MF-825 met klep rubbers?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Paul Smit
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 sep 2016 20:20

MF-825 met klep rubbers?

Bericht door Paul Smit »

Peter, Rene en andere MF eigenaren,

eerst even een compliment voor dit forum: mijn vorige vragen zijn altijd snel en doeltreffend behandeld. Hierbij kom ik vaak de namen Peter en Rene tegen.

Het uit elkaar halen van de MF-825 gaat niet snel maar ik heb alle tijd en niet altijd tijd om eraan te werken. Voor het trekken van de natte bussen heb ik een M16 draadeind gebruikt met een gedraaide 84mm diameter plaat gecentreerd onder de bus en een 79 mm diameter plaat boven in de bus. De laatste om de trekkracht goed te centreren. Met een stalen balkje met een 16 mm gat in het midden en twee hardhouten steuntjes heb ik het bruggetje gemaakt. Het omhoog draaien van de bussen was daarmee makkelijk. (tractor staat nog op zijn wielen, ik heb een smeerput in de garage dus ik kan er goed bij)
Het loshalen van de kleppen ( heb er nu 1 los) koste meer hoofdbrekens. Met een geleende kleppentang ging het absoluut niet. De klep en de veerplaat zitten muurvast aan elkaar met de wigvormige pennen. Dus weer een brug gebouwd, iets langer als de lengte van de kop. De kop met de kleppen op M16 machineplaatjes gelegd, de brug onder spanning gezet zodat hij flink op de veerplaat drukt en daarna met een vuisthamertje een klap op de brug gegeven. Gelukt.

Maar waarom haal ik die kleppen eruit?
Ze zitten nog lang geen 1mm in het vlak van de kop dus er is geen overmatige slijtage of inslag in de kop. Ik haal ze eruit omdat mij in een vorig antwoord werd verteld dat ik de klep rubbers moet vervangen. Er zitten inderdaad kleprubbers op alle kleppen. Maar in het Franse materieel boek en in de 4-108 (107 en 499) Perkins Manual staan alleen O-ringen op de inlaat kleppen. De inlaatklep die ik nu los heb heeft inderdaad een groef voor een O-ring.

Klep en klepgeleiding lijken nog in goede staat. Wat zou de reden kunnen zijn dat er nu klep rubbers op alle kleppen zitten?
Moet ik inderdaad deze rubbers vervangen? Van iedere niet echt nodige reparatie wordt de tractor ook niet beter.
Op alle tekeningen staan een binnen en een buiten klepveer. Ik kom per klep alleen een buitenveer tegen. Toch heeft het motortje pas nog gelopen. Kan dat goed blijven gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Hartelijke groet,
Paul Smit

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door fergie »

Hello Paul,

Voor het gebruik van een klepveer gereedschap altijd de klep steunen en met een hamer een tik op een kant van de veerschotel geven. Dat lost de verbinding op de tapse wiggen. Dan met het gereedschap onder druk zetten en een lichte tik is dan voldoende om de zaak los te krijgen.

O-ringen had ik nog nooit van gehoord maar een zoektocht naar valve seal voor een 4.107 leverd wel kleppen met 2 groeven en o-ringen op. Zo zie je maar dat ik ook niet alles weet. (zo zie je dus ook dat ik deze motor niet in handen los heb gehad). Echter dezelfde foto laat ook uitwendige rubbers zien. Dus je hebt 4 kleppen met O-ring en 8 rubbers :

Afbeelding
bron : parts 4 engines.com

Dan kun je bij deze motor dus eigenlijk niet zonder de kop te lichten alle rubber delen vervangen !. Wel de 8 rubbers maar niet de O-ringen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Paul Smit
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 sep 2016 20:20

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door Paul Smit »

René en andere specialisten,

Bedankt voor de snelle reactie. Op de 4Parts foto staan inderdaad alle ingredienten dus ook buiten EN binnenveren. Zijn die binnenveren essentieel? Passen de kleprubbers dan in de binnenveer?
Zoals gezegd staan de rubbers niet op de originele tekening.

Groet,
Paul

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door fergie »

Hello Paul,

Binnen en buiten veren zijn inderdaad nodig als die nu ook gemonteerd zijn. De ene veer heeft een andere reactie tijd voor verschillende toerentallen. Ook heb je minder kans op breken van een veer, ze kunnen de helft slapper en als er toch een breekt heb je de ander nog dus valt de klep niet in de cylinder.

Bij mijn grote Perkins staan in het werkplaats boek (van Perkins) diverse wijzigingen omtrend kleppen, gelijders en afdichtingen, zo zal het ook bij dit 4 pittertje tot wijzigingen gekomen zijn. Meestal is dat positief dus toepassen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door fergie »

Hello Peter,

135 bar volgens het manual dat ik heb en nieuwe op 150 zetten. Normaal is ongeveer 10% meer druk voor een nieuwe nozzle zodat als hij vrijer word de druk klopt. Ik heb dat bij mijn TEF nozzles eens later na gemeten en dat klopt heel aardig.

Het komt mij ook sporadisch voor dat een post niet lukt, ik denk altijd omdat ik te snel wil maar 't zou ook andere oorzaken kunnen hebben. Als ik een heel lang verhaal typ dan selecteer ik de hele text en druk control + C. Als de post dan niet goed gaat opnieuw een post maken en in het text vak control + V typen, de hele text wordt dan weer in geplakt. Afhankelijk van het forum en welke browser je gebruikt werkt soms ook een of meer keer op "terug" klikken, soms wil dat niet, of je krijgt weer een blanko veld of de hele text staat er nog, even proberen dus. (dit even terzijde van het topic onderwerp )

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Paul Smit
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 sep 2016 20:20

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door Paul Smit »

Heren, ik denk dat ik hem maar in elkaar zet zoals aangetroffen dus 1 veer en kleprubbers, zonder O-ringen.
Ik heb de giet datum in de kop gevonden:29/11/61.
Ook de kleppen gaan er terug in maar wel bijgegrained en de bovenkant glad geslepen. De aanslag van de hamers is ingesleten? Ik dacht dat de kleppen ronddraaien?

Nu zijn de injectors ook getrokken. Bij 1 en 2 zitten 2 dikke koperen ringen, bij 3 en 4 zit er maar 1. Kan dar een reden hebben?

Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Paul

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door fergie »

Hello Paul,

Volgens de onderdelen boeken zitten er in de trekker motor 2 veren per klep, ik zou dat dan ook doen. Ik weet niet waarom er maar 1 in zat en dat hoeft niet per defentie goed te zijn. De dubbele koperringen is daar ook een voorbeeld van, het moet er 1 zijn, de gene die de verstuivers er eens uit gehad heeft zal niet gecontroleerd hebben of er nog een ring was achter gebleven of hij had geen zin deze er uit te peuteren.

Kleppen draaien niet rond, daar zorgen de veren wel voor. De stoters meestal wel. Ingesleten tuimelaars is vrij normaal. zo min mogelijk bij slijpen en dan in 2 richtingen bol, de langsrichting maar heel licht bol, de dwars richting naar gelijk het oude profiel. Op die manier is er maar 1 raakpunt en kun je goed kleppen stellen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Paul Smit
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 sep 2016 20:20

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door Paul Smit »

Heren,
Alweer bedankt voor de reacties. Ik ben lekker, op mijn gemakkie, de zaak aan het bekijken. De bevestigingsplaten van de injecteurs zijn dik en gegoten dus dat ze krom kunnen worden lijkt niet de reden voor twee koperen ringen. Tijdens het verwijderen van de injecteurs viel het mij op dat er wel erg veel "dikke smurrie" bij de injecteurs zat. Of dat langs de ringen van binnenuit of van boven door de kleppendeksel is gekomen kon ik niet achterhalen.
De koperen ringen zitten erg vast aan de injecteurs. Kunnen die "geplakt" zijn en zo ja waarmee los ik de "vloeibare pakking" op? Ik ben bang dat ik de vlakke borsten van de injecteur huizen zal beschadigen als ik de ringen mechanisch los probeer te krijgen en dat ik ze daarna nooit meer dicht krijg.
In de workshop manual staat dat de dekseltjes van de injectie kamers "met een krom stukje ijzer" verwijderd kunnen worden. De zaak is enigszins vervuild en ik wil de kamertjes schoonmaken. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de dekseltjes en/of de borgpennetjes? Hier ben ik ook weer bang voor beschadiging en dat daarna de koppakking gaat lekken.
Heb inmiddels van parts4engines wat onderdelen en in de pakkingset zitten goede koperen ringen.

Vriendelijke groet
Paul Smit
MF 8-25 1962

Paul Smit
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 sep 2016 20:20

Re: MF-825 met klep rubbers?

Bericht door Paul Smit »

Heren,
Eerst nog een voorspoedig 2017 gewenst.
Helaas snap ik de werking van de kleprubbers niet. Een oude, "verharde" rubber en een nieuwe, "zachtere" uit het Parts4engines pakket, klemt op de klepsteel en niet op de klepgeleider. Tijdens een draaiende motor gaat zo'n kleprubber dus met de klep op en neer. Wat is de functie van dat rubber. Als de onderkant van het rubber over de klepgeleider komt, en dat doet hij, dan ontstaat er volgens mij een pompwerking in de klepgeleider. Of moeten de rubbers anders-om? Met de grote opening naar boven? lijkt mij niet want dan komen ze vol met olie te staan en verder niets.
De 4 O-ringen in het Parts4engines pakket zijn aan de kleine kant om op de inlaat klepstelen te zetten, ze sluiten de veer-kappen (spring caps) niet af. In mijn motor zijn de 8 veer-kappen gelijk. In de Perkins manual zijn de 4 inlaat veer-kappen iets dieper getekend dan de 4 uitlaat veer-kappen. Ik denk dus dat ik te maken heb met een onbekende revisie. Of zijn die o-ringetjes ergens anders voor?

Als iemand het uit kan leggen, graag.

Groet,
Paul

Plaats reactie