TE-D20 en FE35 petrolium motoren

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

TE-D20 en FE35 petrolium motoren

Bericht door fergie »

Hello allemaal,

Even een stukje info over de petrolium motoren. De TVO (Tractor Vaporizing Oil ofwel trekker petrolium) motoren zijn bedoeld om gebruik te kunnen maken van de toen goed verkrijgbare en goedkope trekker petrolium. Deze petrolium is in wisselende samenstelling geleverd. Het is in wezen zo :

Er werdt een fractie uit de rafinage gehaald die men vervolgens tot twee soorten petrolium verwerkte. De ene soort was de bekende huisbrand petrolium welke we nu nog kennen en trekker petrolium. De huisbrand versie werdt ontdaan van verschillende zogenaamde aroma's zodat het geur en walm vrij kon verbranden. Dit resulteerd ook in een brandstof die een octaan gehalte heeft van 0. De gestripte aroma's werden toegevoegd aan de trekker versie die daardoor een octaan gehalte kreeg tussen de 50 en 70. De huidige kerosine lijkt het meeste op deze brandstof maar is in nederland niet gemakkelijk verkrijgbaar.

Om dus een petrolium trekker te laten rijden op een geschikte brandstof moeten we dus zien het juiste octaan gehalte te berijken. Gaan we uit van huisbrand petrolium beginnen we dus met 0 en moeten we naar minimaal zo'n 40. Daartoe mengen we benzine bij. Gemiddeld is het zo dat de mix lager kan als de motor hard werkt en hoger moet op lichter werk. Normaal is voor zwaar werk een mix van 60/40 mogelijk en voor licht werk 50/50 of 40/60. Op heel licht werk zoals bijvoorbeeld rondritten gewoon op alleen benzine met het hitte schild om de spruitstukken verwijderd. ( bij kerosine is het octaan reeds ca. 20, benzine deel kan dan minder, verhoudingen %benzine / %petrolium)

Het PROBLEEM :

Bij te koude motor condenseerd de brandstof op de cylinder wand !. Omdat de zuigerveren dit niet goed tegenhouden komt het in de smeerolie in het carter terecht en veruineerd de olie als smeermiddel. Voor de nokkenas welke bij deze motoren rechtstreeks in het gietijzeren blok draaid is dit funnest (gietijzer vreet weg) waardoor de oliedruk in warme toestand afneemt.(de 35 motor heeft lagerbussen op de nokkenas). Dat resulteerd in slijtage op de hoofdlagers etc. door de lagere druk. De oplossing is het blok laten lijnboren en voorzien van bronzen bussen. Aangezien dit een kostbare zaak is is het dus eerste prioriteit om te zorgen dat je dit proces niet versneld door :

* Op licht werk toch petrolium te gebruiken

* Te vroeg over te schakelen (koelwater moet echt minimaal 75ºC zijn !)

* 'S winters de fan bladen niet omdraaien (Door de bladen om te draaien verminderd de werking ervan waardoor de motor makkelijker op temperatuur kan komen)

* Te lichte olie gebruiken waardoor die nog sneller te dun wordt (moet minimaal SAE 15W40 of liever 20W50 in of SEA40 ongedoopt)

Kortom het gebruiken van een dergelijke motor behelst plannen van te voren zodat je voor het om handen werk de juiste brandstof gebruikt en je strikt aan de regels houden.

In het kort : Op alles behalve zwaar werk de motor op benzine gebruiken. Daarvoor de onsteking timing op de benzine motor afstellen en het hitte schild afnemen.

Groeten,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie