reisje Ierland

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

reisje Ierland

Bericht door fergie »

Hello allemaal,

Afgelopen weekend naar Ierland geweest voor de "ferguson homestead show" welke elk jaar wordt gehouden in het veld naast het voormalig ouderlijk huis van Harry Ferguson. Helaas ging de show op het laatste moment niet door ivm de regen daar de laatste tijd en daar het veld in een dal tegen het rivierje ligt was het veel te nat. Net als hier kun je elk weekend wel naar 3-4 shows dus een alternatief was niet moeilijk te vinden. Een show aan de kust van een inham tegen de grens met "het andere ierland" , een leuke kleine show met meerdere dors demo's en Ferguson hamermolen om er meel van te maken. Helaas geen foto's van die molen en de zeer "orginele staat" verkerende TEF maar als je zo'n trekker hebt weet je dat je er niets aan moet doen, dat bederft de zaak alleen maar.

Wel foto's van mijn rondje op een Ferguson type-A ofwel de Ferguson-Brown :

Afbeelding

Afbeelding

Een zeer orgineel exemplaar met de respectabele leeftijd van 74 jaar !. Een van de weinigen met een aftakas welke door een andere fabriekant werdt aangeboden. Ook deze zal niet netjes geverfd gaan worden, zo is ie veel mooier !. Ondanks dat ik niet erg kort ben kon ik toch niet de voet op de voetsteun houden bij bochten naar rechts, deze zit vast aan de stuurstang !.

Ik verbleef daar Bij Colin, hier op z'n TEF met voorlader en Mk1 3t trailer met Mk2 trekstang conversie :

Afbeelding

Ik heb de halftrack TEA voor hem op de brug gezet om hem daarmee op hoogte te brengen voor de trailer waarna hij hem er zelf in reed of het de gewoonste zaak van de wereld is dat je totaal 1,5 cm ruimte over hebt. De hele handel ging daar naar het locale voetbal veld voor een feestje tbv een goed doel.

Afbeelding

Dit ben ik met de eerste TED van Colin met een Mk2 3T trailer. Tevens mocht ik nog op de vineyard TEA van z'n zoontje rijden en de TE-50 (een creatie van Colin) met een Sherman Step-up er in. Die rijd de normale topnelheid met de motor op ca 1500Rpm.

We zijn ook nog een paar prive collecties wezen bekijken waaronder bij deze man :

Afbeelding

Helemaal glad en gepoetste trekkers met alles nieuw (met alle fouten van dien) en ze worden nooit gebruikt of naar shows gereden.....Rare lui sommige Ieren !. Bij de tweede was het donker en foto's lukten niet zo. Van die tweede man heb ik nog een vetspuit gekocht.

De vorige keer dat ik die kant op vloog voor de Mullahead ploeg wedstrijd ben ik ook bij Sam Niel verbleven en die kon het niet nalaten ook deze keer ons te vergezellen. Anders dan Colin is sam aanhanger van "het rode tijdperk" en zoals hij daarmee wordt geplaagt door Colin is het andersom met de voorliefde van Colin voor grijs spul. Hoe dan ook, voor de fun was Colins missie die dag om Sam voor wat blauws op de foto te zetten :

Afbeelding

Zo ook deze :

Afbeelding

Waarbij je nog net links onder het RODE 135 spatbord kunt zien waar we over stonden te praten. Bijde zijn lid van de FOFH dus op het forum daar was het weer hilarisch !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: reisje Ierland

Bericht door Symen »

Hoi Fergie,

wat een fantastische foto's. Moet wel een hele mooie belevenis zijn geweest. Vooral die Brown is zoals je haar wilt.
Wat hangt er onder de TED? Of hoort dat bij de aanhanging? Ik las de verhalen van de Ieren op het FOFH forum. Wat hebben die lui toch een humor!
Moet er ook maar eens naar toe..... Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

trekkerbroers
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 09 jul 2012 19:13

Re: reisje Ierland

Bericht door trekkerbroers »

Mooi hoor, Fergie!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: reisje Ierland

Bericht door fergie »

Hello Symen,

Er hangt nog een frame onder voor de "earth mover", de rest stond nog in de schuur.....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: reisje Ierland

Bericht door hans eshuis »

hoi

Heb je nog meer foto,s gemaakt? Wat een paradijs daar. Zijn daar veel ferguson werktuigen vroeger verkocht? of halen ze daar ook alles uit engeland weg?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: reisje Ierland

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Sterker nog, ik heb geen foto's gemaakt, deze heeft Colin genomen met z'n telefoon... Ik zal eens kijken of ik de overige foto's vanuit het engelse forum hier kan posten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

françois
Berichten: 230
Lid geworden op: za 10 apr 2010 19:46
Locatie: Voeren (Zuid-Limburg)

Re: reisje Ierland

Bericht door françois »

Hallo René

Als ik dit zie vrolijk ik helemaal op, het is toch leuk om te zien dat er veel van dit spul bewaard is gebleven. Die Ferguson type A in deze staat is denk ik wel de droom van iedere Ferguson verzamelaar. Ik ben ook een paar jaar geleden op bezoek geweest bij Michael Thorne en dat was ook een vakantie om nooit meer te vergeten.

Bedankt voor de leuke foto's

François
Ferguson TEA 20 1954, Ferguson TED 20 1955, Ferguson FF30GV 1958 en Massey-Ferguson 35 (TVO) 1959. Ferguson dorspoulie, originele Ferguson canvas cover A-TE-A68, Ferguson 12-AO-28 ploeg (USA), Ferguson cultivator 9-SKF-20 (Fr.), Ferguson B-JE-A20 earthscoop en Ferguson T-JE-A20 link box

Plaats reactie