Massey 145 en de klepelmaaier

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Een Kooimaaier (zo noemen wij dit type in je link) is ten ene male ongeschikt voor lang gras. Dit is strikt een machine voor het mooi kort houden van gazonen en dienen minstens elke week gebruikt te worden om het gras kort genoeg te houden.

Wat betreft de klepel maaier, heb je masive snaren of met van die ribbels aan de binnen kant ?. Is het gras dat je maait gort droog of van een bijzonder taai soort ?. Als de snaren er af zijn, kun je dan de maai as vrij rondt draaien ?.

De bak van je trekker is zo dat de 1e en 2e versnelling nog werk versnellingen zijn in de hoog en de 3e is de transport versnelling. Daarom merk je bij het in de laag rijden meer van de 3e dan de 1e en 2e wat gang betreft.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag René,

Het zijn massieve snaren, geen ribbels. Er was 1 draadje kennelijk gebroken, (door hitte denk ik) net een touwtje, ik heb het eraf geknipt.
De bovenste, heet het een poulie? wordt af en toe heet, en als ik dan rook zie stop ik natuurlijk. Liever gezegd als ik rook zie dan stop ik en is hij heet.

Het gras is gort droog en van bijzonder taai soort. Op de grond, heel kort dus, is het was vochtig op sommige plekken.

Vorige week heb ik nog gras gemaaid in de provincie Groningen, op de rand Drenthe, in onze tuin daar, er is een enorm verschil in gras type, haha.
Het gras is hier hard :mrgreen:

De maai as kan ik ook met de snaren erop, met wat kracht. met de hand draaien.
De snaren durf ik er niet af te halen, er is enorme kracht nodig om die snaren te plaatsen. Doen ze in de garage ook met een hefje, schroevendraaier. Zal zo wel niet horen maarja.

En heel erg hartelijk dank voor je advies over die parkmaaier René

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Een snaar plaatsen kost mij eigenlijk alleen blote handen kracht. Als je gereedschap nodig hebt om ze te plaatsen is er wat mis.

Ik vermoed dat er SP-B snaren op liggen. Die kun je ook geribbeld krijgen, die lopen minder warm en hebben meer grip op de poelies.

Als de zaak wel soepel rond gaat (en dan vooral zonder snaren is het beste testen) dan zal het toch veel vermogen vragen dat taaie droge gras te maaien. Probeer het de volgende keer dus eens in de 1e laag. Lekker droog maar sappig gras maait met de minste moeite, zijk nat of gort droog kost meer vermogen. Je kunt maar zoveel vermogen over brengen met die snaren dus moet de belasting omlaag, dan zal langzaamer rijden de oplossing moeten zijn.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Jij moet de snaren volgens mij vrij makkelijk kunnen vervangen als je de spanpoelie geheel ontspant.
Liggen de nieuwe snaren ook zo diep in de poelie als op de foto staat?
Dragen de snaren wel op de zijkant en NIET op de binnenkant??
Kun je de snaren wel op de juiste spanning krijgen, omdat de spanbout uitgespannen is?
Aftakas toerental wel in de buurt van 540 toeren? ???????????
Rijsnelheid laag genoeg?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag Wim,

Langzamer kun je haast niet rijden.
Toeren kan ik niet nakijken maar heb een aardig gevoel voor het grommen van de motor, en denk dat ik hem niet al teveel moet over belasten. Ik vrees dat de kabel inwendig gebroken is, de klok heeft nooit gewerkt.

De snaren zijn inmiddels twee jaar oud.
Toen de snaren nieuw waren hoefde de spanbout nog niet voor de helft worden ingedraaid. Dat heb ik nu gedaan omdat ze slap hingen en gingen roken bij een beetje belasting.
Dat er zoveel ruimte op de snaren zat verbaasde mij eigenlijk.
Ze zouden nu nog wel ietsje strakker kunnen maar staan strak.

Ik heb geen nieuwe snaren dus weet niet of die net zo diep liggen als de oude.
Ja, de snaren dragen wel op de zijkanten.

Als de spanner geheel los is, zijn nieuwe snaren zeer moeilijk op de poelies te krijgen, dus moet je echt met een hoop kracht doen. Daarna kun je de spanner een klein beetje indraaien om de snaren goed te zetten.

Van René begrijp ik dat er beter geribbelde snaren op kunnen, ik zal hier gaan zoeken naar die snaren.

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Forum leden hallo,

De snaren zijn op.
Vandaag de trekker even gestart en de klepelmaaier laten draaien.
Alles draaide, behalve de as met klepels.
De poelie liep blijkbaar vrij zonder de snaren mee te nemen, dit zal hij ook even hebben gedaan toen ik dacht dat ik maaide met als gevolg die rook.

Toen ik de beschermkap van de snaren eraf had, bleken de snaren weer erg los over de poelies te liggen.

Met een angstige blik zag ik weer gras tussen wat klepels, en de aansluitingen/uiteinden van de as met klepels zitten. Daardoor draait hij met de hand wat zwaar, m,aar lukt wel. Ik ga er maar vanuit dat dit er zit omdat hij bij het laatste beetje maaien geen snelheid meer heeft gehad door het slippen. Ik zal het gras er weer tussen uit peuren en weer opnieuw beginnen. Maar dat gras eeuwig tussen die as en klepels heeft mij al eens snaren gekost.

De vraag is nu, hoe lang moeten die snaren zijn. De oude zijn dermate gerekt en er staat niets op

2 B SPB 112 staat op de poelie waar de snaar over loopt.

Heeft één van U daar een adviesje voor. Het zullen wel geribbelde worden :roll:
Bijlagen
klepelgras.jpg
klepelgras.jpg (137.06 KiB) 10279 keer bekeken
Snaren.jpg
Snaren.jpg (124.52 KiB) 10279 keer bekeken

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door admin »

Hoi Lex,

Geribbelde snaren zijn inderdaad beter. Ik ze nu ook op mijn draaibankje en kolomboormachine liggen. Ik merk goed het verschil.

Nu even naar je snaren. De oude meenemen. Ze kunnen ze dan opmeten en weten zo welke ze mee moeten geven. Andere optie is om even bovenover je poulies te meten wat de omlooplengte is. De snaren moeten dan iets groter zijn. (Je kunt ze immers spannen). Je kunt ook met een touwtje onderdoor de groef van de poulies de totale lengte meten. Dan kunnen ze kijken welke de eerst grotere maat is. Die kun je dan testen.

De oude moet je altijd meenemen. Gezien je foto's lijkt dat dat de goede zijn.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Controleer meten even of er geen speling op 1 of meerdere lagers zit.
Er zit normaal een vetnippel op het linker- en rechter lager van de rotoras.
Op de aandrijfas zal links ook wel een vetnippel op het lager zitten.

Als je de nieuwe snaren gemonteerd en gespannen hebt, even laten draaien en weer controleren of de spanning nog goed is.
Omdat je 2 snaren naast elkaar op dezelfde poelies hebt lopen.

Daarna na een keer maaien de spanning controleren en daarna minimaal 3 maal per jaar controleren.
De snaren rekken en slijten in het begin het meest, ze moeten inlopen op het model van poelie.(kleine oneffenheden op de poelie)

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dank voor de tips!!

Zodra ik de nieuwe heb ben ik hier weer om te melden hoe het gaat.

Bedankt!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

En natuurlijk zorgen dat de poelies muurvast op de assen zitten !. En na het vast zetten en tijdens checken dat de bijde poelies recht lopen en in lijn onder elkaar zitten, een stalen lineaal is daar het aangewezen gereedschap voor. De meeste poelies hebben wel een rand die mooi recht loopt, daar de lineaal over heen zetten en dan bij de andere poelie kijken of die er recht onder zit.

Wat voor poelies zitten er op en hoe zijn ze bevestigd ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Ha René,

Komende week zal ik alles eerst eens netjes schoonmaken.

Misschien kun je uit bijgaand plaatje iets opmaken, maar ik zal een betere foto maken met mijn camera.

Stalen lineaal is geen probleem, zal de boel goed checken.
Ik vermoed dat ik één verstopte smeernippel op de klepelas heb, dus zal ik meteen vervangen.
Aan vet geen gebrek aan dat hele ding.

Groet,
Lex
Bijlagen
V-snaar2.jpg
V-snaar2.jpg (98.18 KiB) 10272 keer bekeken
Poelie.jpg
Poelie.jpg (108.8 KiB) 10272 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Dit soort poelies is meestal op de as geborgd tegen roteren met een spie. Als je er een rond kunt draaien is de spie gebroken of niet aanwezig, onderzoek is dus geboden. De moer er af draaien gaat het best met een haaksleutel maar er af tikken met een drevel wil ook.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Ben wel al wat dichter bij het "gaatje"
Vanavond de boel even netjes schoongemaakt en goed gekeken hoe alles zit.

Een spie kan ik niet ontdekken.
De poelies alleen kun je niet ronddraaien, de rol of klepelas gaat mee.
Op de foto's is te zien hoe de poelies vastzitten.

Het grootste probleem van deze maaier is het gras wat aan de uiteinde van de klepel as ertussen komt.
Vóór mijn schoonmaakactie draaide de klepel as met de hand moeilijk rond. In verhouding met hoe hij nu draait.
Nu heb ik het gras er zoveel mogelijk tussenuit gepeurd met een priem, en de nippels gesmeerd. Ook de verstopte nippel doet weer mee met smeren, dus alles zit goed in het vet en de as met klepels loopt prachtig soepel rond.

Als gezegd en aangeraden was het de bedoeling geribbelde snaren te kopen.

Omdat er ook al problemen zijn met de "geweldige" zo goed als nieuwe zitmaaier was ik toch in zo'n Agri zaak en vroeg zo langs mijn neus weg of hij mij ook kon helpen aan de V-snaren voor mijn klepelmaaier. Dus ik zo snaar uit de auto en hij meten. Hij duikt een magazijntje in en komt terug met twee V-snaren. Niet de geribbelde maar wel de goeie.
Ze zijn zo goed als nieuw en kostte samen 40 euro. Dus de volgende keer maar geribbelde dan. Nu ben ik even uit de brand.

Als ik goed begrijp hoe de poelies in lijn moeten lopen klopt dit in de praktijk hier niet, de poelies lopen niet in lijn.
Ooit, voor mijn tijd is aan de omgeving van één van de poelies gelast, gescheurd plaatwerk denk ik, Italiaans :mrgreen: Op bovenstaande foto kun je een lasrups zien liggen maar er zijn er meer.
Vermoedelijk daardoor staat de ene poelie iets achter de andere. Voor mij onmogelijk deze "kuil" in het plaatwerk eruit te trekken. De poelies lopen wel mooi rond, schommelen niet en zitten muurvast. De ruimte aan de uiteinde van de as waar telkens maar weer gras uitgepeurd moet worden vind ik zorgelijk en daarvoor zie ik geen andere oplossing als telkens dik vet, maar gras plakt in vet. :oops:

Morgen of overmorgen de snaren maar eens proberen erop te krijgen.

Plaatjes volgen
Bijlagen
Gras 3 2.jpg
Gras 3 2.jpg (126.08 KiB) 10250 keer bekeken
Gras 2  2.jpg
Gras 2 2.jpg (91.97 KiB) 10250 keer bekeken
kl rij en verschil in lijn2.jpg
kl rij en verschil in lijn2.jpg (115.51 KiB) 10250 keer bekeken
Kl snaren en las.jpg
Kl snaren en las.jpg (176.47 KiB) 10250 keer bekeken

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Je gelooft je ogen niet! Vanmiddag een sneeuwbui en de sneeuw bleef nog liggen ook, Juni midden France, ongelooflijk. Het is ook een slecht bijenjaar.

Ik schrijf dit omdat ik de klepelmaaier even niet kan proberen.

Misschien is het komend weekend weer 30C +

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Dat vindt ik uit lijn genoeg om eens te kijken of het niet goed te krijgen is. Een snaar kan best wat opvangen maar voor dit soort lengtes is dat behoorlijk veel gevraagd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie