Inspuit timing 20C diesel (TE-F20)

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Inspuit timing 20C diesel (TE-F20)

Bericht door fergie »

Timing diesel injectie pomp op standaard 20C diesel motor

Het timen gaat volgens de zogenaamde "spill cut off" methode. Dat betekend het timen van het sluiten van de inlaat poort van de injectie pomp, welk punt theoretisch het inspuit begin is. Het behelst 3 handelingen :

1. de pomp in de poort net dicht stand brengen.
2. krukas fixeeren op referentie punt.
3. pomp aandrijving weer tot stand brengen en de hele pomp daarna verdraaien tot de juiste timing is bereikt.

Belangrijk is te weten dat er twee afstellings varianten zijn, namelijk 32º±1º tot motor nummer SA109124 en 26º±1º vanaf motor nummer SA109124, bijde voor het bovenste dode punt. Het motor nummer staat op de 20C onder het spruitstuk links op het onderblok.

Dan zijn er 2 methoden, een voor ingebouwde motor en een voor uitgebouwde motor. Bij uitgebouwde motor is het niet nodig de pomp na het timen te verdraaien Bijde zal ik apart beschrijven.

** Uitgebouwde motor

- Voorbereiding :

Op het vliegwiel van de motor staat een streep welke TDC aangeeft als die boven aan tegenover het boutgat van de bovenste montage bout staat. Omdat de motor is uitgebouwd kunnen we derhalve daar gebruik van maken. Neem indien gemonteerd het kleppendeksel af en het dekseltje voor de pomp op de timing kast. Draai de versuiver leiding van de voorste verstuiver los en draai ook de moer er onder er af. In deze moer zit een veer en in het deel dat in de pomp blijft een klepje. Verwijder zowel klep als veer (schoon weg leggen !) en monteer de moer en lijding weer maar met de lijding niet aan de verstuiver en weg gedraaid. Omdat de motor niet meer is ingebouwd een tijdelijke voorziening plaatsen voor brandstof toevoer. Zorg er voor dat de brandstof en de gebruikte slangen enz. goed schoon zijn. Aan de zelfde kant als de pomp zit een gaatje in de motor aanbouw flens (achterkant vliegwiel) boven de twee verstevigings ribben. Het is een 1/4" (6.35mm) gat. Een zelfde gat is ook in het vliegwiel geboord op 30º voor bovenste dode punt. Het wil wel dicht zitten met prut of verf, maak het goed schoon. Een 1/4" stangetje of anders 6mm boortje is nodig om de motor daarmee te kunnen fixeren op 30º. Verwijder de voorste moer op de pomp aandrijving via het deksel en draai de tweede los en weer hand vast.

1. de pomp op tijd zetten. Draai de motor rond in normale richting en houd daarbij de voorste plunjer in de gaten in de pomp (deksel afnemen). Zodra daar beweging in komt stoppen. De motor even op decompressie zetten, dat draaid een stuk makkelijker.(draai aan het vliegwiel) In deze stand de pomp van brandstof voorzien, in geval van een opvoerpompje de pomp bedienen, bij zwaartekracht het tankje boven de motor houden. Doordat het persklepje is verwijderd zal er nu diesel uit de verstuiver leiding lopen. Draai de motor langzaam verder en houd de stromende diesel in de gaten. Die zal steeds langzamer lopen, gaan druppelen en op een gegeven punt stoppen. Draai steeds langzaam en hoe langzamer het loopt hoe langer je wacht tussen draaien door om te zien of het nog nadruppeld of gestopt is. Als het gestopt is heb je het punt gevonden waarbij de inlaat poort van dit element van de pomp net dicht is. Verwijder nu de 2e moer van de pomp aandrijving en verwijder de koppelbus zonder daarbij de pomp te verdraaien.

Meest gemaakte fout hier is te snel willen. Omdat de plunjer omhoog beweegt tijdens de procedure zal elke keer dat je de pomp verdraaid er altijd een beetje diesel uit komen, ook nadat het afstel punt is gepasserd. Wanneer het door lopen zonder dat de pomp bewogen wordt stopt is het punt dat we zoeken

2. Omdat we het vliegwiel bloot hebben kunnen we nu het later verdraaien van de pomp preciezer compenseren.(en stap 3 overbodig maken) Vind de streep op het vliegwiel. Voor 26º een streep er 11.69 mm tegen de klok in op zetten gezien van vliegwiel zijde. Voor 32º 5.84 mm met de klok mee. Verdraai de krukas nu tot je die op 30º kunt fixeren met de pen/boortje in het gat in motor en vliegwiel. Maak een wijzertje van een stukje blik oid en bevestig die aan de motor zo dat hij gelijk is met de origineele streep op het vliegwiel. Neem dan boortje/pen uit het vliegwiel. Draai de motor weer in normale draairichting rond onderwijl de kleppen van cylinder 1 in de gaten houden. Je ziet eerst de uitlaatklep gaan direct gevolgd door de inlaat klep. Draai dan door tot je nieuwe streep gelijk is met je wijzer. Ben je te ver draai dan 2 hele slagen door of minimaal 1/2 terug anders staat de ketting slap !. Dan opnieuw proberen. Heb je de krukas op tijd staan dan de koppel bus weer terug in de pomp aandrijving plaatsen. De vertanding ervan is zodanig dat er vrijwel altijd een stand te vinden is waar die er zonder spanning weer in past. Moer plaatsen en handvast aandraaien. Draai de motor ter controle 1 1/2 slag rond en doe de druppel test opnieuw. Als hij niet meer druppeld controleren dat de wijzer en je streep in lijn zijn. Indien niet hele procedure 2 herhalen

Ter afronding 2e moer er op, klep en veer terug plaatsen, leiding weer aansluiten, deksels terug plaatsen

** Ingebouwde motor

- Voorberijding

Draai de versuiver leiding van de voorste verstuiver los en draai ook de moer er onder er af. In deze moer zit een veer en in het deel dat in de pomp blijft een klepje. Verwijder zowel klep als veer (schoon wegleggen!) en monteer de moer en lijding weer maar met de lijding niet aan de verstuiver en weg gedraaid. Aan de zelfde kant als de pomp zit een gaatje in de motor aanbouw flens (achterkant vliegwiel) boven de twee verstevigings ribben. Het is een 1/4" (6.35mm) gat. Een zelfde gat is ook in het vliegwiel geboord op 30º voor bovenste dode punt. Het wil wel dicht zitten met prut of verf, maak het goed schoon. Een 1/4" stangetje of anders 6mm boortje is nodig om de motor daarmee te kunnen fixeren op 30º. Verwijder het deksel voor de aandrijving van de pomp op de timing kast. Verwijder de voorste moer op de pomp aandrijving via het deksel en draai de tweede los en weer hand vast.

Vooruitlopend op stap 3 het volgende. Als het goed is is de stand van de pomp gemarkeerd, vijl deze markering weg indien aanwezig. Om van het referentie punt van de krukas (30º voor bdp) naar de uiteindelijke gewenste stand te komen is het nodig na het afstellen van de pomp en krukas de pomp een bepaalde hoek te verdraaien. In geval van de 26º is het dan nodig er eerst tegen in te gaan omdat je anders later te weinig stel ruimte hebt. Bij de 32º variant kun je er ook tegen in gaan en daardoor de pomp later in een mooiere stand aan de motor te hebben hangen. Voor de 26º versie daarom de pomp los en de bovenkant zo ver mogelijk naar de motor toe duwen. (eventueel de versuiverleidingen los om dit makkelijker te maken) en weer met een moer vast zetten. Voor 32º de pomp vanaf rechtop aan de bovenkant ongeveer een mm of 5 van de motor af trekken.

1. de pomp op tijd zetten. Draai de motor rond in normale richting en houd daarbij de voorste plunjer in de gaten in de pomp (deksel afnemen). Zodra daar beweging in komt stoppen. De motor even op decompressie zetten, dat draaid een stuk makkelijker. (draaien gaat best door de v-snaar strakker dan normaal te spannen en de ventilator rond te draaien) In deze stand de pomp van brandstof voorzien, in geval van een opvoerpompje kraan open en de pomp bedienen, bij zwaartekracht kraan open. Doordat het persklepje is verwijderd zal er nu diesel uit de verstuiver leiding lopen. Draai de motor langzaam verder en houd de stromende diesel in de gaten. Die zal steeds langzamer lopen, gaan druppelen en op een gegeven punt stoppen. Draai steeds langzaam en hoe langzamer het loopt hoe langer je wacht tussen draaien door om te zien of het nog nadruppeld of gestopt is. Als het gestopt is heb je het punt gevonden waarbij de inlaat poort van dit element van de pomp net dicht is. Verwijder nu de 2e moer van de pomp aandrijving en verwijder de koppelbus zonder daarbij de pomp te verdraaien.

2. Nu de krukas fixeeren op 30º middels het gat in het vliegwiel. Daartoe de motor 1/2 slag terug en weer vooruit draaien tot je pen/boortje in het gat valt. ONDERWIJL MAG DE POMP AS NIET VERDRAAIEN !. Het is van belang op te merken dat de kleppen van cylinder 1 hier niet mogen bewegen c.q. ingedrukt mogen zijn, in dat geval bijna 1 complete omwenteling verder draaien en opnieuw proberen.

3. Met de krukas gefixeerd op 30º de koppeling die je eerder weg hebt genomen weer terug zetten. De vertanding in en uitwendig is zodanig dat er altijd wel een stand is te vinden waarbij de koppelingsring er zonder spanning weer in wil. Daarna moer er handvast op draaien. Neem boortje/pen uit en draai krukas bijna 2 slagen door en controleer de timing door de diesel stroom in de gaten te houden, bij het stoppen van de stroom moet de boor/pen weer in het vliegwiel vallen. Als het niet klopt weer bij begin beginnnen. Draai niet terug, de eenrichtings koppeling van de pomp aandrijving zorgt er voor dat de pomp alleen in de normale richting kan worden aangedreven. Met de pomp op 30º moet deze nu worden verdraaid. Zet een streepje op de pomp flens (naast het buitenste boutgat) en de motor (podlood). voor 26º zet je op de motor een streepje 1.7 mm lager op de motor en voor 32º 0,85 mm hoger. Pomp los draaien en verdraaien tot het streepje op pomp flens gelijk is met het tweede streepje op de motor (dus voor 26º bovenkant pomp van de motor af voor 32º naar de motor toe). Daarna pomp met alle 3 bouten vast zetten.

Ter afronding 2e moer er op, klep en veer terug plaatsen, leiding weer aansluiten, deksels terug plaatsen

Voor bijde versies geld dat na het starten van de motor en de motor loopt en start goed het verstandig is de positie van de pomp ten opzichte van de motor permanent te markeren . Dit zodat je bij eventueele latere problemen met de pomp als die van de motor moet worden gedemonteerd je naderhand de timing procedure niet nogmaals hoeft te doen. Gebruik daarvoor een kraspen en een lineaal of een scherpe beitel. Maak de markering ook niet te diep, mocht je wel opnieuw moeten timen is het dan makkelijk de markering weer te verwijderen. Als een pomp bijvoorbeeld wordt voorzien van nieuwe delen zoals lagers of pomp elementen of de pomp geheel vervangen wordt zal je opnieuw moeten timen. Zelfde geld voor vervangen van de timing ketting.

Tot zover de injectie pomp timing middels de zogenaamde "spill-cut-off" methode. Mocht je vragen hebben graag in het gewone forum of per mail (liever forum, dan kan iedereen wat leren)


Succes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie