Kopen, kenteken en op naam zetten?

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Teedee »

Niet lachen, maar ik heb dus echt geen flauw idee of een tractor een kenteken heeft. Volgens mij gaat kentekenplicht pas per 2017 in, maar ik zag hier op het forum ook foto's voorbijkomen met kentekenplaten...

En als ik uiteindelijk iets weet te vinden bij iemand, moet je zo'n ding dan nog overschrijven of staan ze niet op naam?

Daarop voortbordurend, hoe weet je eigenlijk of je geen gestolen goed koopt?

Groet!

Tim
TEA20 '55

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Een tractor in Nederland hoeft nog geen kenteken te hebben. Dat komt pas later. Als het zo ver is zijn de regels simpel om er een aan te vragen (althans voor zover nu bekent). Als je met een trekker de grens over wilt naar het buitenland, moet je een kenteken hebben. Je kunt dan een zogenaamd GV (Grens overschrijdend Verkeer) kenteken aanvragen. Omdat ongeveer 1x per jaar naar België ga, heb ik zo'n kenteken.

Trekkers staan niet op naam in Nederland overschrijven is niet nodig. Zodra je trekker op de openbare weg komt moet je hem wel WA verzekerd hebben.

Je hebt in principe twee verzekeringen voor hobbyisten.
Een normale landbouwverzekering met hobby korting (Mag je geen werk voor derden doen tegen betaling). of een oldtimer verzekering. Die laatste is goedkoper, maar kent ook de meeste beperkingen.
Lees daarom goede de voorwaarden door. Hoe jammer ook, de oldtimer verzekering was niet voldoende dekkend voor mij toen ik mijn verzekering sloot. En toen ik met de trekker naar Engeland ging, moest ik van verzekering veranderen omdat mijn vorige geen dekking had voor Engeland.

Ik denk dat jij een normale landbouwverzekering met hobby korting moet hebben. Je wilt er immers op eigen erf mee gaan werken. Maar zoals eerder geschreven, lees zelf de kleine letters goed door.

Hoe weet je of je geen gestolen trekker koopt. Dat kun je niet weten. Je moet de verkoper vertrouwen.
Gelukkig vindt er weinig oldtimer diefstal plaats. Helaas gebeurd het wel een enkele keer. Meestal zijn het dan trekkers met een grote handelswaarde. Daar heb je bij de oude Fergusons nog niet zoveel last van.

Succes met je volgende vragen. Je bent goed bezig om de materie onder de knie te krijgen. Het virus heeft bij jou goed toegeslagen :D .
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Teedee »

Jep, en ik ben er goed ziek van (dat ik nog geen Fergie heb, gna...). ;)

Goede voorbereiding zal de kans op een miskoop niet uitsluiten, maar hopelijk wel minimaliseren.

Dank voor de uitleg!
TEA20 '55

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Sluismolenaar »

Eigenlijk wel jammer dat je dan in NL voor gebruik binnen NL je mooie ouwe trekker moet toetakelen met een kentekenplaat. Ik heb achter op mijn MF 35/4 aan de zitting 2 lipjes gelast voor een steun t.b.v. die oranje driehoek, met de mogelijkheid daar ook een haak aan te maken (moet ik nog doen, zit nu een oranje strobalen touwtje) voor de topstang. Over 2 jaar dus ook nog een kentekenplaat, jammer hoor. Is zo'n klein brommerplaatje goed of moet het zo'n lange of 4-kante worden zoals op auto/caravan/motorfiets?

Zie ik dan wel, maar dan kan ik er vast aan wennen :(

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

Jeffrey
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 01 apr 2015 10:46

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Jeffrey »

Sluismolenaar schreef:Eigenlijk wel jammer dat je dan in NL voor gebruik binnen NL je mooie ouwe trekker moet toetakelen met een kentekenplaat. Ik heb achter op mijn MF 35/4 aan de zitting 2 lipjes gelast voor een steun t.b.v. die oranje driehoek, met de mogelijkheid daar ook een haak aan te maken (moet ik nog doen, zit nu een oranje strobalen touwtje) voor de topstang. Over 2 jaar dus ook nog een kentekenplaat, jammer hoor. Is zo'n klein brommerplaatje goed of moet het zo'n lange of 4-kante worden zoals op auto/caravan/motorfiets?

Zie ik dan wel, maar dan kan ik er vast aan wennen :(

Groeten,
Andreas
Hoi Andreas,
Kan je misschien een foto van de bevestiging van de driehoek maken? Ik moet er ook nog een op maken maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dit wil maken.

Groetjes Jeffrey

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Teedee »

Je zou denken dat een tractor verzekeren zo gepiept is, maar dat valt even tegen. Ik kan 'm niet verzekeren voor hobbymatig gebruik, omdat er dan geen meter mee op de weg gereden kan worden. Je zou denken dat je daar nou juist die verzekering voor zou hebben nietwaar?

Enige andere optie is dan een oldtimerverzekering, maar anders dan bij auto's en motoren moet je daarvoor met een tractor ook nog aangesloten zijn bij een oldtimerclub. Apart hè? Gelukkig keurden ze een motorclub met oldtimerafdeling ook goed. ;)

Wat een landje...

Groet!

Tim
TEA20 '55

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Ik ben verrast. Een boer mag toch ook met zijn trekker naar het land rijden? Ik zal volgende week even kijken in mijn voorwaarden wat daar in staat. Ik weet wel dat ik niet aan wedstrijden deel mag nemen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Teedee »

Hoi Gerrit,

Een boer wel, maar een hobbyist niet. Dat is het grote verschil.
Maar goed, ik ben lid van een club, dus geen man overboord. ;)
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door fergie »

Hello Tim,

http://www.tractorverzekeringen.nl/onze-partners, is vermoedelijk dezelfde delta lloyd verzekering als ik heb voor partikulier gebruik. Alles mag als het maar geen vergoeding opleverd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Sluismolenaar »

@ Tim: ik heb mijn trekker(s) verzekerd bij Overwater Assurantie Adviesbureau http://www.oldtimers-verzekeren.nl/. Heb ik ook via-via van iemand van dit forum gevonden. Als de polis niet gewijzigd is kan ik 17 trekkers onder die ene polis in eigendom en verzekerd hebben, kan er alles mee doen, maar geen geld verdienen (betaald werk met de trekker doen). Zag net dat je AL je trekekrs kunt verzekeren (lijkt me toch dat hier wel een limiet op zit) en dekking Duitsland en Benelux is gratis. Kijk maar bij Trekker verzekeren, op die website.

@ Jeffrey: foto van de steun
nog een toevoeging: steun is van 2 stalen kokertjes die redelijk pas in elkaar schuiven. Dikste met 2 lipjes, aan 2 lipjes op de stoel. Daarop een stel moertjes gelast, in ieder geval 2 daarvan met een gaatje waar een boutje doorheen past, om de binnenste buis te klemmen. Binnenste buis heeft een ribbeltje las zodat hij er niet helemaal door kan zakken. Boutjes aandraaien, binnenste buis vast, en kan er dus ook weer uit (stel dat je daar tijdens werken met een werktuig last van hebt of zo). Derde boutje zit vast, kan er af of een dubbel moertje er op draaien (kun je klemmen) en dan kan daar die haak aan. Die haak moet ik nog maken. Alles in de MF-grijs, alleen de stoel nog...

Groeten,
Andreas
Bijlagen
driehoek steun 1.jpg
driehoek steun 1.jpg (118.12 KiB) 17961 keer bekeken
driehoek steun 2.jpg
driehoek steun 2.jpg (171.34 KiB) 17961 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Sluismolenaar op ma 04 mei 2015 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik zit met het bedrijf bij Univé, voor mij was het lastige dat we de bedrijf trekkers ook hobby matig gebruiken en andersom. Als de 1200 of 390T die op het bedrijf verzekert staan naar een show gaan moet ik van te voren even bellen dan zetten ze hem voor een dag (of 2) in de oldtimer verzekering.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door fergie »

Hello Sluismolenaar,

Re:overwater, lees de voorwaarden op hun site maar eens, da's weldegelijk veranderd !. http://www.oldtimers-verzekeren.nl/veel ... evragen/#2

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Sluismolenaar
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door Sluismolenaar »

Tja, ik zie zo snel niet wat er allemaal veranderd is, afgezien van het maximale aantal (was 17 stuks, nu onbeperkt blijkbaar). En incidenteel hobbymatig gebruik, wat versta je onder incidenteel? 1x in de week, 1x in de 2 weken, 1x in de maand, 6x per jaar? Is toch een ruim begrip. Ik gebruik mijn trekker eigenlijk incidenteel. Soms een maand of 2 niet, 's winters misschien nog langer niet, en met mooi weer soms wel 2x in een week, en dan weer een tijdje niet.

Stel ik ga met mijn oldtimer van de zomer iemand hobbymatig helpen met hooien. Grasmaaien, gras harken/keren, want ik heb zowel een cyclomaaier (een kleine naar huidige maatstaven) en een acrobaat. Maar geen balenpers, en ik weet ook niet waar ik er 1 zou kunnen lenen die geen hydrauliek nodig heeft. Nou stel dat ik dan een week 1 of 2x per dag enkele uren met dat ding in de weer ben, dat moet toch kunnen?
Is nog niet gebeurd, maar kan wel gaan gebeuren, iemand heeft me dat al gevraagd. Wat ik er dan voor terug krijg? Wat balen hooi voor mijn bokken, misschien wat kostenvergoeding voor diesel. En verder, veel lol een mooi droog gras hopelijk...

Zelf gebruik ik hem alleen om af en toe met de kar wat balen hooi te halen, of op eigen terrein wat te maaien en harken. Soms met het grondbakje er achter wat halen/brengen. Voor eigen gebruik, omdat ik het leuk vind. Hobbymatig dus.

Ik zie hier geen probleem t.a.v. de polisvoorwaarden in.

Essentie van deze verzekering is toch dat je in principe alle passende werktuigen achter je trekker mag koppelen en hobbymatig af en toe kunt gebruiken, dat je een hele verzameling trekkers kunt hebben, dat je ook een ander met 1 of meer van je trekkers kunt laten rijden/werken (in de zin van gebruiken waar hij voor bedoeld is, hobbymatig) en zo bij wijze van spreken je eigen privé oldtimershow of werkdag (hooien bijvoorbeeld) kunt gaan zitten houden. Tegen een betaalbare verzekeringspremie.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Kopen, kenteken en op naam zetten?

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

Ze hebben het weer veranderd , heb vorig jaar naar deze verzekering gekeken en toen waren de voorwaarden nog echt alleen naar shows enz, niet werken, geen werktuigen transporteren over de weg, geen aanhangers enz. Nu hebben ze er "incidenteel gebruik" van gemaakt. 'T moet natuurlijk allemaal "vaag" als het om verzekeren gaat maar wat is "incidenteel" als er wat "aan de hand" is. Toen ik voor het eerst van deze verzekering hoorde dacht ik perfect, da's net wat we zoeken maar naar blijkt veranderen de voorwaarden kennelijk nog wel eens.....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie