Vervoer achter een auto

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Vervoer achter een auto

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

In navolging van een discussie hierover op het FOFH forum dacht ik dat het wel handig was hier ook een FAQ over te schrijven.

Een trekker vervoeren achter een auto dus. Veel mensen doen dat als ze naar vere shows gaan (of ploegwedstrijden). Er zijn dan wel enkele zaken om op te letten. Ook vanuit verschillende ooghoeken.

Zo heb je eerst de wet. Een aanhanger (autoambulace) heeft een maximaal laadvermogen en een maximaal gewicht. Het laadvermogen bepaald of je de trekker er mee mag vervoeren, dat wil zeggen dat een 1400Kg laadvermogen trailer niet gebruikt kan worden om een MF35 diesel te vervoeren (1450kg) maar wel een benzine of petrolium model (1350Kg) Het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger is het eigen gewicht + laadvermogen. Dit is bepalend voor de combinatie met een trekkend voortuig. Dit moet namelijk op kenteken hebben een maximaal trekgewicht van tenminste dit gewicht of meer. Voor de wet doet niet ter zake dat het leeg gewicht + gewicht van de eigenlijke lading lager is dan de wagen mag trekken, de wet gaat uit van het maximaal gewicht waar de aanhanger voor is toegelaten. Een aanhanger met een eigen gewicht van 500Kg + een 1350Kg trekker mag je dus niet trekken met een auto die tot 2000Kg mag trekken omdat de gebruikte aanhanger tot 2500Kg totaal gewicht is toegelaten. Over het algemeen moet je rekenen dat de categorie auto's die dit soort gewichten mogen trekken de grotere bussen of tereinwagens zijn.

Dan de veiligheid.

- De aanhanger beladen is niet erg moeilijk maar er zijn een paar aandachtspunten.

1. Druk op de koppeling. Ik meet vooraf hoe hoog de koppeling is. Even een takje op die lengte afbreken of een centimeter mee. Na beladen wil je de koppeling ongeveer 1-2 cm lager hebben afhankelijk van de aanhanger en de auto. In mijn geval met de tereinwagen met de kogel dicht op de achteras kon ik makelijk 2cm aanhouden.
2. De lading moet vastgezet kunnen worden zodanig dat het niet voor/achter links of rechts wil. In mijn geval draaide dat steevast uit op de trekker achteruit op de aanhanger te moeten zetten omdat ik anders niet met de spanbanden uit kwam. Dat zul je dus proefondervindelijk moeten vast stellen. Dat kan dus betekeken dat je de lading nog een keer moet omdraaien.

* Belading goed hebben maakt een wereld van verschil in hoe de combinatie zich gedraagd op de weg, niet alleen qua comfort maar zeker ook qua veiligheid.

- Het opladen, eisen aan het materiaal :

1. De oprij platen zijn idealiter ruimschoots breed genoeg, kunnen het gewicht van de lading elk voor 75% dragen en hebben aan bijde zijden opstaande randen. Omdat we het hier met trekkerwielen van doen hebben zijn die randen voor de achterwielen maar zeer beperkt effectief of ze moeten erg hoog zijn. Echter met een achterwiel er naast rijden is me al eens gelukt en da's afgezien van de schrik geen ramp gebleken. Tevens moeten ze niet kunnen verschuiven aan de kant van de aanhanger.
2. De aanhanger heeft net als de oprij platen zij-rails om afglijden te voorkomen. Tevens ook een rail aan de auto kant om doorschieten tegen te gaan.
3. zowel oprijplaten als aanhanger hebben een vrij grof oppervlak voor grip.

- Het opladen :

1. als je de trekker er onder eigen stoom op rijdt kies dan de laagste (weg) versnelling (of achteruit). Rijd de trekker er eerst recht voor. Controleer of de oprijplaten op de goede afstand onderling liggen en dat ze aan de weg kant vlak liggen. Rij er in een keer op. Mocht je gaan slippen trap je tegelijk rem en koppeling in. Laat je niet weer terug rollen voor je gezien hebt dat alles nog in lijn ligt. Probeer dan langzaam en gecontroleerd terug te rollen. Als er wielen blokkeren iets sneller, dan stuur je beter.
2. als je een lier gebruikt altijd handschoenen gebruiken, de staal kabel kan je behoorlijk lek prikken zonder !. Ga altijd NAAST de lier staan NOOIT ER ACHTER !. Als de kabel breekt of los schiet sta je dan uit de weg voor zover mogelijk.

- Vast zetten van de lading.

* NOOT : Een spanband is het sterkst als hij enkelvouding wordt gebruikt. Dat wil zeggen haak aan de aanhanger en de andere aan de lading. Over of om een lading van aanhanger naar aanhanger is een reductie in sterkte. Tevens geeft dat aan de kant waar de spanner niet zit de mogelijkheid dat de band niet goed strak staat. Als je de ratel kant ergens omheen slaat en weer in de ratel haakt is dat niet erg.

1. Een trekker altijd op elke hoek vast zetten. Dus 4 maal.
2. De banden van een trekker of auto geven mee. Het is daarom zeer belangrijk dat je de band meer horizontaal dan vertikaal moet hebben. Met de spanband recht naar beneden heb je grote kans dat bij inveren van de band de haak van je spanband los komt en je dus ineens losse lading hebt !.
3. Zet de trekker op de handrem en in de laagst mogelijke versnelling


Afladen :

1. Rijplaten in lijn met de wielen plaatsen. Let op de weg kant, die moeten mooi vlak liggen. Neem niet aan dat ze op de zelfde plaats moeten als bij het opladen, de lading kan verschoven zijn.
2. Rijd de trekker er in de laagste weg versnelling en stationair af. Gebruik de rem en koppeling niet.

Groetjes,

René de Bruin. edit 1
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie