Afgebroken bouten/tapeinden verwijderen

Hier kun je al je sleutel tips, zelf gemaakt (speciaal) gereedschap, truuks etc delen met je medehobbyisten.
Alle tips zijn geplaatst met de beste bedoeling en kunnen nooit je gezond verstand vervangen. Op de tips zit dan ook geen enkele garantie.
Het namaken van het door andere geplaatste gereedschap gebeurd altijd voor eigen risico!

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Afgebroken bouten/tapeinden verwijderen

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Afgebroken bouten omdat de draad is vast geroest zijn meestal te verwijderen op de volgende manier :

Maak de bovenkant goed schoon, we gaan er op lassen. Vervolgens een moer van geschikte groote op de bout houden met een tang. De moer zou ca 1/3 deel van z'n hoogte over de bout moeten zakken. Vervolgens de moer aan de bout lassen door :

De massa van het apparaat op het deel zetten waar de bout in vast zit. Lassen door aan te pikken op de bout, NIET de moer. Het is belangrijk eerst de bout te raken om die goed heet te krijgen .

Als je de moer op die manier helemaal hebt vol gelast zal die rood gloeiend zijn. Laat die gewoon afkoelen, niet met water of iets dergelijks.

Zodra de bout geen verkleuring meer vertoond maar nog wel warm is kun je proberen er beweging in te krijgen. Het voordeel van deze methode is dat de hitte de bout doet uitzetten en op die manier de roest verpulveren. Als de zaak dan weer is afgekoeld heb je een methode om goed kracht uit te oefenen en ruimte op de draad gekregen. Dit werkt uitstend in bijna alle gevallen. Als de bout onder het oppervlak is afgebroken is het nog steeds mogelijk, ga met lassen dan zo te werk dat je er steeds een druppel op legt tot je boven het gat uit bent en dan weer de moer er op. Hier is het nog belangrijker dat de bovenkant van de bout goed schoon is om zeker te zijn van goed aanhechten en warmte overdracht om de bout heet te krijgen.

Succes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

marten mulder
Berichten: 19
Lid geworden op: za 02 dec 2006 11:28
Locatie: niezijl

Bericht door marten mulder »

Kruipolie en linkse tappen doen ook wonderen.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Dat klopt maar deze methode heeft het voordeel dat je de roest verpulvert en ruimte creeerd. Die linkse tappen willen de bout nog wel eens wijder maken en dan loopt ie weer klem. Ik heb op deze manier zeer goede resultaten, beter dan de linkse tappen manier. Het werkt ook zeer goed bij afgebroken (staalen) bouten in aluminium en zonder schade aan de draad. De vrijwel instant hitte veroorzaakt uitzetten van de materialen in ongelijke snelheid en dat veroorzaakt veel krachten op de verbinding.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johanvh
Berichten: 38
Lid geworden op: za 30 nov 2013 18:56

Re: Afgebroken bouten/tapeinden verwijderen

Bericht door johanvh »

bij mij ferguson tef had ik een afgebroken bout bij de deksel van de hef. Er was geen beweging in te krijgen totdat ik me
Betonhamer op alleen hakken zette. Toen vloog de bout er uit.
Ik weet niet wat u situatie is natuurlijk.

Zit de bout nog deels in de schroefdraad.
Maar als je kan om er een luchtsleutel op te zetten naardat een moer opgelast is, kan je hem laten verschrikken.

Mvg Johan

Plaats reactie