Mijn "nieuwe" MF65

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door Bert353 »

Hallo,
Ik ben nu sinds een dikke week eigenaar van deze MF65.
Hij heeft de laatste 3 jaar stilgestaan in een schuur, de vorige eigenaar (inmiddels overleden) was er altijd erg zuinig op naar ik hoorde van een kennis die de man kende.
Toen ik voor de eerste keer ging kijken was daar ook wel bewijs van, hij stond niet in de versnelling, en ook niet op de handrem. voor alle wielen lag een stuk hout om het wegrollen te voorkomen. Ook zat er nog stroom op de batterij, niet meer voldoende om te starten, maar alle lichten en de toeter deden het gewoon nog...
Ik heb bij de aankoop een nieuwe batterij erbij gekregen, en ben toen halfgas naar huis gereden, na een winterslaap van 3 jaar ga je niet meteen 500m sprintend naar huis denk ik dan toch.
Afgelopen zaterdag weer zo'n zelfde afstand gereden, en bij een kennis de hele tractor afgestoomd, mijn god, wat zit er dan toch een boel harde troep op de motorblok. het is er lang niet allemaal afgekomen.
Omdat ik niet goed weet (nog niet) wat ik allemaal kan verwachten van deze trekker hebben we maar eens een Canadienne erin gehangen, en in 3 laag een stukje over de wei van m'n kennis gereden. de tanden gingen wel niet helemaal de grond in, maar er kwam wel veel crase mee, (gras en struikjes e.d.) maar de MF gaf geen krimp!
Daarna ben ik naar huis greden, en toen ik daar aankwam kwam ik erachter dat de binnenkant van mijn linker achterwiel nogal wat oliespatten had, ik zag dar de ontluchter die op de reductie van de trompet zit hier schuldig aan is. aan het rechterwiel zweet deze een beetje.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Het tweede wat ik opmerkte, is dat als ik de hele tijd gereden heb, en ik dan binnen kom, ik helemaal stink naar verbrande olie. daar heb ik eens op gelet, en idd, vanaf dat ik hem start, hangt er een blauwe walm om de uitlaat (onderuitlaat trouwens) Daar moet ik ook maar eens wat aan doen, dat is geen plezier die stank.
Bijlagen
IMG_6150.jpg
IMG_6150.jpg (85.18 KiB) 8406 keer bekeken
IMG_6149.jpg
IMG_6149.jpg (93.74 KiB) 8406 keer bekeken
IMG_6148.jpg
IMG_6148.jpg (98.55 KiB) 8406 keer bekeken
IMG_6147.jpg
IMG_6147.jpg (93.6 KiB) 8406 keer bekeken
IMG_6146.jpg
IMG_6146.jpg (111.41 KiB) 8406 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Die blauwe walm is mogelijk olie verbranden via de klepstelen, de rubber "hoedjes" worden hard en dichten niet meer af. Ik weet zo niet of deze motoren die ook hebben. Ik kan ze niet vinden op de tekeningen maar dat wil niet zeggen dat ze er niet in kunnen zitten.

Mogelijkheid 2 is verstuivers. Indien deze de oorzaak zijn dan is er vaak ook sprake van wit pluimen, vooral bij de koude start, al hoeft dat niet. Deze en de eerste optie kunnen beter worden na een poosje zwaar werken. Dan is het wel zaak te weten dat de olie druk in orde is voor je dat gaat doen.

De derde optie is de koudstart vlamewerper. Die kan door lekken als hij niet gebruikt wordt. In de inlaat vindt je dit apparaatje, er gaat een stroom draad en een diesel leiding naar toe. In geval van twijfel de diesel leiding afkoppelen en afdoppen of met een slangetje terug de tank in leiden en dan de motor laten lopen. Is het dan snel over weet je waar de oorzaak licht. Ding zit in je eerste foto onder de N van Ferguson.

Dan de olie in je wiel. De 65 heeft eind reducties met een afzonderlijke olie voorraad in elk. Hier gaat 80W90 transmissie olie in. Dat spul is nogal dik en vangt goed water (condens). Als je de zaak een keer warm rijdt en er zit water in de olie dan kan je dit gebeuren. Aftappen en vullen met nieuwe olie helpt dan omdat je het water kwijt bent. Er zit een aftap plug en een vulplug , die laatste is ook de niveau plug dus vullen tot het er weer uit komt, dan is het op niveau.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door Bert353 »

Hoi René,
Die Flamestarter had ik al gezien, en ergens gelezen dat die erop zit, maar hoe ik die moet gebruiken, weet ik nog niet.
Dat van die rook moet ik ook maar even aankijken nu, en eens een paar keer hard werken, en dan nog eens bekijken.
Moet ik bij die reducteurs ook rekening houden met gl4/5 voor de olie? (ivm bronsvretende toevoegingen?)

Bedankt,

Bert
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door Bert353 »

Is er hier misschien iemand die me uitsluitsel kan geven of dit een MK1 of een MK2 is?
Ik heb met het type wat op de carte grise (kenteken) staat en het chassis en motornummer geen succes gehad in de boeken op deze site. (die meest Engels georienteerd zijn, en mijn MF is Frans van geboorte.)

Laat even weten wat je daarvoor nodig hebt, dan kan ik eventueel ook nog wel foto's bezorgen.

Merci, Bert
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door fergie »

Hello Bert,

De MKI had een wig in het carter tegen het vliegwiel, een soort wig zoals je uit een boom zaagt (AD4.192 motor). De MKII had dat niet meer (nieuwe AD4.203 motor). Of die verschillen ook in de franse productie voor kwamen is me niet bekend. Ik kan het in je foto's niet goed zien maar 't lijkt een MKII. Als je het motor nummer weer te vinden (ingeslagen) dan zul je 192 of 203 daar in vinden, dan weet je t zeker.

Ik heb geen weet van enige bronzen delen in die vertragingen, dat zal dus geen probleem geven. Op tekening alleen maar naald en kegel lagers.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door Bert353 »

Motornummer is: 2816466, en hij heeft ook zo'n wig.
het vreemde is dat ik eerder al ergens gelezen heb dat de Franse MF65 alleen in de MK2 gebouwd zou zijn, en de mijne dan toch zo'n wig heeft???
Maar, zoals we allemaal weten, doen de Fransen het altijd nét anders als de rest van de wereld! en kun je er dus weer geen touw aan vastknopen....
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door hooidonk »

He Bert,

Volgens mij is de MK1 ook te herkennen aan het dikke​ inlaatspruitstuk (en de rechtop staande verstuivers, in plaats van schuin staande), dus wat dat betreft zou ik zeggen dat het in ieder geval een 192 blok zou moeten zijn.

Maar ik wist ook nog niet dat de 65 ook al in Frankrijk gebouwd werd en ik vind de tabel met serienummers hier op de site ook te interpreteren dat de MK2 ook eerst met een 192 blok geleverd is, dus ik hou de opties nog even open. :wink:

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door Bert353 »

Ik zal kijken of ik morgen een betere foto kan maken van de verstuivers, iig heeft ie ook een "recht" oliefilter.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door hooidonk »

Is goed, ik ben benieuwd!

Dat oliefilter zegt niet zoveel. Daar keek ik eerder ook altijd naar, tot ik MK1's tegen kwam met een rechte. Wellicht dat met het wisselen van het element de houder gesneuveld was en dat daar een rechte voor terug gekomen is.

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door Bert353 »

Zo, hier zijn de foto's
Bijlagen
IMG_6157.jpg
IMG_6157.jpg (84.71 KiB) 8374 keer bekeken
IMG_6156.jpg
IMG_6156.jpg (50.17 KiB) 8374 keer bekeken
IMG_6155.jpg
IMG_6155.jpg (90.39 KiB) 8374 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Das dus duidelijk een MKI met de AD4.192 ipv de latere AD4.203.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Ik heb gerucht ook in een boek gelezen dat er alleen MK2 gebouwd zou zijn in Frankrijk.
Dit is niet waar als ik naar de bouwjaren kijk waarin de MF65 in Frankrijk is gebouwd.
In frankrijk is dus een paar jaar de MK1 gebouwd. Jou trekker bewijst dat.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door Bert353 »

Blijkbaar... :mrgreen:

maar wil dit dan zeggen dat zo'n MK2 beter is?

(eigenlijk zou ik wel willen dat mijn banden MK2 waren :twisted: ) Ik zou bijna denken dat dit nog de originele zijn...
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door hooidonk »

Het blok van de MK2 is taaier en een betere starter, maar ik denk dat jij daar weinig van gaat merken, dus ik zou daar niet teveel over na denken. :wink:
Het is juist leuker om iets bijzonders te hebben!

Die achterbanden zijn inderdaad kandidaten voor het bejaardenhuis, gelukkig is 14.9x28 een maat die redelijk goed (gebruikt) te vinden is.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Mijn "nieuwe" MF65

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Trekkers die weinig op de weg hebben gelopen hebben niet zelden de fabrieks rubbers er nog onder !. Tenzij er een specifieke grondsoort om andere banden vraagt is de fabrieks band meestal wat men gebruikte. Als je ze vervangen gaat geef dan iets meer dan bodem prijs uit voor nieuwe of anders zoals Marten reeds schreef, goed gebruikte (merk) banden. Nieuw is momenteel BKT een aanrader, goede prijs en een erg fraai en goede band voor 't geld. Af die in Frankrijk goed leverbaar zijn zul je sneller weten dan ik....

Een AD4.203 is een direct ingespoten motor, de ad4.192 die jij hebt is een indirecte (voorkamer) motor. Bijde hebben wel voordelen al heeft die van jouw daar minder van. Een is wel dat de indirecte motor wat minder rauw lopen en onder belasting wat stiller (kunnen) zijn.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie