Het splitsen van een TE /35 voor werk aan koppeling enz.

Hier kun je al je sleutel tips, zelf gemaakt (speciaal) gereedschap, truuks etc delen met je medehobbyisten.
Alle tips zijn geplaatst met de beste bedoeling en kunnen nooit je gezond verstand vervangen. Op de tips zit dan ook geen enkele garantie.
Het namaken van het door andere geplaatste gereedschap gebeurd altijd voor eigen risico!

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Het splitsen van een TE /35 voor werk aan koppeling enz.

Bericht door fergie »

Hier een algemene beschrijving hoe te werk te gaan om de trekker te splitsen. Dat is nodig voor werken aan :

De koppeling
Verhelpen lekkages (en de gevolgen daarvan)

Om te beginnen een overzicht van wat er te vervangen/verhelpen is :

- versleten koppelings delen, drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager en pendaal veren
- diverse keeringen en pakkingen, krukas keering, keering ingaande(prise) as versnellingsbak, keering achteruit schakel stang en pakking prisas huis.


Ten eerste aanbevelingen.

1 Alles waar je hier mee te maken hebt is nogal zwaar, ik stel voor dat je zorgt er niet met handen of voeten onder te gaan als je grote stukken verplaatst en ook niet poogt dingen te vangen, dat doet alleen maar auw.
2 Het is een hoop werk om de trekker in tweeen te sleutelen, het zal je toch ca een dag kosten totaal(met twee man !. De diesel kost meer tijd dan de overige modellen). Het is daarom verstandig om als je het ding toch in twee stukken hebt alle genoemde keeringen te vervangen. Die kosten niet veel en als de zaak naderhand gaat lekken is snel duidelijk dat de kosten niet opwegen tegen het werk. Op z'n minst zou je de keering op de krukas en de ingaande as van de versnellingsbak moeten vervangen. Dat laatste geeft overigens je de gelegenheid om de as te gebruiken om de koppelings plaat te centreeren bij het monteren van de drukgroep !. Het is ook aan te bevelen om zowel het druk lager als het toplagertje te vervangen. (die laatste steund de as van de versnellingsbak aan de vliegwiel kant). De keering om de achteruit/start schakel rail kost echter nogal wat gepriegel om die er uit te wippen van deze kant bezien en omdat die heel hoog in de bak zit is het meestal geen halszaak, er komt vrijwel nooit olie langs.


Om de trekker in tweeen te krijgen heb je nodig

- 2 wiggen om de vooras tegen de vooras steun vast te zetten
- 1 of liever 2 krikken om de motor te steunen
- 1 verrijdbare krik, een krik op een stevig karretje* of een pallet wagen
- sleutels en doppen

* als je een krik op en karretje gebruikt zorg er
dan voor dat die krik goed vast zit aan dat karretje

Om te beginnen wig je de vooras vast door de wiggen tussen de vooras en de asbok te slaan. Dit voorkomt dat de motor omvalt als je de twee delen van elkaar los hebt. Vervolgens alles wat over de schijding gaat los maken. Dus vooras radius armen bij de voet steunen los, stuurstangen los aan stuurhuis kant(moer tot eind van de draad draaien, een sleutel of beitel tussen de bout en de versnellingsbak steken zodat de bout er op steunt, dan met een hamer er net boven op de stuurarm slaan om de konische passing te lossen, dus de arm richting versnellingsbak bewegen). Verder gashendels, stop, lucht aanvoer, accu en andere bekabeling ,oliedruk meter leiding etc.

Als alles los is de motor aan de vliegwiel kant ondersteunen met de krik. Als je een tweede krik hebt die onder de voorasbok zetten, kan ie ook niet voorover (dat wil ie wel makkelijker dan je denkt !). Dan de versnellingsbak steunen met een krik op een karretje of een verijdbare krik gebruiken zodat die mee naar achter kan rijden als je de achterbrug naar achter weg rijd. Als je een palletwagen hebt rij die dan van achter onder de trekker en leg een dik blok hout zover mogelijk naar voren op de lepels en steun zo de versnellingsbak. Deze laatste methode is vereweg de veiligste en het makkelijkst.

Vervolgens alle bouten los die bijde delen verbinden en de achterbrug naar achter wegrijden. Let op, versnellingsbak vrij zetten !.

Voor het vervangen van de koppeling de bouten van de drukgroep beetje bij beetje los, voorkom dat de volledige druk van de veren op een of twee bouten komt te staan, zelfde bij monteren. De bouten op het juiste moment aantrekken, geld ook voor de vliegwiel bouten. Gebruik weer borgplaatjes voor de vliegwiel bouten !. Als de oude niet meer bruikbaar zijn nieuwe maken van dun mild staal. Let bij het de-monteren op de koppelingsplaat, die heeft twee verschillende kanten dus let op hoe die er in moet ! Als de plaat versleten was tot op de klinknagels controleer dan de drukgroep en vliegwiel op groeven die daardoor ingesleten kunnen zijn. Als die voelbaar zijn maar niet zichtbaar is het niet erg, bij goed zichtbare groeven wordt het raadzaam deze delen weer vlak te laten slijpen of andere te zoeken.

Een koppeling die raar deed in verband met olie lekkage kun je de oorspronkelijke plaat vaak nog wel gebruiken. Om de olie er uit te krijgen de plaat rijkelijk met remmenreiniger inspuiten en even weg leggen voor een minuutje of twee, dan licht inspuiten en de plaat droog maken met een doek. Als de plaat redelijk olie vrij is zorgen dan moeders even weg is en het ding in de vaatwasser parkeren voor een grondig programma. De hitte en het soort zeep wat deze machines gebruikt is uitermate geschikt voor dit soort dingen. Als de plaat na de remmenreiniger ernstig verglaast blijkt is het verstandiger een nieuwe plaat te monteren. Let op, de TEF heeft een grotere 10" plaat, de anderen een 9" plaat.

Controleer ook de twee veren die aan de druklager drager trekken. Die houden ook het pendaal omhoog en staan dus al ruim 50 jaar onder spanning. Goede veren kun je herkennen als je het kopplings pendaal naar beneden drukt en daar los laat. Als het pendaal dan omhoog veert en dan een paar keer stuiterd tegen de voetsteun met duidelijk hoorbare tikken is een en ander prima. Is er maar 1 goede tik hoorbaar en meer niet is vervangen aan te bevelen om te voorkomen dat het pendaal niet goed terug gehouden word en daardoor het druklager niet goed vrij blijft. Ik heb daar een paar veren van een landrover trommelrem in gezet. Ik heb daarvoor de lange veer gebruikt die landrover in de 88" types toepast. Mocht je die niet locaal kunnen krijgen kan ik er wel voor zorgen. (let op, als je dit test met de trekker nog aan elkaar helpen de koppelings veren mee het pendaal terug te veren en dan lijkt het meestal wel goed maar da's geen goede indicatie dus !)

Als je de krukas keering bij de TEF vervangt het deksel waar die in zit en het lagerblok er achter voorzien van een nieuwe pakking !. Gebruik 0,25 mm dik pakking papier. Het kan handig zijn om deze pakkingen aan een kant licht met vloeibare pakking in te smeren om ze dan tegen de delen aan te plakken om ze op hun plek te houden. Wat dat lagerhuis betreft, dat heeft een onder en bovenkant, houdt dus in de gaten wat onder en boven is !.

Het vervangen van de krukaskeering bij de overige modellen is nogal een krappe passing om die er weer tussen te krijgen. Zorg er voor dat alles goed geolied is zodat het glijd, het kan handig zijn daar een tweede persoon bij te hebben.

Aan de versnellingsbak kant zie je de as in een buis lopen. Die buis bevat een keering. Demonteer de buis en vervang de keering. Gebruik ondertussen de as om de koppelings plaat te centreeren als je de koppeling monteerd. Buis en as weer monteren met een nieuwe 0,25 mm pakking. Doe aan de bouten een anti corrosie middel (bv. duralac). By the way, halverwege deze klus heb je de as los in handen, da's het perfecte moment om deze te gebruiken als centreer pen om de kopplingsplaat opnieuw te monteren !.

Bij het weer aan elkaar zetten van de trekker is het nodig de spiebanen in de koppelingsplaat en de as met elkaar in lijn te krijgen. Daartoe de aftakas inschakelen en terwijl je de bijde delen tegen elkaar druk de aftakas verdraaien, daardoor zal de ingaande as verdraaien en voel je de splines in elkaar glijden. Het kan handig zijn om bijde delen met een paar lijmklemmen naar elkaar te trekken. Gebruik de krikken om de spleet tussen bijde delen rondom gelijk te krijgen.

Voor de rest alles weer terug monteren op de oorspronkelijke manier. Niet vergeten de koppeling af te stellen. Pendaal los van de as maken door de klembout los te draaien. Vervolgens een sleutel op de as (bij oudere types zit een gat in de as waar je een pen in kan steken) en de as in de richting draaien zoals normaal als je de koppeling in trapt. Op een bepaald punt ga je weerstand voelen van de drukgroep, houd de as in die stand en zet het pendaal vast zodat die 1cm onder de voetsteun hangt. Dat zorgt er voor dat het druk lager iets verder terug kan komen en dus altijd goed vrij komt.

Voor de 35 gelden eigenlijk dezelfde beschrijving alleen is het dan meestal een dubbele koppeling, zie viewtopic.php?f=6&t=324. Die heeft dus ook 2 keeringen aan de ingaande as van de bak, een in de buis en een in de buitenste as. Tevens moeten er dan bij het samen voegen 2 setjes spiebanen in elkaar vallen. De aftakas valt er eerst in, zelfde als de TE, aftakas inschakelen en dan met een tang/sleutel verdraaien. Als die zit de hoogste versnelling in schakelen en de motor langzaam rond tornen met een schroevendraaier in de starterkrans. Zodra de PTO er in is geschoven kunnen er bouten in, tegen een van die bouten kun je dan de schroevendraaier laten steunen.

Succes en als je vragen hebt....graag in het normale forum, niet hier reageren.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie