1947 - 1962 NIMAG

In dit forum probeer ik de historie van (Massey) Ferguson in Nederland boven water te krijgen.
Iedereen wordt van harte uitgenodigd om mee te discuseren.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

1947 - 1962 NIMAG

Bericht door admin »

Onderstaand verhaal komt uit het boek "60 jaar NIMAG"

Op 28 oktober 1935 wordt de NV NIMAG opgericht met Pieter Wijnand Louwman aan het hoofd.
Nimag staat voor Nederlandse Import Maatschappij van Automobielen 's Gravenhage.

In 1947 verwerft Nimag de import van Ferguson tractoren en landbouwwerktuigen. Dit was een rechtstreekse klapper. In het eerste (halve) jaar werden reeds 273 tractoren en 385 grote landbouwmachines verkocht. Met name de trekker was volstrekt uniek. Zo had hij geen feitelijk chassis, maar diende het motor-transmissie-aggregraat als ruggegraat. Een soort zelfdragende zelfdragende versnellingsbak dus! De trekker werd maar in een model gemaakt en verkocht. Er was ook maar een enkele kleur beschikbaar (grijs). Pieter Wijnand vond dat niet mooi. Hij liet het plaatwerk daar om rood overspuiten. Dan kunnen de boerinnen hun mannen op het land beter zien, aldus Pieter Wijnand.

Verder waren de Ferguson trekkers veel en veel lichter dan de concurrende merken en hadden ze een heel bijzonder hydraulische hef-installatie waardoor de trekker en machine in feite een geheel werden.

De verkoop methoden waren heel bijzonder: Geen dubbeltje korting en contante betaling. Ook werd een trainingscentrum (volstrek uniek in die tijd) ingericht op het landgoed Oud-Clingendaal in Wassenaar. Daar konden de klanten leren hoe ze hun trekkers moesten gebruiken en onderhouden.

Lange tijd genereerde de Ferguson-actieviteit het grootste van de firma NIMAG. Ferguson kwam in 1952 met 1025 trekkers op de eerste plaats van verkochte trekkers in Nederland. Om die reden organiseerde NIMAG en voor die tijd ongehoorde stunt: een reis voor landbouwconsulenten naar de fabriek met een charter-Dakota van de KLM. Daarop was met grote letters geschilderd: "Ferguson nummer één in Holland".

Later werd diezelfde reis nog enkele georganiseerd voor klanten. Dit baarde veel opzien omdat de meeste boeren nog geen paspoort hadden, laat staan ooit in een vliegtuig hadden gezeten.

Tussen de jaren 1950 en '60 nam NIMAG de import van zo'n kleine twintig merken landbouwwerktuigen ter hand.

In 1954 verkocht Harry Ferguson zijn fabriek aan de Canadese trekkerfabriek Massey-Harris. De trekkers heetten vanaf die tijd Massey-Harris-Ferguson. Dit werd later Massey-Ferguson.

In 1955 werd de 5000-ste Ferguson in Nederland verkocht.

In 1962 kwam een domper op het succes. Massey Harris had al een importeur in Nederland. En twee importeurs ging niet goed samen. Vanaf de overname in 1954 boterde het al niet tussen beide importeurs. Na diverse rechtszaken verloor NIMAG in 1962 importeurschap voor Massey Ferguson.

De Firma Tracma werd opgericht om de nog aanwezige voorraad Massey-Ferguson tractoren en machines te verkopen die de nieuwe importeur niet had willen overnemen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Hokkeruphede
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 apr 2018 20:35

Re: 1947 - 1962 NIMAG

Bericht door Hokkeruphede »

Hallo daar,
zijn er van de tractoren die door de NIMAG geleverd zijn serienummerlijsten bekend?

Wij hebben hier een TEL20 ( wijnbouw) van 1956 die door NIMAG in Nederland geleverd is. Het serienummer plaatje is er niet meer.
Het zou mooi zijn het serienummer via het nummer op het NIMAG plaatje te kunnen vinden
Het nummer is: 27787
BVD
Bart Lansink

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 1947 - 1962 NIMAG

Bericht door admin »

Ik denk niet dat via NIMAG nog aan informatie te komen is.
Ik heb nooit gehoord van het bestaan van die lijsten. Ze zullen ooit wel bestaan hebben.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Paul Smit
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 sep 2016 20:20

Re: 1947 - 1962 NIMAG

Bericht door Paul Smit »

Gerrit,
ik heb een mf 825 SNMY uit 1962 met Louwman (NIMAG) nummer 3432. franse serie nummer 1011605. DENK IK
Ik heb vorig jaar aan NIMAG gevraagd of ze nog info voor me hebben en kreeg keurig een goede digitale copie van het franse werkplaatshandboek. hulde. geloof niet dat ze verder nog veel hebben maar misschien moet je dat nog eens navragen.
op de lokale roddel heb ik horen vertellen dat de franse mf825 met koplampen werd geleverd maar dat Louwman de koplampen eraf haalde en die konden dan keurig in een doosje bijbesteld worden.
Mijn mf825 had geen koplampen. zunige boer geweest zeker?.

groet,
Pau Smit

jkmetaal
Berichten: 13
Lid geworden op: di 11 sep 2018 11:48
Locatie: ureterp ( bij drachten)

Re: 1947 - 1962 NIMAG

Bericht door jkmetaal »

Hier 2 foto's van mijn nimag plaatjes op mijn ferguson Ted.
Bijlagen
IMG_20190218_171217.jpg
IMG_20190218_171217.jpg (165.51 KiB) 10569 keer bekeken
IMG_20190218_171228.jpg
IMG_20190218_171228.jpg (154.78 KiB) 10569 keer bekeken

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 1947 - 1962 NIMAG

Bericht door admin »

Het gerucht dat Nimag Ferguson TE20 trekkers op "verzoek" van een andere kleur liet voorzien kende ik al lang.
Nu heb ik ook bewijs. Zie de volgende documenten:
Nimag_nota_1_web.jpg
Nimag_nota_1_web.jpg (95.45 KiB) 7779 keer bekeken
Nimag_kwitantie_1_web.jpg
Nimag_kwitantie_1_web.jpg (68.72 KiB) 7779 keer bekeken
Nimag_kwitantie_2_web.jpg
Nimag_kwitantie_2_web.jpg (66.85 KiB) 7779 keer bekeken
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie