pen en de speling is daar nu helemaal uit.
Het enige waar nog speling op zit, is de hoofdpen (bij de pijl).

Afbeelding

Dit levert een speling op, waardoor ik het eind van de balk een twee tot drie centimeter heen en weer kan halen.
Voorlopig lijkt me dat prima, het werk zal uit moeten wijzen of dat teveel is.

Nu wachten tot het gras gaat groeien, kan hij aan het werk!

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door Bert353 »

mooi werk!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door trekkerbroers »

Inderdaad, mooi werk, en leuk verslag!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door hooidonk »

Dankjulliewel! :wink:

Ik ben het gras al flink aan het toespreken, hopelijk kan ik binnenkort melden dat tie het doet!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door hooidonk »

Vandaag samen met pa de maaibalk onder de Hatz gebouwd.


Afbeelding


Afbeelding

Over het staal van het bakje en de houten plaat schuift hij heel makkelijk, dus we hadden hem er zo onder.

Daarna op aanwijzingen van Jurrie de drukkers aan het verstellen gegaan.
Er kwam toch wel veel troep onder vandaan, dus uiteindelijk hebben we nu eerst alle vingers en drukkers er af gehaald om ze schoon te maken.
Ze liggen nu in een bak met olie, volgende keer kunnen ze er weer op.

Ook de balk zelf schoongemaakt, ziet er toch beter uit zo.

Afbeelding

Wordt vervolgd..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door hooidonk »

Toen ik vanavond in het schuurtje kwam, lag er een leuke verrassing op me te wachten. Pa had zich even kwaad gemaakt en de delen van de maaibalk glommen me tegemoet. 8)

Ik vond dit toch wel een erg mooi plaatje zo!

Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door hooidonk »

Oei, dit project heeft al weer een jaar stil gelegen, maar nu is die weer volop in de picture.

Ik dacht dat de drukkers gelijkmatig verdeeld moesten worden met aan de kant van de trekker een iets kleinere tussenruimte, klopt dit?

En nu ben ik even kwijt hoe de plaatjes met de drie gaatjes onder de drukkers moeten zitten.
Daar zit aan één lange zijde een hogere rand op.
Moet die rand aan de voorzijde aan de onderkant zitten?

Groetjes,
Marten

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

De drukkers moeten op de plaats waar het maaimes aan de bovenkant ingesleten is.( zie afdrukken in oude maaimes )

Het maaimes wordt door het gras naar achteren gedrukt, de slijtplaat die er achter/onder zit voorkomt dit.
Het maaimes wordt ook omhoog gehouden door deze slijtplaten.
Aan de voorkant ligt het maaimes in de vingers.
De drukkers aan de bovenkant drukken het maaimes heel iets naar beneden, niet te veel, want anders loopt de boel WARM en kun je het mes er niet in- en uitkrijgen.
Als de drukkers meer dan handwarm worden staan ze veel te strak.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Welk merk maaibalk is dit

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim,

Na nog een halve dag sleutelen, toch aan het eind van de middag de maaibalk aan het maaien gekregen!


Afbeelding


We waren flink op het verkeerde been gezet met het advies over de drukkers.
Hoe ze vroeger gezeten hadden, zou niet goed zijn.
Ons was verteld direct links op de balk met de eerste te beginnen en ook aan die kant de meeste drukkers te zetten.
Uiteindelijk bleek dan de verdikking op het mes (waar de aansluiting voor het trekhout op zit), daar dan tegenaan te komen, dus het hele spul moest opschuiven en juist de meeste drukkers moesten aan de buitenkant zitten.
En dat was exact de oude situatie.. :roll:

Ook het trekhout was 8cm te kort, maar je gaat er eerst vanuit dat het klopt, dus het was nog een heel gepuzzel.
Uiteindelijk de gaten verboord in het hout en ik bestel binnenkort wel een langer stuk hout.

De rest van de balk opgebouwd zoals je zo netjes had omschreven en uiteindelijk draait tie!
Hij moet nog even verder afgesteld worden en er is nu nog meer opknapwerk tevoorschijn gekomen.
De achterste steun van de trekker blijkt overmidden te zijn gebroken tussen twee bouten en aan die kant zit erg veel speling op de ophangpunten.
Ook de lagers van het tussenasje zijn er aan toe.
Maar voor dit seizoen kan die nog wel even, dat pakken we in het najaar wel weer op!

Groetjes,
Marten

Plaats reactie