dieselpest in huisbrandolie?

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

dieselpest in huisbrandolie?

Bericht door Bert353 »

Ok, hier mogen wij deze oude trekkers nog met huisbrandolie rijden.
dit product ruikt ook belangrijk sterker dan gewone diesel.
weet iemand van jullie misschien of dat daar dan ook dieselpest in kan komen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: dieselpest in huisbrandolie?

Bericht door antoine »

Bert,
Vlgs mij krijg je dieselpest door bijvoeging van z.g. biodiesel . Ik dacht niet dat in de rode huisbrandolie die in Frankrijk wordt geleverd biodiesel wordt bijgevoegd .
Wat wel in die rode huisbrandolie zit is zwavel . Ik stook op huisbrandolie in de huisverwarming en ook in mijn trekker . Als ik 1x per jaar mijn kachel schoonmaak zie ik hele brokken zwavel in de kachel . Zwavel in de huisbrandolie schijnt de filters in de trekker te vervuilen . Ik gebruik deze rode diesel al > 20 jaar in mijn trekker en heb nooit problemen met dieselfilters gehad . Vervang wel 1x per 2 jaar ( circa 200 draaiuren) de dieselfilters .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: dieselpest in huisbrandolie?

Bericht door Bert353 »

bedankt voor de bevestiging, Antoine.

voordat ze die vieze alcohol bijmengden in witte diesel, zat in de witte ook gewoon zwavel.
Zwavel voorkomt dat die pest bacterien gaan groeien op de afscheiding tussen water en diesel.

hoe heb jij je HBO opgeslagen?
Ik heb pas een metalen 600L tank te pakken gekregen, maar daar zit een beetje zwarte drab onderin die ik niet vertrouw.
Ik denk erover om dat met de stoomcleaner door te spoelen, zou ik er dan nog meer aan moeten doen denk je?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: dieselpest in huisbrandolie?

Bericht door antoine »

Bert,
mijn huisbrandolie wordt opgeslagen in een ondergrondse tank van zo'n 3000 ltr . De olie voor de trekker sla ik op in 2 ex olievaten van zo'n 220 ltr elk . Kan dan gemakkelijk m.b.v. pompje via 5 ltr vaatjes de tank vullen . Ik gebruik dan ook nog een filter van aquariumwatten als ik het in de tank giet . Werd mij ooit aangeraden door trekkergarage want huisbrandolie schijnt vaak vervuild te zijn .
Maar op deze manier in ieder geval nooit problemen gehad . Las wel op google dat zwavelgehalte sinds 2016 van 1000 ppm naar 50 ppm zou zijn gegaan i.v.m. europese wetgeving .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

Plaats reactie