Wat te doen voor spuiten

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie

Mijn trekker is gespoten door een

Peiling eindigde op zo 14 jan 2007 22:38

Een spuiterij
1
10%
Mijzelf
6
60%
Ben ik nog niet aan toe
3
30%
 
Totaal aantal stemmen: 10

arjendj
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 15:39
Locatie: spannum
Contacteer:

Wat te doen voor spuiten

Bericht door arjendj »

IK ben bezig een trekker van men opa te restaureren en wil hem bij een auto zaak met hier in de buurt laten spuiten nu werd mij verteld dat je dan vantevoren allerlei handelingen moet uitvoeren wat zijn die handelingen en of is het dan ook meteen beter om hem zelf met een compressor een een pistool te gaan spuiten.

Vriendlijke groeten arjen de jong

marten mulder
Berichten: 19
Lid geworden op: za 02 dec 2006 11:28
Locatie: niezijl

Bericht door marten mulder »

Wil je alleen het plaatwerk laten spuiten of ook de hele trekker?
het chassis van de trekker is zelf wel te spuiten, zorg ervoor dat je alle loszittende stukken eraf haalt en zorgt dat de over gang tussen de verflagen glad geschuurd wordt kan je deze na goed ontvetten met wasbenzine zelf wel spuiten.
Plaatwerk kan je zelf ook wel spuiten alleen heb je meer werk aan de voorbereiding, want dat moet geschuurd worden en kleine deukjes moet je eruit halen en moet je eigenlijks eerst behandelen met een primer.

TIP: gebruik bij het zelf spuiten ook ongeveer 10% verharder, je zal zien dat de verf sneller droogt en je dus minder kans hebt dat er stof in trekt.

reind
Berichten: 146
Lid geworden op: za 02 dec 2006 13:14
Locatie: Heeten

Bericht door reind »

Zorg er wel voor dat de gehele tractor lekvrij is, anders hecht de verf niet op die plekken.
Ook de roestplekken goed aanpakken, alle losse roest verwijderen en daarna een goede roestprimer erop.

Plaatwerk geeft wel een mooier eindresultaat om dat te laten doen door een spuiterij, de rest is prima zelf te doen.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

Als je roest hebt, kun je beter borstelen dan schuren.
Er zijn tegenwoordig wel goede roestwerende primers waarbij je niet alle roest weg hoeft te hebben, maar hoe minder, hoe beter.
En goed ontvetten is ook zeer belangrijk!!!

Als je zelf nog nooit gespoten hebt, zal het nog niet direct meevallen om het echt netjes te krijgen. Plaatwerk kun je beter laten doen, die jongens weten precies hoe ze het moeten doen. De body kun je wel zelf proberen, al is het wel heel wat waard als je eerst even met iemand mee kan kijken om een goed idee er van te krijgen. Als je toch zelf wat gaat proberen, onthou dan vooral deze dingen:

Gebruik een grote compressor met een grote tank (minder drukverschil en hij moet ook de druk kunnen vasthouden).

Gebruik een lage druk, 4-5 bar.(...? dacht ik. oei, het is voor mij al weer lang geleden)

Verf verdunnen tot ze niet meer sliert als je het roerhoutje uit de verf trekt. Ze moet zo dik zijn als melk.

Spuit eerst de randen, daarna de grote vlakken. (erg belangrijk!)

Speel met de straal (staand, liggend, cone)

Spuit niet te dik (ook erg belangrijk). Als het niet overal in 1 keer dekt, later nog een keer spuiten. Nog een keer er over als de verf nog nat is krijg je zakkers. Sowieso geeft meerdere lagen spuiten een beter resultaat, al kun je sommige verfsoorten beter in 1 keer dik spuiten (landbouwverf)
Onthou altijd dat een dunne verflaag sterker is dan een dikke. Te dun is ook niet goed, dan wil ze niet glanzend en strak worden.

Gebruik een primer met echt een tegenkleur tov de lak. Voor een grijze trekker, kun je het beste een rode primer gebruiken. Dan kun je goed zien of je overal goed geweest bent. Ik heb een motorblok van een 155 gespoten met een witte epoxyprimer en daarna de gebruikelijke grijze metalic lak. Een hele poos er omheen gelopen of ik niets vergeten ben en nóg vind ik af en toe plekjes waar de witte primer er doorheen te zien is. Deze had ik in 1 keer licht dekkend gespoten.

Zakkers niet meteen wegvegen. Eerst laten opdrogen, bultje wegschuren en daarna plaatselijk opnieuw spuiten.

