Ruimer

Hier kun je al je sleutel tips, zelf gemaakt (speciaal) gereedschap, truuks etc delen met je medehobbyisten.
Alle tips zijn geplaatst met de beste bedoeling en kunnen nooit je gezond verstand vervangen. Op de tips zit dan ook geen enkele garantie.
Het namaken van het door andere geplaatste gereedschap gebeurd altijd voor eigen risico!

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Ruimer

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

De TE-20, FE-35 en de vroege 135 voornamelijk maar ook daarna nog diverse trekkers met een 2wd vooras hebben voor lagering van de fusee pennen 2 busjes in wat eigenlijk een langer stuk buis is. Fusee pennen zijn L vormige delen waar het wiel lager omheen draaid (korte kant L) en het draaipunt waarmee je het wiel sturen kunt (lange kant L) Wil men die lagerbusjes vernieuwen dan is dat een kwestie van de oude bussen verwijderen en nieuwe monteren. Nu worden die busjes altijd ondermaat geleverd. Reden is dat na het monteren de boring in de busjes kleiner wordt door het persen, echter nooit steeds hetzelfde waardoor de maat na monteren nogal varieerd. Daarom moeten deze busjes geruimd worden. Omdat het echter ook nooit lukt om deze busjes er 100% "in lijn" in te krijgen dient het ruimen dus "in-lijn" te gebeuren. Met een standaard verstelbare ruimer gaat dat dus niet lukken, die is niet te sturen. Ik had echter eens een verstelbare ruimer met piloot pen gezien. Deze is dus langer en het laatste stuk is glad en voorzien van een conus om daarmee het glade eind in lijn te houden met het gat aan de andere kant van de buis. Nu heb ik een kist met verstelbare ruimers dus waarom daar geen "piloot" pen aan maken.

Na onderzoek naar welke schroefdraad er gebruikt was voor de bijde stelmoeren is er een lange stelmoer gedraaid voorzien van de correcte draad en vorm zoals de standaard moer. Deze is echter zo lang dat in de stand die de uiteindelijke maat voor de busjes opleverde ruim gepasseerd kan worden zonder niet meer uit te steken om zo de piloot pen te bevestigen. De piloot pen is in de draaibank tussen centers exact paralel gedraaid en van de zelfde schroefdraad voorzien in een enkele opspanning om alles zo recht mogelijk te krijgen. Het resultaat is wat je hieronder op de foto ziet. Overigens, het is ongeveer 6 uur werk, hier een stukje over schrijven is een stuk sneller. Gelukkig is ook in gebruik dit gereedschap een stuk sneller en niet onbelangrijk, het resultaat is perfect in lijn en strak aan de maat geruimde gaten !.

Groetjes,

René.
Bijlagen
ruimer.jpg
ruimer.jpg (422.13 KiB) 11147 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

blauweaaf
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:10
Locatie: Ede

Re: Ruimer

Bericht door blauweaaf »

Ik vind hem erg mooi, al begrijp ik nog niet precies wanneer hij nodig is. Ik heb speling op mijn fusees en wil daar ooit iets aan gaan doen. Is dit dan wat ik eigenlijk nodig heb als ik ooit m'n fusees ga vervangen? of alleen als ook de fusee hulzen versleten zijn? Of is dat hetzelfde?

beste groet, blauweaaf

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Ruimer

Bericht door fergie »

Hello Blauweaaf,

De fusee pennen slijten harder dan de busjes dus je kunt eerst eens nieuwe pennen in de oude bussen proberen. Is dat nog niet in orde dan moet je de bussen vervangen waarvoor je dan dit stukje gereedschap nodig bent. Het doel hiervan is dat bijde gaten exact in dezelfde lijn zijn, net alsof je met een boor recht door een massief blok geboord hebt. Doe je elke bus los van elkaar dan moet je het gat wat ruimer maken dan nodig wat na korte tijd wel recht slijt echter weer extra speling opleverd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

blauweaaf
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:10
Locatie: Ede

Re: Ruimer

Bericht door blauweaaf »

Dank René,

Nu begrijp ook ik het! Ik zal eraan denken als ik aan m'n fusees ga toekomen.

groetjes, blauweaaf

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Ruimer

Bericht door Bert353 »

fergie schreef: di 17 mar 2015 18:28 Hello Blauweaaf,

De fusee pennen slijten harder dan de busjes dus je kunt eerst eens nieuwe pennen in de oude bussen proberen.
dat is toch wel raar!? dat de pennen (metaal) harder slijten dan de busjes (brons) niet dan?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Ruimer

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Da's voornamelijk door gebrek aan vet schat ik, de meeste trekkers krijgen aan 't eind van hun commercieel gebruik weinig tot geen onderhoud meer. En dan te bedenken dat olie/vet een stuk goedkoper is als uitgeschakelde machines door gebroken/versleten metaal... Niet echt goed doordacht vindt ik maar da's maar mijn mening denk ik dan.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie