aanhangwagen

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
simon
Berichten: 84
Lid geworden op: do 30 aug 2012 13:49
Locatie: Diksmuide

aanhangwagen

Bericht door simon »

hoi,

ik heb een vraagje wat m'n aanhangwagen voor de auto betreft:
ik zou willen een tweede batterij (achteraan op de wagen) opladen via de stekker van de aanhangwagen.
Kan ik deze gewoon parallel schakelen aan de autobatterij via de massa en de 12V aansluiter op de stekker?

Graag jullie zeer gewaardeerde mening ;)
Ferguson TEF 20 1953

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: aanhangwagen

Bericht door fergie »

Hello Simon,

Dat kan eigenlijk niet omdat bij een lege accu op de aanhanger je dynamo bijna z'n hele vermogen die kant op gaat sturen. Afhankelijk van de opbrengst kan dat in theorie tot over de 100 ampere zijn maar ook in de niet zo ideale praktijk zul je zomaar 25 ampere hebben bij niet te dikke kabels (die als weerstand werken) en wel meer als je dikke kabels gebruikt. De (dunne)kabels en stekkers krijgen het onder dit soort balastingen aardig moeilijk, worden warm enz. Je kunt de zaak wel afzekeren maar in de praktijk wordt na de 3e gesprongen zekering ook wel een zwaardere en zwaardere zekering toegepast en uiteindelijk fakkelt er wel wat af.

Waarom wil je een tweede accu in de aanhanger ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

simon
Berichten: 84
Lid geworden op: do 30 aug 2012 13:49
Locatie: Diksmuide

Re: aanhangwagen

Bericht door simon »

Hoi,

er wordt een motor mee aangedreven om de wagen te kippen,
op dit moment moet ik er de hele tijd de druppellader aanhangen om te beletten dat hij volledig leeg is na een keer of 15 kippen.

In principe is er geen probleem als de accu niet te leeg is toch? Als de kar slechts éénmaal moet kippen en daarna terug opnieuw wordt opgeladen samen met de accu van de auto.

groeten,
Simon
Ferguson TEF 20 1953

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: aanhangwagen

Bericht door admin »

Hoi Simon,

In principe kan het wel. Caravans hadden vroeger ook zo"n constructie. Dan zat er een relais bij die autoaccu los koppelde als de spanning te laag werd. Volgens kon je dan met de koelkast aan rijden naar je bestemming. Was het bier al koel. Hiermee werd voorkomen dat je niet meer kon starten. Ik weet zo niet uit het hoofd of dat nu nog bestaat. Echter waarom. Vraag eens na bij een caravan leverancier. Sommige caravans hebben een eigen accu.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

simon
Berichten: 84
Lid geworden op: do 30 aug 2012 13:49
Locatie: Diksmuide

Re: aanhangwagen

Bericht door simon »

bedankt voor de reacties, trouwens heel belangrijk, bier moet koel zijn :D
iemand enig idee hoe je dat relais moet schakelen?
Laatst gewijzigd door simon op di 24 sep 2013 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferguson TEF 20 1953

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: aanhangwagen

Bericht door fergie »

Hello Simon,

Ook hier blijkt google handig : http://www.caravans.net/rijden/constante-stroom.php

Getoonde apparaat is een accu lader op je 7-polige aansluiting die zorgt voor een verhoogde spanning met een stroom begrenzing zodat je de accu én vol krijgt én je kabel niet affakkeld. Bv : https://shop.landreiziger.nl/waeco-perf ... dc-08.html

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

simon
Berichten: 84
Lid geworden op: do 30 aug 2012 13:49
Locatie: Diksmuide

Re: aanhangwagen

Bericht door simon »

bedankt rené,

ik heb wat rondgelezen en blijkt dat je bij parallelschakeling van accu's moet opletten met de interne weerstand.
Wanneer je twee accu's verschillend zijn laadt er één vol terwijl de ander onderladen wordt.

Die booster monteren lijkt me een goeie oplossing, die wordt gewoon met de 12 V stroom van de constante stroomdraad uit de stekker gevoedt. Nadeel is dat dit me wel een serieuze duit zal kosten :s

groeten,
Simon
Ferguson TEF 20 1953

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: aanhangwagen

Bericht door fergie »

Hello Simon,

120 euro voor de laatste, is inderdaad niet goedkoop maar als je er een hoop sores en afgefakkelde kabels enz. mee voorkomt is het ook weer niet duur.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie