Traktor wiki

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Traktor wiki

Bericht door andre leusink »

Hallo,ik wil hier even een vraag plaatsen om jullie mening te peilen.
Ik heb op het steam fair een paar boekjes gekocht voor de heb , een originele van Perkins en een van Petter.
Zoals ik wel vaker doe heb ik de boekjes gescand om eventueel af te kunnen drukken voor de werkplaats.
Ik weet dat veel mensen er tegen zijn dat de boeken worden gescand i.v.m. copyright.
Op een buitenlandse site vond ik veel downloads , wel voorzien van een watermerk om kopieën voor verkoop te voorkomen , nou zou het mij mooi lijken als er een soort data bank zou komen van boeken en folders waar in iedereen kan kijken.
Ik heb diverse oude folders , handleidingen en boekjes die best schaars zijn,zou toch mooi zijn als ik daar iemand een plezier mee kan doen , en een ander mij.
Als de scans dan zijn voorzien van een watermerk zijn ze ook ( bijna ) niet te verhandelen en blijven de originelen toch nog van waarde voor de verzamelaar.
Graag zou ik jullie mening over dit onderwerp hebben,ik hoop dat ik niet direct afgeschoten word ,het is maar een vraag. :oops:

groet Andre

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Traktor wiki

Bericht door fergie »

Hello Andre,

Ik ga je niet aanvallen op het copyright gebeuren, Gerrit zal er toch geen verantwoording voor willen nemen.

Een wiki is ook bedoeld om persoonlijke ervaringen en tips in te stoppen, beetje zoals de FAQ maar dan met inzichten van meerdere personen. Da's op zich geen slecht idee. Bij de FOFH hebben we er ook een echter die komt niet erg op gang door gebrek aan mensen die willen schrijven gezien het een afgesloten wiki is (voor leden only). Mischien is het hier wel een succes....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Traktor wiki

Bericht door admin »

André,

Ik krijg regelmatig zelf PDF bestanden van mensen met leuke informatie. Die deel ik soms met anderen.
Zelf zoek ik nog naar een manier om dit te delen met mensen. CopyRights is iets waar je altijd voorzichtig mee moet zijn. Zeker als je op internet gaat. Nu denk ik wel dat het voor de oude technische informatie wel mee zal vallen. Veel staat er al op internet op sites van verzamelaars.

Een tractor wiki lijkt een goed idee. Ik ben echter wat pessimistisch. De kracht van een wiki zit er in dat iedereen informatie toe kan voegen en dat men elkaar respecteert. Zelf zou ik dan ook landbouw machines toe willen voegen. Dan wordt de site wel erg groot. Wil je het alleen doen voor (Massey) Ferguson of voor alle merken?

Wat is de gedachte achter je idee? Het waarom?

Je opmerking dat een watermerk niet de waarde beïnvloed klopt niet. Wat je voorkomt, is dat iemand anders het digitaal kan doorverkopen. Iemand die een versie met watermerk koopt van een instructie boek of werkplaatshandboek zal niet de herdruk of het officiële kopen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: Traktor wiki

Bericht door andre leusink »

Goed,

Ik zal het proberen uit te leggen, enkel jaren geleden hebben we een Aurelis hooipers gekocht,na lang zoeken hebben we een aantal onderdelen boeken en gebruiksaanwijzing van iemand te leen gekregen om deze te scannen.
Dit probleem hebben we vaker gehad,veel werktuigen en tractoren zijn van die leeftijd dat documentatie schaars is en bijna niet te krijgen , daar veel bedrijven opgeheven zijn of geen moeite willen doen.
Veel documentatie blijft on bereikbaar voor de zoekende hobbyist .
Op een andere site kwam ik een soort bibliotheek tegen van tractoren ,werktuigen,machines en zelfs gebruiksaanwijzingen van gereedschap.
Zou het wat zijn om met meerdere sites een soort online bibliotheek te maken om zo het delen van info te vergemakkelijken.
Het is maar een idee maar ik eet zeker dat het probleem wereldwijd is.
Op de volgende site staan ook veel downloads hier moet je lid van zijn om te mogen downloaden,dit is wat ik eigenlijk bedoel alleen dan met een bibliotheek die gekoppeld is of centraal.

http://www.classicmachinery.net/forum/i ... 3fe0e583d9
(deze site is een voorbeeld , hier ken ik er meerdere van )

Zou zoiets niet mogelijk zijn lijkt mij een uitkomst voor alle zoekende,alleen het probleem wat Rene aanhaalt is iets wat ik niet weet hoe dit te realiseren is.
Graag jullie mening ,op en aanmerkingen.

Groet Andre

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Traktor wiki

Bericht door admin »

Andre,

Het vinden van informatie via internet is niet altijd even gemakkelijk. Zeker als je niet alt te handig bent met de computer. Dan heb je ook nog een probleem met talen. Kies je voor Nederlands, Duits, Frans of Engels.

Op de onderstaande site is heel veel Franstalige informatie te vinden over oude landbouw tractoren en machine's.
http://vieilles.soupapes.free.fr/

Een bibliotheek met digitale informatie die voor iedereen beschikbaar is.
Dat lijkt me een leuk streven. Daar zie ik wel iets in. Als zoiets al bestaat, dan zou ik daar bij aansluiten. Als je zoiets zelf wilt maken, zijn er grofweg 3 mogelijkheden:

Een wiki
Een forum
Een website

Elk heeft zo zijn eigen specifieke voor- en nadelen. Daar wil ik nu niet op in gaan.
Wat ze gemeenschappelijk hebben, is dat allemaal een of meerdere beheerders nodig hebben en dat geld kosten voor webruimte en dataverkeer.

Je moet je dus afvragen hoeveel tijd en geld wil je er prive in steken om het tot een succes te maken. Betaalde sites met informatie bestaan meestal maar kort of worden bedolven onder reclame.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Traktor wiki

Bericht door Teedee »

Het probleem met auteursrecht sluimert inderdaad mee op de achtergrond en hoewel het met dergelijke oude informatie heus wel mee zal vallen, moet het natuurlijk niet zo zijn dat Gerrit in de problemen komt. En om het even egoïstisch te zeggen, moet het deze website en het voor ons zo waardevolle forum niet bedreigen.

Er blijven dan twee opties over:

1. Net zolang op internet zoeken tot je iets vindt en de link hier delen.

2. Contact opnemen met de auteur van de handleiding en als die toestemming geeft, kan e.e.a. worden ingescand en geplaatst met bronvermelding. Goed te weten: auteursrecht vervalt zeventig jaar na het overlijden van de auteur indien deze de rechten niet heeft overgedragen of zoveel eerder als deze zelf aangeeft.

De tweede optie is natuurlijk het fijnst, dan ben je niet meer afhankelijk van andere sites. In beide gevallen lijkt het me handig hiervoor een aparte ruimte op de site in te richten.

Het idee van een database juich ik van harte toe. Het zou ideaal zijn om een mooie database van handleidingen te hebben. Een Wiki is, zoals aangegeven, voor iedereen toegankelijk, waardoor je het risico laat bestaan dat niet alles correct zal zijn, maar wel voor waarheid wordt aangenomen. Op een forum is dat eigenlijk ook wel zo, maar daar is het makkelijker om commentaar te geven om zaken te corrigeren.

Groet!

Tim
TEA20 '55

Plaats reactie