Weidebloter ploegt nogal eens

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door Teedee »

Na lange droogte kan mijn weidebloter op glij-ijzers vaak wel een standje lager om het gras wat korter te maaien, maar als de grond nog nat is (meestal, want veen) zakken de ijzers weg en trek ik diepe voren. Daarom moet ik hem hoog laten staan om niet vast te lopen met de messen. Daarnaast zijn er nogal wat glooiingen in het land en zodra ik omhoog rijd, peert de maaier vast in de grond. Bochten leveren ook regelmatig een verschuivende zandmassa op door de ijzers. Weg grasmat...

Ik heb zitten denken aan bredere ijzers met omhooggebogen zijkanten, maar daarmee druk je denk ik teveel gras plat. Wieltjes zie je ook wel eens, maar het land is zo hobbelig, dat je er op kunt wachten dat ze afbreken.

Iemand nog suggesties? Wachten tot de grond droog is, is geen optie, dan is het gras zo lang, dat de TEA het niet meer trekt.

Groet!

Tim
TEA20 '55

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Ga eens praten met LEO (Lomp en Onbenullig).
Wat denk je van allemaal autowielen/banden over de volle breedte van je maaier aan de achterkant?
Bij gewone landbouwmachines zie je ook dat banden breeder worden als de grond drassiger wordt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Rollen in de lengte ipv. glijzolen. Die moeten dan taps toe lopen aan de einden zodat ze glijden en over dwars rollen ze gewoon weg....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

Zie je de bestaande glij-ijzers nu ook terug in het maaibeeld?
Misschien een extra setje naast of voor de bestaande.
Of bredere en eventueel langere glij-ijzers monteren?
Aan de voorkant en de zijkanten moeten ze wel schuin oplopen om buldozeren tegen te gaan, zoals je al aangaf.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Is er een in dezelfde uitvoering als in onderstaande plaatje, vlakke glijzool over de hele zijkant. Deze zijn normaliter nooit voorzien van schuine kanten voor dit type maaier.

Ik heb destijds een van de schoenen nagemaakt en is gewoon een strip 10x50/60 of zo en een plaat 3-4mm dik blik. Er kan op zich wel een extra set strippen naast onder een hoek om ze ook zijdelings af te schuinen. En desnoods ook een aan de binnenkant om het glij oppervlak onder 2x zo breed te maken.

Groetjes,

René.
Bijlagen
weidebloter.jpg
weidebloter.jpg (66.99 KiB) 16653 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door Teedee »

Dank allen! Ik heb ook aan autobanden gedacht, maar dan op iedere hoek als zwenkwielen. Echter, dan bouw je er zo'n enorme constructie omheen, dat het ding nog veel zwaarder wordt.

De bestaande ijzers zie ik zeker terug in het maaibeeld. Zelfs bij droogte zakken ze hier nog de grond in, vandaar dat ik bovenstaande constructie niet geprobeerd heb. Da's bij voorbaat al kansloos door het extra gewicht denk ik.

Meest logische lijkt het om het glij-oppervlak te vergroten, maar plet ik dan niet teveel gras? Ik bedoel, wat plat ligt, kun je niet meer afmaaien... En daarbij, vergroot naar binnen en je maaibereik neemt af, vergroot naar buiten en je komt niet meer goed bij de randen.

Met die rollen denk ik je te volgen René, maar even voor de zekerheid: met de einden bedoel je de zijkanten, dus wieltjes met een bol loopvlak? Die zouden dan wel flink breder moeten zijn om minimaal een evenredig draagvlak te genereren, maar inderdaad snij je er dan minder mee in de grasmat. Zijn daar kant en klare oplossingen voor of moet ik die dingen stuk voor stuk uit kunststof gaan draaien?

Groet!

Tim
TEA20 '55

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door antoine »

Hallo,
ja ik ken het fenomeen van "ploegen" door de cyclomaaier ook . Mijn oplossing is geweest door er 2 draaibare en in hoogte verstelbare wielen aan de achterzijde aan te maken . Hierdoor blijft de maaier aan de achterzijde net iets van de grond waardoor hij gemakkelijker links of rechts kan uitwijken .
Verder is het ook mogelijk door zoveel mogelijk lange rechte banen te maaien en steeds de maaier op te tillen voordat je een bocht inzet .
Die achterwielen heb ik gemaakt van 2 neuswielen voor aanhangers . Zodanig gemodificeerd dat ze in hoogte verstelbaar zijn en niet tijdens het rijden veranderen van hoogte . Verder wat laswerk om ze achter op de maaier te kunnen vastschroeven .
Werkt goed tijdens het "natte" seizoen als grond drassig is .

Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Ik dacht aan een stalen buis, ca 160-200 mm doorsnee, aan voor en achterkant een trechter er op met een asje voor een lagerblok. Dus over de hele lengte en dwars op de rijrichting.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door Teedee »

Hmm, klinkt best aardig René. Dan rol ik meteen de grond wat platter, want dat is nogal een hobbelig gebeuren, zoals je weet.

En dan net ietsje (5/10 mm) lager dan de zijkanten?

Bevestiging aan de zijkanten lijkt me trouwens wel een handige. Als ik die verstel, gaat de achterkant meteen mee.

Hoe zou je zo'n trechter kunnen maken eigenlijk?

Groet!

Tim
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Een uitslag rond maken is niet zo eenvoudig maar je kunt wel een serie punten maken en die tot een "semi" ronde trechter in elkaar lassen. Of je moet iets vinden waar ze aan zitten en ze daar uit halen. Zou alleen niet weten wat....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door antoine »

Hallo Rene,
ik moet eerlijk bekennen dat ik je constructie niet helemaal begrijp . Die ronde as snap ik wel maar wat die trechters zouden moeten doen zie ik niet . Bedoel je soms spitse uiteinden aan die lange as ?
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door Teedee »

René bedoelt dat je de rol die je achter de weidebloter maakt, aan de uiteinden dichtmaakt met conussen, zodat ze bij een zijlingse beweging niet de grond stuktrekken, maar er mooi overheen glijden. Nog geen simpele klus, want een trechter maken doe je niet zomaar van staal dat daarvoor stevig genoeg is. Ik kom niet verder dan iets draaien uit massief ijzer. Dat, of de uiteinden dichtmaken met ronde platen, daar een as aan vastlassen en vervolgens van aluminium een conus voor draaien die je eroverheen schuift. Zoiets...?
TEA20 '55

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door antoine »

Hallo,
o.k. ik begrijp het ! Bij het woord "trechter" kreeg ik geen goed beeld, maar bij conus begrijp ik het :D
vrgrt, antoine
gebruik MF 168

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Nee, aan de zijkanten. Anders rol je het gras voor je het maait en de maaier kan niet goed meer lozen. Aan bijde zijkanten dus een rol die alleen rolt als je draaid en anders glijd. Zie de "tekening" welke niet echt best overkomt ben ik bang. A zijn de kegels, B de lager tappen.

Optie 2 is de zolen van bijde gleischoenen van een strook pijp te maken. Kun je de einden ook mooi rond maken door aanlas doppen te gebruiken. Dan is het zijdelings wel glijden maar zou redelijk gladjes moeten willen.

Groetjes,

René.
Bijlagen
weidebloter_rollen.jpg
(185.18 KiB) 6534 keer gedownload
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Weidebloter ploegt nogal eens

Bericht door Teedee »

Ah, ik zag 'm goed voor me, maar dan de verkeerde kant op. Dus inderdaad de as dwars op de rijrichting. Ik was in de war met de draairichting.

Tja, ook een oplossing, maar ik zag eigenlijk die rol erachter wel zitten, met name ook vanwege het platrollen. Zou het schelen -qua lozen- als hij er een twintigtal centimeters achter komt te zitten?

P.s. Mooi ploatie hoor! ;) Er zijn er die met minder bakken geld verdienen. Naïeve kunst noemen ze dat...

Groet!

Tim
TEA20 '55

Plaats reactie