Inspuit timing 23C diesel (4-cyl MF/FE35,startproblemen ?)

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Inspuit timing 23C diesel (4-cyl MF/FE35,startproblemen ?)

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

23C's zijn slechte starters !. Da's natuurlijk volslagen onzin !. Men geeft de motor de schuld van iets wat de monteur's hadden kunnen weten en voorkomen. De 23C heeft namelijk een ketting distributie. Bij oudere benzine motoren wordt daarom de onsteking altijd bij gesteld bij een beurt want die ging achter lopen omdat de ketting langer wordt als die slijt. Waarom de heren monteurs niet aan het zelfde hebben gedacht bij een diesel is me niet duidelijk maar het is wel de grootste oorzaak van het slechter starten !.

De timing van de 23C diesel motor is volgens opgave 17º voor TDC ±1º. Om dat in te stellen is de volgende procedure te volgen :

1. Vind in de aanbouw flens van de motor (waar het vliegwiel achter zit) aan de linker kant net boven de bovenste verstevigings rib een gaatje. Wil wel eens vol zooi zitten dus even met een staalborstel of schuurpapier de verf en rommel verwijderen. Het is een 6,35mm (1/4") gaatje.

2. verminder de compressie van de motor door de verstuivers "los" te zetten. Om dat te doen de moeren van de klemplaaten los draaien tot het eind van de tapeinden gelijk is met de bovenkant van de moer. vervolgens starten. Houdt hierbij de stopknop uitgetrokken. De compressie druk zal de versuivers omhoog blazen, kan wel een aantal slagen duuren dus een volle accu is nodig !. Als je de klemplaten helemaal verwijderd krijg je zo 4 deuken in de onderkant van de tank ! (en 4 verbogen setjes lijdingen) Door nu de V-snaar strak te spannen kun je via de ventilator de motor rond draaien.

3. Verwijder het dekseltje op de zijkant van de inspuit pomp. Hierachter zie je deze onderdelen :

Afbeelding

(deze foto is van een 35-3cyl)

De dikke ring met hier de letter E en de markeer strepen is een draaiend deel, de circlip er rechts van is een stilstaand deel. De circlip heeft een markeer streepje van het gat naar de rand op een van de ogen. Voor de timing is het bij de 23C zoeken naar de markering G op de dikke ring met het streepje er onder.

4. Verdraai de motor in normale draai richting tot je de G ziet aan komen. Steek nu een 6mm boortje in het gatje met de glade kant eerst. Aan dat boortje heb je de contact sleutel geknoopt zodanig dat die niet in het contact slot kan zonder het boorje eerst te verwijderen !. Oefen een klein beetje druk uit op het boortje en draai de motor langzaam verder tot het boortje in het vliegwiel valt. Als je te ver bent draai dan de motor bijna twee hele omwentelingen door of MINIMAAL 180º terug. Niet een klein stukje terug, de aandrijving van de pomp staat dan niet onder spanning en dan kun je dit net zo goed niet doen.

5. De motor is nu gefixeerd op 16º voor TDC (tdc is Top Dead Center oftewel bovenste dode punt) van de compressie slag van de eerste cylinder. Los de bouten van de pomp bevestiging en verdraai de pomp tot de lijn onder G exact in lijn staat met de markeering op de circlip. (had uw circlip geen ogen dan is de bovenkant van het onderste deel de markeering). Doe dit HEEL precies een halve mm hier is 4º op de krukas !.

6. Met de pomp goed zet die even vast met een van de moeren. Markeer nu de stand van de pomp tenopzichte van de motor met een kraslijn, niet al te diep, het is maar een referentie punt. Wil je naar de orginele 17 graden zet dan een kras 0,5 mm hoger op de motor. Wil je naar 18º (da's dan 17+1 wat toelaatbaar is en zeker aan te bevelen !) zet die dan 1 mm hoger. Pomp los en de markering op de pomp en de nieuwe op de motor in lijn brengen en dan de pomp weer vast zetten.

Daarmeede is de timing procedure klaar, alles kan nu weer in de normale staat worden gebracht. Dus verstuivers weer vast en het dekseltje weer monteren (nieuwe kurk pakking, GEEN VLOEIBARE GEBRUIKEN !!). De pomp vervolgens ontluchten. Vergeet niet de V-snaar weer naar een normale spanning te brengen, anders herinneren binnenkort waterpomp en dynamo lager je er aan. Mocht je nu niet je contact sleutel aan die boor hebben geknoopt zal die bij de eerste startpoging tot een artistiek stukje staal worden vervrongen of erger nog afbreken !. U BENT DUS GEWAARSCHUWD !! (denk nu niet dat deze waarschuwing genoeg is voor je en steek de sleutel daarom niet in je broekzak met het idee dat het je niet zal gebeuren en je denkt wel aan dat boortje, ik spreek uit ervaring !)

In sommige gevallen is de circlip los en zal deze dus niet goed aangeven. Dat is me reeds enkele keren te horen gekomen. Dit is te corrigeren door druk op de aansluiting van de eerste verstuiver te zetten middels je compressor en dan de pomp draaien in normale draairichting tot hij blokeerd. Dan de clip gelijk met de streep zetten en het is weer in orde. Tevens kan het soms nodig zijn om mechanische tegedruk te geven aan de pomp aandrijving middels een stuk gereedschap via de opening van de teller aandrijving. (zul je zelf moeten maken)

Succes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie