Mijn eerste TEF20

Stel hier jezelf eens voor aan de andere Ferguson liefhebbers.

Het is dus niet de bedoeling om hier technische vragen te stellen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Mijn eerste TEF20

Bericht door TEFArts »

Hallo allemaal,

mijn naam is Robert en ik ben 47 jaar, en sinds een half jaar ben ik in bezit van een nagenoeg complete TEF20.
Ik ben vrij goed technisch onderlegd maar heb nog geen ervaring met de restauratie van tractoren.
Het is mijn doel om deze TEF grondig en geheel te restaureren en hoop dat ik gebruik kan maken van jullie technische kennis en kunde voor wat betreft restauratie van een Ferguson.

Nadat ik mijn TEF thuis had staan heb ik hem met wat noodbrandstofleidingen en een nieuwe accu aan de praat gekregen maar een hard klappend geluid in de buurt van de 1e cillinder en veel koolzwarte rook uit de uitlaat maakten dat ik de motor meteen weer heb stilgezet.
Ben van plan om het blok dan maar compleet te reviseren om er zeker van te zijn dat hij straks in optimale staat zal zijn.
Vooral die revisie zal bij mij nog vele vraagtekens oproepen en ik hoop dat dan om raad kan vragen via dit forum bij mensen die hier ervaring in hebben.

Ik ben nu bezig om mijn TEF te strippen en ook het blok vrij te maken zodat ik om te beginnen de kop kan demonteren voor een eerste inspectie.

Groeten,
Robert

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Mijn eerste TEF20

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Welkom, we zullen natuurlijk proberen te helpen !. Kun je goed engels ?. Anders raad ik je aan eerst een werkplaats boek te kopen en door te lezen. 'T werkt een stuk makkelijker als je de procedures eerst al eens gelezen hebt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Re: Mijn eerste TEF20

Bericht door TEFArts »

Hoi René, dank je! Fijn dat ik op iemand kan terugvallen!
ik heb de service manual (engels), de workshop repair manual (engels), het instructieboek voor onderhoud en bediening (ned.), en de parts list op papier.
De engelse versies zijn voor mij geen probleem, kan daar gelukkig goed mee overweg.

Ik ben al een tijdje bezig om mij in te lezen in de manuals om meer kennis op te doen van de techniek achter de TEF, ik merk dat dat wel verhelderend is en dat je minder snel voor verassingen komt te staan als je iets uit elkaar haalt. Maar goed, het blijft papier en en de praktijk kan soms anders zijn.
Ik wil nu eerst aan het blok beginnen maar ben nog een beetje huiverig voor de demontage van de brandstofpomp in combinatie met kruk as en nokken as.

Alvast dank voor jouw reactie.

Groetjes,
Robert

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Mijn eerste TEF20

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Ik heb de timing voor de brandstof pomp in een FAQ staan, da's niet bijzonder ingewikkeld alleen kost wat gedult. Kleppen timen is vanuit het boek goed te doen en anders zorgen dat je de tandwielen markeerd zoals aangegeven.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Re: Mijn eerste TEF20

Bericht door TEFArts »

Hoi René,

sorry voor de late reactie, heb die FAQ inderdaad al gezien, een heel verhaal knap uitgelegd.
zal daar komende tijd zeker mee aan de gang gaan!
Groetjes,
Robert

Plaats reactie