koeling tef

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

koeling tef

Bericht door supersport »

Heb vandaag proefrit gemaakt met de tef en het blok wordt ontzettend warm kan de hand er niet eens op leggen, de verf die is er zelfs afgeknapt van het oliefilter. Mijn vraag is dat normaal?

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: koeling tef

Bericht door fergie »

Hello Supersport,

Een TEF wordt normaal ca 70 graden, da's niet warm genoeg om je aan te branden mit's je normaal reageerd maar ook niet warm genoeg om de verf te laten afbladeren bij de eerste rit. Koeling is wel in orde ?. Thermostaat ?. Water en olie ok ?. Waterpomp werkt (water kolkt in de radiator) ?.

Een oorzaak van teveel hitte productie bij gewoon rijden kan overigens zijn de verstuivers te laag afgesteld. Als je zoals ik eens gedaan heb perongeluk de verkeerde (engelse) schaal op de tester gebruikt dan kom je met verstuivers op ca 85 bar wel aan het rijden maar ding wordt te warm.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: koeling tef

Bericht door ruud smit »

beste supersport
Misschien net wat rene zegt klopt het koelsysteem niet, verstopte radiateur of werk je thermostaat niet of gedeeltelijk ! Als dat zo is dan pompt hij het niet door de radiateur maar via de korte weg buitenom je radiateur en motor gedeelte ! Kijk wel uit ermee zou ik zeggen
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: koeling tef

Bericht door massey 35 »

Hallo Supersport,

Wat wordt er warm?
De olie, de radiateur, het blok, of het koelwater?
Heb jij het koelwater afgetapt en er weer opgedaan?
Heb jij het koelsysteem goed ontlucht, de tractor het liefst met de neus hoger zetten.
Zit er een klein ontluchtings balletje in de thermostaat, of er net boven?
Of heeft een TEF dat niet?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: koeling tef

Bericht door fergie »

Hello Wim,

De TEF (20C) heeft zeker een gaatje in de thermostaat althans de orginele wel. De imitatie thermostaaten echter vaak niet. Dus als Supersport er geen gaatje in heeft geboord dan gaat ie veel te laat open omdat er een luchtbel onder blijft hangen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

supersport
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 30 jun 2014 11:25

Re: koeling tef

Bericht door supersport »

Het motorblok is hetgene wat ontzettend warm wordt, water slangen blijven "koud". Motor loopt heel goed olie druk is perfect, gaan morgen ff kijken naar een aantal dingen die hierboven worden omgeschreven, ik baal als een stekker van de afgebroken verf weer een stap terug

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: koeling tef

Bericht door richardploeg »

Dag supersport,

Zit er niet gewoon een opstopping in het motorblok zelf, door roest vorming ofzo? Komt wel vaker voor. Even de waterslang of hogedrukreiniger ergens in een koel kanaal van het motorblok zelf duwen en spuiten maar. Als er veel bruin water uit komt lopen zal dat je probleem zijn!
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: koeling tef

Bericht door fergie »

Hello Supersport,

Dan vermoed ik een thermostaat die niet open gaat en je dus alleen circulatie hebt via de by-pass slang, wordt die wel warm ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie