Keeringen vervangen aan een MF/FE35/mf65 versnellingsbak

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Keeringen vervangen aan een MF/FE35/mf65 versnellingsbak

Bericht door fergie »

Het vervangen van de keeringen op de ingaande as(sen) van een versnellingsbak voor de (massey)Ferguson 35 is afhankelijk van welke versie je hebt net als bij een TE trekker of een beetje ingewikkelder.

Bij de TE trekker kun je gewoon het lagerhuis en beschermbuis (1 stuk) gewoon uitbouwen en de keering vervangen. Dat geld ook voor de 35 bak mits je trekker voorzien is van een enkele koppeling ofwel geen doordraaiende aftakas.

Bij de dubbele koppeling geeft het wat complicaties. De enkele koppeling versie ziet er zo uit in doorsnede :

Afbeelding

Bij de dubbele koppling ziet het er dan zo uit :

Afbeelding

Je kunt hier goed zien dat er nu twee assen de bak in gaan, een masieve as voor het rijden net als de enkele koppeling en daaromheen een tweede holle as voor de aftakas/hydropomp. Je kunt hier ook zien dat de secundaier as van de bak op dezelfde manier dubbel is uitgevoerd. Bij het vervangen van de keeringen (twee in dit geval) is het probleem dan ook het tandwiel op de tweede secundaire as. Dit tandwiel valt binnen in het lagerhuis van de ingaande as en weerhoudt je er dus van die zondermeer uit te kunnen bouwen.

Om nu dit wel te kunnen dienen we de secundaire as gedeeltelijk te demonteren. Daarvoor moeten we het voorste lagerhuis uitbouwen en de as er deels uit trekken. Tap eerst de olie af (ca 30 liter !). Draai dan de 4 bouten los en verwijder de kap. Vervolgens de snapring van de as verwijderen. Daarna met 2 9/16" AF buiten het lagerhuis uit de bak drijven door de bouten in de daarvoor bestemde gaten te draaien (er zitten 2 gaten met schroefdraad in het lagerhuis). Daarna de as zover uit de bak trekken dat het tandwiel achter het deel met splines op het gladde deel valt. Daardoor komt het tandwiel zoveel lager dat je het primaire as lager huis er langs kunt krijgen.

In geval enkele koppeling zit er een hele grote keering in het lagerhuis met een klein gat voor de aandrijfas. De dubbele koppeling versie heeft twee keeringen. De ene in het lagerhuis om de buitenste as af te dichten, de tweede zit in de buitenste as (!) om de binnenste as af te dichten. Voor de dubbele heb je twee keeringen met "normale" verhouding tussen binnen en buitendiameter. De keeringen zijn er dus in drie typen en niet bruikbaar voor het andere type bak, zorg dus dat je de goede keering(en) in huis hebt.

Gebruik bij bijde bakken bij het weer monteren nieuwe pakkingen (0,25 mm dik) en zorg er voor dat je ze droog houdt tot de bouten weer vast zitten. Smeer de bouten (draad) in met vloeibare pakking.

Ook bij deze trekker kun je handig gebruikmaken van de assen voor het monteren van de koppeling. Die moet je verwijderen om achter het vliegwiel de krukaskeering te kunnen vervangen. Bij de dubbele koppeling hoef je alleen de binnenste as te gebruiken, de andere plaat blijft klem zitten in de drukgroep.

Hoewel daar in het manual niets over wordt genoemd (altans niet de versies die ik heb) blijkt dat in sommige gevallen de binneste secundaire as wordt geborgd aan de achterzijde van de bak. Als je de as er dus niet uit kunt trekken zal de bak ook van de achterbrug gescheiden moeten worden om de circlip te verwijderen.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie