Tik in motor tef20. Verstuivers?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Tito
Berichten: 26
Lid geworden op: di 06 aug 2013 12:47

Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door Tito »

Hallo mensen.

Nadat mij trekker bijna een jaar heeft stilgestaan ben ik m weer aan het klaarmaken voor een evenement aankomen weekend. Ik heb nieuwe stroomkabels getrokken, want de motor ging te langzaam rond en sloeg slecht aan. Dat is nu allemaal prima.

Maar toen ik m wegzette vorig jaar had de trekker al last van witte rook en af een toe een overslag. Ik had het gevoeld dat dit te maken had met een verstuiver. Als ik mijn hand op de leidinkjes hou, dat voel ik die van cilinder 4 heel zwak.

Dus voordat ik m ook gestart had dit jaar de verstuiver losgehaald schoongemaakt en verstuiverbeeld bekeken. Leek allemaal prima. Dus weer gemonteerd

Ondertussen een demper gemaakt, want er zat alleen maar een buis aan met niks. Dus dingetje gestart. Starte goed na 40sec gloeien. Gelijk naar buiten gereden ivm de rook. Hij hortte en stortte nog een beetje door lucht in de leidingen.

Buiten rustig warm laten draaien. Toen merkt ik al met gasgeven dat ie knalde uit het blok. Witte rook bleef. Rustig rond gereden maar t zat me niet lekker. Verstuivers losgedraaid en de rook werd minder, maar het knallen was volledig weg. Het komt ook echt uit de bovenzijde van t blok. Geen drijfstanglagers.

Klinkt voor mij als een echt verstuiverprobleem. Dus heb meteen een nieuwe nozzle besteld. Het is echt een vieze harde dieselklop. Misschien valt t wel mee maar ik kom uit de moderne common rail automotoren en daarbij merk je soms nieteens dat het een diesel is. Of zou t ook wat met de pomp kunnen zijn? Lijkt me sterk toch? Lage inspuitdruk zou het tijdstip alleen maar verlaten? Zou er een leverklepje boven de plunjer lekken? Het kan dus ook zijn dat het geluid er altijd al was, want ik heb pas sinds kort een demper.

Als ie met een beetje gas draait, dan merk je ook duidelijk cilinderoverslag. Na een paar omwentelingen lijkt ie zelfs wel even op hol te slaan. Alsof er gewoon diesel op de zuigers "plast".

B.lensink
Berichten: 19
Lid geworden op: di 21 jul 2015 20:13

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door B.lensink »

hallo tito,

misschien moet je kijken bij de kleppen. klepveer gebroken ofzo, kleppen stellen.

gr Bart
2x tef, mf35x, mf203, ferguson 9 tine cultivator, mf cultivator, butterfly ploeg, 2x ferguson rondgaand, ferguson schijveneg, mf 3t kipper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door fergie »

Hello Tito,

Witte rook is onverbrande diesel. En net als jij zou ik het eerst denken aan de nozzles. En dan wel alle 4. Ze zijn meestal allemaal aardig over de houdbaarheids datum. Nieuwe af stellen op 130-135 ato. Een handig middel om de verstuivers uit de kop te krijgen is een slotbout M12 x 100+. De bolle plate kop doet het prima als koevoet.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Tito
Berichten: 26
Lid geworden op: di 06 aug 2013 12:47

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door Tito »

Kleppen denk ik niet. Daar is de klop te hard voor. Maar kleppen stellen kan nooit veel kwaad natuurlijk.

Ik ga ook alle verstuivers vervangen, maar voor dit weekend hou ik t even bij eentje. Het zijn nog maar 2 dagen. Bedankt voor je tip om verstuivers te demonteren.

Geen compressie betwijfel ik. Motor is niet in topstaat maar werkt prima. Ik vraag me dan af hoe een cilinder zonder compressie kan kloppen, en als helemaal als je de verstuiver losdraait het weer verdwijnt. De klop is de klassieke dieselklop. Dus het slaan van de zuiger tegen de andere zijde van de cilinder. Daar heb je toch echt compressie en ontbranding voor nodig. Is er een simpele manier om compressie te testen? Startstroom meten? Dit zou in ieder geval een indicatie geven.

Compressiehendel werkt prima. Het 40 sec gloeien deed ik met opzet na een lange tijd stilstaan. Liever te lang gloeien dat te kort. Bovendien is het niet zo heel warm (15 graden) en in een donkere koude schuur is het nog een paar graden koeler.

Tito
Berichten: 26
Lid geworden op: di 06 aug 2013 12:47

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door Tito »

Excuus Elenpe.

Sorry dat je je zo aangevallen voelt. Het forum is echter ook bedoeld voor discussie. Als je blindelings op andere mensen afgaat, dat weet je zelf ook, dat komt niet goed. Want als ik jou nu geloof moet ik mijn motor reviseren? Ik probeer reactie niet af te kraken of te ontkrachten, maar het leek mij gewoon niet logisch (nog steeds niet trouwens). Ik ben ingenieur in de automotive industrie dus bekijk het graag meer van een theoretische kant. Maar ik zal verder niet ingaan op jou 25 jaar praktische ervaring. Maar ik zal je zeker laten weten als toch blijkt dat de motor geen compressie heeft.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door fergie »

Hello Tito,

Ik zou beginnen met de verstuivers. Reden : simpel te testen en praktijk ervaring met niet meer verstuivende verstuivers. Zelfs zonder test apparatuur te testen door ze anderom weer aan de lijdingen te zetten en de startmotor te gebruiken.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Tito
Berichten: 26
Lid geworden op: di 06 aug 2013 12:47

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door Tito »

Ik heb de verstuivers omgedraaid eraan gehad en ja hoor. Een plaste en lekte. Sterker nog het liep er gewoon uit. Morgen andere nozzle erin en afstellen. Hopen dat de rest nog enigszins goed zijn. Lijkt erop van wel hoewel ik twijfels heb bij 1 verstuiver die heel minimaal nat werd na de inspuiting. Maar die moet t maar even volhouden tot na het evenement.

Dus vingers gekruist morgen!

Trouwens, heeft iemand de aanhaalmomenten van de verstuivers?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door fergie »

Hello Tito,

Handvast en gelijkmatig aanhalen, dus niet een vast en dan de ander, om en om een beetje per keer tot bijde even en hand vast zijn. Nieuwe koperen ring er onder of de oude uitgloeien.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Tito
Berichten: 26
Lid geworden op: di 06 aug 2013 12:47

Re: Tik in motor tef20. Verstuivers?

Bericht door Tito »

Dankje Rene voor je hulp. En de rest ook. Uiteraad nieuwe ringetjes gebruikt.

Hij loopt als een zonnetje. Beter dan ooit. Start prachtig en geen zuchtje witte rook eruit. Wel een mooi zwart pluimpje bij volgas. Ook niks geen carterdamp.

Ik ben helemaal blij dat de pomp ed. Nog goed zijn. Voor de mensen die ik in Megchelen nog zie, tot dan!

Plaats reactie