Spuit in een warme schone omgeving. Het mooiste is op een redelijk warme, windstille zomerdag buiten, net na een bui regen. Dan is alle stof uit de lucht. Ideale spuittemperatuur is 21'C. Zorg ook dat de verf in ieder geval niet koud is.

Nou, eigenlijk was dit meer een verhaal voor tips en tricks, maar vooruit.


Succes er in ieder geval mee.

gr. Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Dat is er weer een voor de FAQ sectie, dus ga eens kijken zou ik zeggen !.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

arjendj
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 15:39
Locatie: spannum
Contacteer:

Ral

Bericht door arjendj »

Nu ben ik bij de spuiter geweest en die heeft ral kleuren nodig welke zijn dat van de mf35 .
En bedankt voor de antwoorden.
Goed forum :P

Vriendelijke groeten arjen de jong
Massey Ferguson 35x ,Zelfbouw triltand cultivator met schuif, , Grondbakje merk onbekend , Weilandbloter en Gamborini kunstmeststrooier

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Arjen,

Zie FAQ sectie !

Groetjes,

René de Bruin.

PS, dat gifje weer, niet doen aub !.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

René, je bent geweldig! :P :wink:

wouter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 11:45

Bericht door wouter »

Plaatwerk is ook zeer goed zelf te doen.
- alle oude verf en roest eraf schuren.
- uitdeuken.
- kleine deukjes behandelen met een standaard plamuur of indien grote putten met een polyfiber plamuur.
- naarmate je vordert met het schuurwerk afwerken met een soft plamuur.
- eens dat gedaan nog eens volledig inspuiten met een spuitplamuur en afschuren met p320 waterproof.
- dikke laag grondverf erop en afschuren met p 800 waterproof tot als het glad is. en dan de lak spuiten.
Eerst een dun laagje en dan 2 a 3 kruislagen tot als het mooi glanst.

Wil je je carosserie zelf doen en je wilt het netjes kruipt er wel veel tijd in.
county: foremost in four wheel drive

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Wouter,

Genoemde korrel grotes zijn meer polijst papier, hechting wordt er niet beter op. fijner dan ca 180-240 is beslist niet nodig.

Je kunt natuurlijk de hele handel in de spuitplamuur zetten zoals je beschrijft. Bedenk echter wel :

1 Enorm meer schuurwerk.
2 deden ze 50 jaar geleden ook niet, dus maak je het veel strakker dan de fabriek ooit deed !.

ik zou zeggen lees de FAQ eens die ik hierover schreef.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wouter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 11:45

Bericht door wouter »

hallo fergie

Als jij vindt dat fijner dan 240 niet nodig is en je werkt met een goeie kwaliteit van verf dan zie je gegarandeerd krassen, met een gewone industriele lak zal je hier geen last van hebben want eer je daar genoeg glans in krijgt zijn alle krassen toch al vol gelopen.
Ten tweede er is niets dat beter schuurt dan spuitplamuur en de reden dat dit handig is om te gebruiken is om eventuele putjes in het plamuurwerk weg te werken en nog enkele kleine oneffenheden te retoucheren. Waarom moest men het bij een nieuwe trekker gebruiken nieuw plaatwerk is toch altijd gaaf uitgezonderd van de puntlassen dan
county: foremost in four wheel drive

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Wouter,

Als je naderhand de krassen van 240 nog ziet is er eerder wat mis met de omstandigheden waaronder de verf is aangebracht of die is teveel verdunt. Kortom, het heeft niet de kans gehad goed uit te vloeien. De enige toepassing van 400 is bij blank lak werk omdat je dan door de volgende laag heen de krassen kunt zien. Dat is dan ook meteen een reden om voor de laatste lagen een een komponenten verf te gebruiken die zachter is zodat dat makkelijker bij werkt als het verweerd. Die lagen zitten dan lang niet altijd vast.

Plaatwerk bevat behalve puntlassen zet markeringen, pers streepen en andere spooren van de bewerkingen. Als je spuit plamuur gebruikt zijn die weg. In de fabriek werdt alles gewoon kaal gedompeld dus bleef je dat wel zien. Af en toe zie je op show's tractoren staan die een gemiddelde splinternieuwe auto het nakijken geven, 26x zo glad als 50 jaar geleden de fabriek ze afleverde. Geen gezicht als je het mij vraagt.

Als je alleen plamuur gebruikt op de plaatsen waar het nodig is hoef je alleen die plekken te schuren. Of het nu gaat om schuurbare plamuur of stroop doet er dacht ik niet zoveel toe.

groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie