FERGUSON TEF 20?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
cvl
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 jun 2014 21:56
Locatie: Nazareth (O.VL)

FERGUSON TEF 20?

Bericht door cvl »

Ik heb een Ferguson (TEF 20 ?) op de kop kunnen tikken maar de herkomst is niet zo duidelijk. Er is ook geen identificatie plaatje meer bij. Er zit wel een Standard dieselmotor in met een ingegraveerd nummer 911422 en een gietnummer 21 4 52. Het plaatwerk is rood en de rest grijs. Normaal zou deze, denk ik volledig grijs moeten zijn (?). Aan de voorwielen is er aan de binnenkant een stang vast gemaakt. Ik wil de tractor in orde zetten en terug in het verkeer brengen. Daarom heb ik meer gegevens nodig. Is er een mogelijkheid aan de hand van deze info een juist type Ferguson te bepalen en een serienummer te achterhalen.
Bijlagen
IMG_0880.jpg
IMG_0880.jpg (51.97 KiB) 7254 keer bekeken
IMG_0879 (500 x 667).jpg
IMG_0879 (500 x 667).jpg (82.11 KiB) 7254 keer bekeken
IMG_0883 (500 x 375).jpg
IMG_0883 (500 x 375).jpg (49.64 KiB) 7254 keer bekeken
IMG_0872 (500 x 375).jpg
IMG_0872 (500 x 375).jpg (54.97 KiB) 7254 keer bekeken
IMG_0871 (500 x 375).jpg
IMG_0871 (500 x 375).jpg (51.99 KiB) 7254 keer bekeken
Laatst gewijzigd door cvl op do 19 jun 2014 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door Symen »

Hallo cvl,

jou tractor kan heel goed een Ferguson tef zijn. Deze heeft idd een Standard motor. Als de datum klopt (april 1952) dan verwacht ik geen brandstof opvoerpomp rechts onder de brandstofpomp. Zijn de filters parallel en niet in serie geschakeld. Het motornummer staat aan de rechterkant vooraan net onder de kop. Het begint met SA en eindigt met E. Het nummer schat ik rond de 10000. Jou opgegeven nummer kan ik niet plaatsen. Serienummer zou achter stuur moeten zitten. Moeilijk tot niet te achterhalen. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

cvl
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 jun 2014 21:56
Locatie: Nazareth (O.VL)

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door cvl »

Hallo Symen,

ik heb een paar foto's bijgevoegd. Weet u soms iets meer over de stangen aan de voorwielen en de rode kleur in plaats van het grijs?

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door Symen »

Hallo cvl,

de originele kleur is grijs. De rode kleur is er later op gespoten. Dit werd vaak door de dealers gedaan met het idee dat een rode tractor beter verkocht.
Ik heb geen verklaring voor de strippen bij het voorwiel. Misschien ter bevestiging van een voorspatbord? Maar heb het eerder gezien. Nl. op een Franse tef. Gekocht in België.
De franse tef is te herkennen aan een ander typeplaatje en AR op de versnellingsbak bij de achteruit.
Het motornummer is niet origineel maar van een revisie/ruilmotor.
Ben wel benieuwd naar het nummer wat op de achterbrug staat. Deze datum staat aan de rechter kant net voor het luikje met de peilstok.
Dynamo is niet origineel. Het relais naast de startmotor wijst ook op een vroege dieselmotor.
Mooi trekkertje, Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

cvl
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 jun 2014 21:56
Locatie: Nazareth (O.VL)

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door cvl »

Hallo Symen,

vooreerst bedankt voor uw uitleg. Bij de versnellingshendel staat "R". Het nummer op de achterbrug naast de peilstok staat wel vertikaal: onderaan een "1" in het midden een "7" en bovenaan een "2". Naast de "7" staat er rechts nog een nummer. Het is wel moeilijk leesbaar maar het lijkt op een "4". De batterij is 12 volt en de minpool is verbonden met de achterbrug. Ik las ergens dat deze normaal positief geaard zijn. Heeft dit zijn invloed op de alternator want de batterij laad momenteel niet op. Er zit ook nog een voorgloei op en een hendel om "1" of "3" cilinders uit te schakelen. Maar hij start behoorlijk met enkel de knop dubbele mazout ingedrukt. De radiator lekt nu en dan onderaan. Kan dit met een speciaal product gedicht worden?
Bijlagen
IMG_0884.jpg
IMG_0884.jpg (52.08 KiB) 7227 keer bekeken
IMG_0877.jpg
IMG_0877.jpg (56.39 KiB) 7227 keer bekeken

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door Symen »

De gietdatum van de achterbrug zou wel eens 1 juli 1952 kunnen zijn. Past redelijk bij de leeftijd van de motor.
Pluspool zou aan het frame horen maar kan andersom. Als dynamo niet laadt, zou je kunnen proberen hem te polariseren. Zie hiervoor de FAQ op het forumoverzicht.
Heb geen ervaring met een dichtingsprodukt in de radiator.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door fergie »

Hello Cvl,

Gooi geen wondermiddel in je radiator, dat laat een dikke laag drap achter overal in het systeem. Het is op z'n best een lapmiddel. Ik weet dat het vaak duur is maar breng je radiator naar een reparatie bedrijf en laat hun kijken wat te doen. In de meeste gevallen laat ik bij problemen het koelblok vervangen. Da's tegenwoordig behoorlijk prijzig maar de eerste is nu bijna 20 jaar verder nog altijd pot dicht. Zoveel probleem loze jaren is mij het wel waard !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Guy
Berichten: 11
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:47

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door Guy »

Beste,

De latten aan de zijkanten van de voorwielen werden gemonteerd( door de plaatselijke dealers ) om de voorwielen te reinigen wanneer er in kleigrond met de tractor gereden werd, mijn 135 had deze schrapers zowel vooraan als achteraan.

Guy
M v g
Guy

Peetege
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 mei 2018 18:10

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door Peetege »

Ik ben op zoek naar een maaibalk om op een ferguson tef 20 te plaatsen op de hef. Welk type past daar op? Via via is is er mij een stockey und schmitz type 273-280 maximaal toerental 600 aangeboden voor achter op de hef. Past deze? Grt en mercikes gert

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: FERGUSON TEF 20?

Bericht door massey 35 »

Hallo CVL,

De accukabels zijn goed gemonteerd omdat er een Wisselstroom dynamo gemonteerd is.
De wisselstroom dynamo kun en mag je niet ompolen, omdat de dynamo (diodes en ????) dan doorbranden.

Er hoort van origine een gelijkstroom dynamo met losse regelaar op.
De bedrading is dan ook anders, die is nu omgebouwd.
De gelijkstroom dynamo kun je wel ompolen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie