Multipower???

In dit forum probeer ik de historie van (Massey) Ferguson in Nederland boven water te krijgen.
Iedereen wordt van harte uitgenodigd om mee te discuseren.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Schapelree
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 jan 2015 13:40

Multipower???

Bericht door Schapelree »

Ik ben al een jaar of drie in het bezit van een fijne mf135.
Ik vraag me steeds af wat de naam multipower inhoudt.
Peter :D

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Multipower???

Bericht door admin »

Hoi Peter,

Dat is simpel. Dat is een soort splitter (extra hoog/laag) waarmee je kunt schakelen zonder de koppeling in te trappen. En dat in iedere versnelling. Je hebt dan ineens 2x zoveel versnellingen. 12vooruit / 4achteruit in plaats van de standaard 6vooruit / 2achteruit.

Op de volgende pagina vindt je wat uitleg.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_mp_00.htm
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tec ... nieuws.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Schapelree
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 jan 2015 13:40

Re: Multipower???

Bericht door Schapelree »

Dank je, Gerrit.
Dat ziet er knap ingewikkeld uit maar ik begrijp dat sommige tandwielen via een schuine vertanding zichzelf verstellen.

De vraag is: Hoe en waarmee schakel je dan. Blijkbaar zonder ontkoppelen als ik het goed begrijp.

Groet Peter

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Multipower???

Bericht door admin »

Hoi Peter,

In de Multipower zit een kleine hydraulische pomp. Met een mechanische schakelaar op het dashboard kun je een hydraulische klem bedienen die de rem bedient die ervoor zorgt dat de andere versnelling (hoog) gedwongen wordt te kiezen. Is er geen oliedruk, dan is altijd de standaard versnelling (laag) gekozen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

blauweaaf
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:10
Locatie: Ede

Re: Multipower???

Bericht door blauweaaf »

Leuk om te weten. Nu ben ik wel heel benieuwd bij welke toepassing dit handig is: het kunnen wisselen tussen twee snelheden zonder de koppeling in te trappen. Ik bedoel, waarom niet een gewone tussenbak?

Schapelree
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 jan 2015 13:40

Re: Multipower???

Bericht door Schapelree »

Ik kan trouwens op mijn mf135 geen knop vinden terwijl er wel multipower op staat.

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Multipower???

Bericht door admin »

Klinkt heel bekend.
Een tijdlang werd er multipower gewoon opgeplakt omdat deze stickers er gewoon bij zaten in de stickerset.

Bij de folders kun je wel zien waar je de schakelaar moet zoeken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Multipower???

Bericht door fergie »

Hello Blauweaaf,

Dat is handig bij ploegen maar ook heel handig bij balen persen. Omdat de PTO gewoon door gaat maar je toch langzamer gaat rijden voor een dikke pluk hooi. In bijde gevallen stopt de trekker niet, ook de aandrijf kracht niet alleen de grond snelheid veranderd. Voordeel is dan dat de aanvoer in de pers gewoon door gaat en het pak dus gewoon doorgaat met vormen, zo hou je mooie rechte pakken. Als je bv heuvel op ploegt en moet schakelen omdat het te zwaar gaat dan kun je wel 2 versnellingen lager moeten gaan om weer weg te rijden terwijl de MP (multie power) dit toe laat zonder te stoppen en je dus waarschijnlijk minder snelheid verliest omdat je niet opnieuw weg hoeft te rijden en dus in een versnelling hoger kunt blijven rijden.

In geval van wegstransport is een voordeel dat je kunt schakelen !. Ja, de crash bak in een 35 of 100 serie is niet bedoelt om mee te schakelen. En met MP gaat dat vloeiend !. Zeker weten een voordeel in deze toepassing is dat het MP model van een 35 bijvoorbeeld 8 Km/h harder liep afhankelijk van de banden maat.

De korte uitleg die ik het altijd geef : Een inschakelbare overdrive die bij uitschakeling wordt overgenomen door een vrijloop voor de lage "normale" versnelling. en die vrijloop is een nadeel, in MP laag heb je geen motor rem !. Mits je daar rekening mee (kunt) houden is MP een behoorlijk bruikbare optie !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Schapelree
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 jan 2015 13:40

Re: Multipower???

Bericht door Schapelree »

Goed verhaal. Bedankt.

blauweaaf
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:10
Locatie: Ede

Re: Multipower???

Bericht door blauweaaf »

Tof, leuk om te weten!

Plaats reactie