MF 35x montage van houtkliever

Stel hier jezelf eens voor aan de andere Ferguson liefhebbers.

Het is dus niet de bedoeling om hier technische vragen te stellen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

MF 35x montage van houtkliever

Bericht door MF 35x lover »

Beste Liefhebbers,

We zijn al enkele jaren trotse bezitter van een MF 35X. Toen we deze 10 jaar geleden kochten was deze reeds uitgerust met een schopje vooraan.
Zowel de gewone achterhef als de schop werken al jaren perfect.

Daarnaast beschikken we ook over een kiepbakje, triltand en een hooischudder PZ Strela.

In de winter van 2015 naar 2016 hebben we de tractor volledig gerestaureerd. Echter blijft hij steeds gebruikt als hobbytuinder.

We rijden ook geregeld eens mee met tractorritten binnen een straal van 50km rond de woning.

Momenteel zijn we bezig met de restauratie van een zeer oude kar (nog in olm/iep hout). Later daar meer over.

Echter wil ik nu de tractor uitrusten met een houtkliever op de hydraulic van de tractor. Ik heb op de site al heel wat nuttige info teruggevonden, doch vroeg mij af of iemand foto's kan doorsturen om een extern ventiel aan te sluiten voor deze toepassing, rekening houdende met de reeds aanwezige blok voor het schopje vooraan.

Dank bij voorbaat.
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF 35x montage van houtkliever

Bericht door fergie »

Hello MF35x lover,

Retour via het plugje op het hefdeksel, uit via 't blokje onder de stoel. En als je echt een liefhebber bent zorg dan dat je dit houtkloven niet uren en uren achtereen doet, je verglaast je boringen , motor gaat roken enz.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 35x montage van houtkliever

Bericht door MF 35x lover »

Is er dan minder sleet te verwachten als je een kliever neemt die door de PTO wordt aangedreven?
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF 35x montage van houtkliever

Bericht door fergie »

Hello 35Xlover,

Nee, die vragen even min vermogen. Een 5Pk motor heeft er nog geen werk aan tenzij je een zwaar stuk probeert te klieven. En dan nog. Ik heb eens 10 minuten op de drukmeter van ons setje (5PK petter met pomp) zitten kijken terwijl m'n neef aan het kloven was. 150 bar is maximum op deze set. Ik heb 3x meer dan 100 bar gezien waarvan 1x zowaar 150 haalde waarop de petter eindelijk reageerde door gas bij te geven. Rest van de tijd ca 50-75 bar, motor startionair. Electrisch kloven is vereweg de beste optie, eventueel benzine motor.

Een voorbeeld. Dezelfde klover een uurtje of 6 op onze deutz 6206. Ik rij vervolgens met een kar de laan uit, denk nog geen kilometer, partij rook onder de kap weg. Ik gestopt. Bleek dat de uitlaat helemaal onder de olie zat. Dus nog een dikke km verder met een voet stevig op de rem om de olie weg te branden. Dat kan dus niet de bedoeling zijn.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

MF 35x lover
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 05 mar 2017 23:52
Locatie: Zonnebeke, België

Re: MF 35x montage van houtkliever

Bericht door MF 35x lover »

Ik krijg van de meeste gebruikers te horen dat de keuze aandrijving PTO met extra oliepomp het beste is. Niet dat het heel veel verschil uitmaakt voor de tractor, wel voor de snelheid en dus het debiet van de hydraulic die bij de 35x slechts 15l/min zou zijn bij een toerental van 1300rpm.

Ik ga vrijdag kijken bij een 35x eigenaar die al jaren klieft, doch er uiteraard ook meer mee doet dan alleen klieven wat ook bij ons het geval is.
MF 35x 1963, MF 65, schop, kiepbakje Pecon, contergewicht, eg, hooikeerder PZ Strela, karretje, kunstmeststrooier Amazone ZA-E402 en 22 tons houtkliever, David Brown 1210 en Steyr 8170

Plaats reactie