voorstellen

Stel hier jezelf eens voor aan de andere Ferguson liefhebbers.

Het is dus niet de bedoeling om hier technische vragen te stellen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
piewie
Berichten: 1
Lid geworden op: do 18 jul 2013 19:56

voorstellen

Bericht door piewie »

hallo ik zal mij bij deze voorstellen.
Mijn naam is Peter(piewie).
Ik ben in het bezit van een ferguson ff 30 van 1957.
Die heb ik in Frankrijk gekocht en staat ook in Frankrijk bij ons vakantie huis.
Toch heeft hij enig onderhoud nodig,ik heb er nu een maaibalk aan en heb ook nog een kleine ciclomaaier bij deze heb ik nog niet gebruikt.
Mijn beroep is bus chauffeur.
Ik ben opzoek naar een Nederlandstalig werkplaatsboek wie kan mij helpen.
Groetjes,
Piewie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door fergie »

Hello Peter,

Welkom hier !. We zullen je natuurlijk gaan bij staan in het opfrissen van je trekker. Echter een NL boek wordt steeds door iedereen beweerd dat het er is maar nog nooit een gezien of iemand gesproken die er een had.....

Als je een cyclo maaier gaat gebruiken kom je achter een serie beperkingen van de TE. De enkele koppeling is de meest erge, je moet de maaier op gang brengen dan de versnelling in schakelen of gaan rijden terwijl je de maaier op toeren brengt. Als je geen vrijloop in de aftakas hebt (sommige maaiers hebben die ingebouwd) dan trap je aan het end de koppeling in om te stoppen om vervolgens te eindigen in de sloot, tegen de muur/hek of aan de andere kant van de heg omdat de maaier de trekker blijft aandrijven. Tweede is de hef, als die de maaier wel kan tillen (en dat denk ik niet) dan tilt deze altijd tot transport hoogte wat meestal niet gewenst is. Tevens zijn de heflatten van de TE aardig aan hun limiet wat betreft de krachten die er door zon maaier op worden losgelaten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: voorstellen

Bericht door antoine »

Peter ( welkom) en René,
is de MF 30 technisch niet (bijna) gelijk aan de MF 130 ? Motor Perkins A4.107 ?
Het vermogen om een cyclomaaier te tillen is dan zeker aanwezig . Het probleem is alleen (net zoals bij mijn MF 130) dat je de hefhendel ergens halverwege moet blokkeren d.m.v. een boutje +moer o.i.d. want anders loopt je cardan vast op de maaier .
Verder is het vlgs mij niet zo dat een cyclomaaier je (bij het hebben van slechts een enkele koppeling) nog vooruit kan duwen zoals René beschrijft . Als je de koppeling intrapt zal de cyclomaaier gewoon op de "plaats rust" nog draaien , maar géén aandrijving geven , want messen draaien boven de grond.
Mijn franse MF 130 heeft gelukkig wel een dubbele koppeling .
Groeten antoine
gebruik MF 168

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: voorstellen

Bericht door Symen »

Antoine,

de ff30 is niet te vergelijken met de mf 130.
Het is een TE met dezelfde Standaard motor. Alleen de " assecoires" zijn van Franse makelij.
Zie maar eens de link hiernaast PER TYPE. Gr symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

Plaats reactie