Aansluitschema contactslot en wisselstroomdynamo

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Aansluitschema contactslot en wisselstroomdynamo

Bericht door Pentenga »

Goedenavond,

Omdat mijn contactslot (fe35 4 cilinder diesel) is doorgebrand heb ik een nieuwe besteld. Nu zoek ik een schema voor het aansluiten. Het betreft een schakelaar voor een wisselstroomdynamo dus ik moet iets met het aansluiten van het controle lampje om de dynamo het signaal te geven dat er geladen kan worden.

Op de trekker zit geen spanningsregelaar.

Op de schakelaar staat het volgende

1bat met twee polen
2aux met twee polen
3htr met een aansluit pool
4str met een aansluit pool

Wie wil mij vertellen waar de draden vandaan moeten komen en waar ik ze aansluit? En vooral, hoe zit het nou met dat rode lampje op het dashboard .

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Aansluitschema contactslot en wisselstroomdynamo

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

Heb jij een multimeter om de startschakelaar door te meten?
Bat is de voeding vanaf de accu / dikke aansluiting op de startmotor.
Aux is zeer waarschijnlijk de contact stand ??????
HTR is zeer waarschijnlijk de voorgloeistand ??????
STR is zeer waarschijnlijk de startstand ???????
Let op bij een wisselstroom dynamo moet de MIN aan de massa!!!!!
Als je 2 polen hebt er voor zorgen dat je de dikke polen pakt, omdat er voor het voorgloeien een grote stroom door de installatie gaat.

Welke aansluit nummers en / of letters heb je op de wisselstroomdynamo staan?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: Aansluitschema contactslot en wisselstroomdynamo

Bericht door Pentenga »

Hallo Wim,
Dank voor je reactie.
Het (verkeerde) contactslot dat nu op de trekker zit kan alleen gloeien en starten. De accu wordt in deze opstelling niet geladen.

Wat ik nog niet goed begrijp is waar het rode lampje op het dashboard zich in het aansluitschema bevind. Dit lampje dient toch als controle en als signaal voor de dynamo. Want er zou toch een dunne draad van de dynamo naar het lampje moeten? Maar gaat het draadje dan door naar het contactslot?

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Aansluitschema contactslot en wisselstroomdynamo

Bericht door massey 35 »

Hallo Tim,

Welk merk wisselstroomdynamo met welke aansluitnummers / letters heb jij op jou MF 35 gebouwd?
Anders geef ik misschien aansluitnummers / letters op die niet op jouw wisselstroomdynamo staan.
En hoeveel WATT is het rode controlelampje in het dashboard?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pentenga
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 19:56
Locatie: Drenthe

Re: Aansluitschema contactslot en wisselstroomdynamo

Bericht door Pentenga »

Hallo Wim,

Het is onderhand gelukt. Hele ochtend draadjes op de trekker vergeleken met voorbeelden op internet. De trekker start, de verlichting is aangesloten, gloeien werk en bijladen van de accu gaat ook als vanzelf.

Het rode (fiets)lampje blijft na starten kort branden en gaat dan weer uit. Ik denk dus dat ik het goed heb gedaan.

Nu op naar het volgende restauratie klusje.

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

Plaats reactie