Wisselstroom dynamo's, hoe wat en waarom

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Wisselstroom dynamo's, hoe wat en waarom

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Er worden nog wel eens vragen gesteld over wisselstroom dynamo's. Vaak kan ik die niet meteen beantwoorden zoals bij de gelijkstroom dynamo's. Reden daarvoor is de grote verscheidenheid aan verschillende types. Zo vallen er enkele hoofd groepen onder deze noemer :

* Ingebouwde regelaar
-2 draads aansluiting
-3 draads aansluiting
-4 draads aansluiting
* externe regelaar
-electronische regelaar
-mechanische regelaar

De laatste groep zullen we wel nooit in deze wereld zien, zitten eigenlijk alleen in japanse auto's wat de mechanisch geregelde types betreft en de electronische extern geregelde zijn meestal monsterlijk groote en zware dingen in boten.

De dynamo's met ingebouwde regelaar zijn zonder uitzonderingen altijd electronisch geregeld. De manier van aansluiten hangt af van het type regelaar. Zo heeft elke dynamo een aansluiting voor de geleverde stroom die rechtreeks met de accu wordt verbonden. In sommige gevallen is dat met een of meerdere stekkers maar meestal een bout. Dit omdat de gemiddelde wisselstroom dynamo niet minder dan 27 ampere leverd maar meestal al gauw zo'n 40 a 50 ampere.

Deze dynamo's hebben ook wel een zogenaamde "W" aansluiting welke in diesels wordt gebruikt om te kunnen detecteren dat de motor loopt en er niet meer gegloeid hoeft te worden. Wordt ook vaak gebruikt voor cruise control in auto's en om een toerenteller op aan te sluiten.

De overige aansluitingen hangen af van het type regelaar. Een wisselstroom dynamo leverd namelijk geen stroom zonder dat er eerst stroom op de regelaar wordt gezet om de aanloop te bewerkstelligen. Daar zit het verschil. In sommige gevallen is de "bekrachtigings" aansluiting tevens de aansluiting waar het waarschuwings lampje op wordt aangesloten. In andere gevallen is de lamp aansluiting apart.

Zowel de W, bekrachtiging en laadindicator lamp aansluiting zijn bijna altijd in stekkers uitgevoerd en niet altijd voorzien van duidelijke markeringen. Als je dan ook nog een dynamo hebt met een laadstroom uitgang in stekker vorm (al dan niet dubbel ivm de stroom) wordt het dus moeilijk om voor elk type in een oogopslag te weten welke aansluiting wat is.

Dat maakt het dus belangrijk dat indien men een dergelijke dynamo wil plaatsen dat men de verkoper vraagt hoe de aansluitingen moeten worden gemaakt indien er geen schema bij is. Wil je dat op het forum vragen dan zijn een paar foto's niet alleen welkom maar min of meer noodzakelijk !.

groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie