WD40 ter conservering

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

WD40 ter conservering

Bericht door Teedee »

In eerste instantie leek lijnolie me het meest ideale goedje om de TEA mee te conserveren, maar bij nader inzien 'lak' ik dan ook alle schroefdraad. Bovendien kan de tractor wel toe met een beetje kruipolie links en rechts. Diesel en motorolie leken dus de betere optie. Gewoon af en toe bijwerken en klaar ben je qua roestbescherming en als bijkomend voordeel smeer je die gortdroge en roestige bouten en moeren.

Echter... dat is me toch een vette smeerboel geworden! Eigenlijk heb ik niet veel trek de tractor daar helemaal mee in te spuiten. PTFE-spray leek me een goed idee, omdat dat niet vettig is, maar dat beschermt niet tegen roest en dus kwam toch de (in)fameuze WD40 weer in mijn gedachten bovendrijven. Lekker dun, geen smeerboel om aan te brengen, roestbescherming prima, et cetera.

Lang verhaal kort, heeft er iemand ervaring met WD40 als conserveringsmiddel voor de gehele tractor, met name het plaatwerk? Ik weet dat het rubbers doet uitzetten, maar op metaal zie ik eerlijk gezegd geen nadelen.

Groet!

Tim
TEA20 '55

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: WD40 ter conservering

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

Heel veel mensen die mee doen met oldtimer ploegwedstrijden, die behandelen de blanke delen van hun ploeg na de wedstrijd ook met WD 40.
Die ploegen staan over het algemeen wel binnen.
Ze maken de blanke delen goed schoon en droog.
Daarna inspuiten met WD 40 en met een doek goed inwrijven/verdelen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: WD40 ter conservering

Bericht door Teedee »

Dank Wim! De tractor staat bij mij ook binnen, dus dat komt wel goed.

Nu nog een adresje waar ze dat spul niet voor onmeunig veel geld verkopen, maar voor een normaal bedrag. ;)

Groet!

Tim
TEA20 '55

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: WD40 ter conservering

Bericht door Symen »

Goedkoop bij de Action.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: WD40 ter conservering

Bericht door Teedee »

Vijf liter kan met sprayflacon gehaald. Ideaal! Twee keer sprayen en je hele spatbord is gedaan.

Spul lijkt wel erg snel op te drogen/in te trekken. Op zich lekker dat hij niet zo vettig blijft, maar hopelijk behoudt hij de roestwerende werking wel.

Groet!

Tim
TEA20 '55

chevy35
Berichten: 127
Lid geworden op: za 03 okt 2015 23:11
Locatie: riethoven

Re: WD40 ter conservering

Bericht door chevy35 »

om een oud draadje weer wakker te maken..
WD40 is gewoon visolie met een geurtje eraan.
Maar werkt wel voor heel veel doeleinden dus !!

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: WD40 ter conservering

Bericht door Teedee »

Ook dat schijnt weer een broodje aap te zijn. Er staat echter zoveel geschreven wat ook weer ontkracht wordt over WD40, dat ik alleen nog maar geloof wat ik zelf merk. Ik spuit het dus niet meer op oliekeerringen en andere rubbers, want die zwellen ervan op, maar de Fergie is mooi geconserveerd gebleven, dus ik spuit het wel op het kale plaatwerk. Het droogt mooi op en er blijft nauwelijks stof aan hangen. Smerende eigenschappen vind ik minimaal trouwens, dus daar gebruik ik het ook niet voor. Je krijgt je vieze handen er trouwens ook netjes mee schoon.

Groet!

Tim
TEA20 '55

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: WD40 ter conservering

Bericht door Bert353 »

het is en blijft dus wel een dunne olie, die dus ook redelijk vlug verdampt, dus voor iets wat buiten staat, of binnen maar in een vochtige ruimte zou ik het óf toch wat vaker opspuiten, óf een ander, iets dikker product kiezen.

"WD" 40 schijnt te staan voor de 40ste versie van Water Dispersing fluid (vochtverdrijvend).
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie