Chemisch en elektrolytisch ontroesten

Hier kun je al je sleutel tips, zelf gemaakt (speciaal) gereedschap, truuks etc delen met je medehobbyisten.
Alle tips zijn geplaatst met de beste bedoeling en kunnen nooit je gezond verstand vervangen. Op de tips zit dan ook geen enkele garantie.
Het namaken van het door andere geplaatste gereedschap gebeurd altijd voor eigen risico!

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Chemisch en elektrolytisch ontroesten

Bericht door Teedee »

Zelf ben ik altijd wel gecharmeerd van chemische of andersoortige oplossingen die grof werk besparen (lui hè) en dus ben ik eens op zoek gegaan naar manieren om onderdelen te ontroesten die niet zoveel extra impact op goed materiaal hebben als de staalborstel en stralen.

Wat mij bij oppervlakkige roest wel goed is bevallen is Rustyco (http://www.rustyco.nl) in gelvorm. Dit smeer je dik op het onderdeel, waarna de roest oplost. Mijn tip hierbij is om er vershoudfolie omheen te wikkelen, zodat de gel minder snel verdampt. Soms heb je meerdere behandelingen nodig, maar het reinigt wel poriediep heb ik de indruk. Afspoelen met water en direct in de lak of met een vette lap erover als dat je ding is.

Enige nadeel is dat het goedje vrij prijzig is voor wat in feite natuurlijk gewoon zwavelzuur in gelvorm is. Wat ook nog kan is ontroesten in een bad met zuur in combinatie met een acculader (niet zo'n slimme druppellader, gewoon zo'n lompe, anders loopt er te weinig stroom). Gevaar hier is natuurlijk dat het spul bijtend is, maar ook dat er waterstof bij vrijkomt en dat betekent ontluchten of de lucht in!

Ik vond hier (http://gevondenvondsten.nl/elektrolyse-project/) wel een mooie uitleg met beeld van iemand die water met soda gebruikte. Deze methode heb ik zelf uitgeprobeerd met een bak azijn met wat soda erin (leek me wel lekker zuur) en het werkt inderdaad, maar het duurt een eeuwigheid.

Beide methoden zijn in mijn ogen vooral geschikt als allerlaatste behandeling om de roest echt diep weg te halen, dus na staalborstel, lamellenschijf en/of stralen. Toch aan de bak dus...
TEA20 '55

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Chemisch en elektrolytisch ontroesten

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Ik gebruik zoutzuur (30%) om ook zware roest te verwijderen echter dit is spul dat huid verbrand en zonder gasmasker niet te verwerken valt. Tevens heb je een bak nodig (van kunstof) die groot genoeg is om het te ontroesten object onder te dompelen. Zo heb ik bijvoorbeeld de vooras delen op deze manier ontroest. Veel groter loopt het volledig uit de hand met de hoeveelheden zuur enz. Wel kun je grotere dingen in 2 fases doen zoals het midden stuk van de vooras, die had ik half boven het zuur uit en toen de ene helft schoon was het ding omgedraaid. Ook moet je na het zuur bad de zaak "blussen" met bv. zeep met een base Ph gehalte. Schoon is het dan wel, het roest ogenblikkelijk weer !.

groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

m-mf35
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:07

Re: Chemisch en elektrolytisch ontroesten

Bericht door m-mf35 »

Tijdje terug dit gevonden:

http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=10&t=125

Ik ga het binnenkort zelf testen met oxaalzuur.
MF 35 3 cilinder.

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Chemisch en elektrolytisch ontroesten

Bericht door Teedee »

Heb het doorgelezen en dat goedje klinkt erg veelbelovend. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Om je alvast op weg te helpen: https://imkershop.nl/varroa-bestreiding ... 00-gr.html

Groet!

Tim
TEA20 '55

m-mf35
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:07

Re: Chemisch en elektrolytisch ontroesten

Bericht door m-mf35 »

Bedankt voor de tip, we hebben echter bijen thuis en zodoende ook 2.5 kg liggen. Moet alleen nog tijd maken om het te proberen.

Pas trouwens wel op wat je doet en draag beschermende kleding en een veiligheidsbril. Oxaalzuur is giftig! Dit wordt in kleine concentraties in de imkerij gebruikt om parasieten te doden in de kas.

Houdt jullie op de hoogte. Ga Donderdag eerst de trekker een beurtje geven met de stoomcleaner en dan is kijken of we dit weekend een beetje tijd over hebben.

Mvg,

Michiel
MF 35 3 cilinder.

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Re: Chemisch en elektrolytisch ontroesten

Bericht door Teedee »

Ondertussen al bevindingen kunnen noteren van het goedje?
TEA20 '55

Plaats reactie