banden spanning landbouw aanhangers

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

banden spanning landbouw aanhangers

Bericht door ruud smit »

Beste forummers
Ik heb twee landbouw aanhangers, een 3 tons kipper met 1 as achteraan, en een JF AV3 meststrooier, wederom met 1 as achteraan, ze hebben beiden van die balon banden met van die gleufen in de rij richting , een velg diameter maat van 15 inch , wat is nu precies de juiste bandenspanning , kan je dit controleren ook als je naar de stand van de band kijkt ?
Alvast bedankt
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: banden spanning landbouw aanhangers

Bericht door fergie »

Hello Ruud,

De wang van een band zegt eigenlijk niets over de spanning van de band. Wat je kunt proberen is met merk en type band te vinden of je een specifiecatie voor jouw band kan vinden met google. Let op dat een willekeurig merk en type band verschillende drukken voor verschillende maten kan hebben dus let op dat je de spec voor jouw maat van dat type band vindt.

Indien je met google niet verder komt gebruik ik altijd eenvuist regel. Zoek op de band op wat de PLY rating is. Dit wil zeggen hoeveel koordlagen er in een band zitten (of hij is net zo sterk als een met zoveel lagen). Stel je vindt 10 ply. Dan deel je dit door 2 en zoveel bar kun je er dan veilig in stoppen. Let wel op, op sommige banden staat ook een druk vermeld "when seating bead". Dit betekend de druk die je mag gebruiken om de band op de velg rand te laten springen bij het monteren, die is meestal behoorlijk hoger dan de normale druk in gebruik, dus niet op die druk brengen. Indien de band oud is en behoorlijk last van droogte scheuren heeft zou ik er liever een factor 3 op los laten om safe te blijven.

Je kunt denken dat de druk dan mischien erg hoog is, echter wij hebben bv een set BKT banden op onze kipper die goed zijn voor 2900Kg laadvermogen per stuk tot 25 Km/h. Deze last mag de band hebben bij 7.1 bar !!. Da's knap veel voor een "ladewagen" type band.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: banden spanning landbouw aanhangers

Bericht door admin »

Hoi Ruud,

Ik heb even bij de 3-tons mestverspreider van Schuitemaker gekeken.
Die schrijft bij 10x15 banden 3,5 bar voor.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: banden spanning landbouw aanhangers

Bericht door ruud smit »

Bedankt voor de snelle reacties ! Ik had al gegoogld maar kon niks vinden ! Bedankt maar weer !
Gr ruud Smit
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: banden spanning landbouw aanhangers

Bericht door ruud smit »

ik ben bezig een klep van de jf meststrooier te vervangen , nou is een scharnier slecht en is vast geroest aan de pen, wie weet waar ik een nieuwe kan vinden of beter wie heeft er een voor mij ?
Alvast bedankt ruud Smit
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

Theo MF
Berichten: 81
Lid geworden op: za 25 jan 2014 14:41

Re: banden spanning landbouw aanhangers

Bericht door Theo MF »

Nog even een aanvulling op de bandenspanning:

Als je de bandenspanning bij een bepaalde aslast hebt gevonden, en je werkelijke aslast is lager, dan kun je de bandenspanning evenredig verlagen.

Voorbeeld: De bandenfabrikant schrijft voor dat de druk in een band 5 bar moet zijn bij een aslast van 6 ton.
Als je werkelijke max aslast 4 ton is, dan is de juiste druk 4/6 x 5 bar = 3.3 bar.

Gr Theo

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: banden spanning landbouw aanhangers

Bericht door massey 35 »

Hallo Ruud,

Welk model pen en scharnier zit er op?
Is dit een universeel type voor de wagenbouw in het algemeen, of speciaal voor JF.
Misschien heeft Kramp Varsseveld een soortgelijk model in het assortiment zitten.
Levering via een mechanisatiebedrijf bij jou in de buurt.

JF werd vroeger geleverd door Cebeco handelsraad.
De meeste mechanisatiebedrijven die daar onder vielen zijn nu zelfstandige mechanisatiebedrijven.
Vaak zijn/waren ze dealer van Same en Fendt tractoren.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie