Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
Moderators: Tony, fergie, admin
Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
de MF 20/25-8 van een kennis heeft twee (voor mij) vreemde lekkages.
de eerste is rondom de vlamstart bougie, tractor is de laatste twee jaar niet gebruikt en toch is het hele gebied daaromheen nat van de diesel?
nu ken ik de werking van zo'n bougie niet precies, kan iemand daar wat over zeggen? misschien dat de scheur in het aluminium er wat mee te maken heeft?
Tweede, de Injector. Daar loopt aan de zijkant een hele zwarte brei uit, wat is dat? en hoe kan ik dat verhelpen?
alle hulp is welkom! merci.
de eerste is rondom de vlamstart bougie, tractor is de laatste twee jaar niet gebruikt en toch is het hele gebied daaromheen nat van de diesel?
nu ken ik de werking van zo'n bougie niet precies, kan iemand daar wat over zeggen? misschien dat de scheur in het aluminium er wat mee te maken heeft?
Tweede, de Injector. Daar loopt aan de zijkant een hele zwarte brei uit, wat is dat? en hoe kan ik dat verhelpen?
alle hulp is welkom! merci.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
Hallo Bert,
Bij een vlamstart komt de diesel via een smoring, meestal bovenop het brandstoffilter naar de vlamstart.
Als men voorgloeit, dan opent er na ongeveer 20 tot 30 sec. een thermische kraan in de vlamstart, als je dan start dan zal de opvoerpomp de diesel via de smoring en leiding naar de vlamstart pompen.
Omdat tijdens dit voorgloeien ook een spiraal in vlamstart roodgloeiend wordt, zal de diesel ontbranden.
Bij sommige vlamstart gloeiers zal je dan een kleine ontploffing horen ( brandstof en lucht/zuurstof) en bij andere niet, dit maakt voor de werking niets uit.
De scheur in het inlaatspruitstuk komt misschien?????? omdat er een vlamstart met een verkeerde schroefdraad in gedraaid is.
Er zijn in ieder geval 2 verschillende soorten schroefdraad bij een CAV vlamstart, ze lijken op het oog gelijk, maar zijn dat beslist niet!
Als de vlamstart en het inlaatspruitstuk nat is, is de vlamstart dan niet lek???
Als de vlamstart afgekoeld is, dan mag deze geen brandstof lekken, zowel met de motor uit als met lopende motor.
De zwarte smurrie bij de verstuiver is dat geen kool en brandstof wat tussen de verstuiver en de cilinderkop doorlekt?
Groeten Wim.
Bij een vlamstart komt de diesel via een smoring, meestal bovenop het brandstoffilter naar de vlamstart.
Als men voorgloeit, dan opent er na ongeveer 20 tot 30 sec. een thermische kraan in de vlamstart, als je dan start dan zal de opvoerpomp de diesel via de smoring en leiding naar de vlamstart pompen.
Omdat tijdens dit voorgloeien ook een spiraal in vlamstart roodgloeiend wordt, zal de diesel ontbranden.
Bij sommige vlamstart gloeiers zal je dan een kleine ontploffing horen ( brandstof en lucht/zuurstof) en bij andere niet, dit maakt voor de werking niets uit.
De scheur in het inlaatspruitstuk komt misschien?????? omdat er een vlamstart met een verkeerde schroefdraad in gedraaid is.
Er zijn in ieder geval 2 verschillende soorten schroefdraad bij een CAV vlamstart, ze lijken op het oog gelijk, maar zijn dat beslist niet!
Als de vlamstart en het inlaatspruitstuk nat is, is de vlamstart dan niet lek???
Als de vlamstart afgekoeld is, dan mag deze geen brandstof lekken, zowel met de motor uit als met lopende motor.
De zwarte smurrie bij de verstuiver is dat geen kool en brandstof wat tussen de verstuiver en de cilinderkop doorlekt?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
Hoi Wim,
Bedankt voor de uitleg.
is er zover jij weet een manier om de vlamstart op lekkage te controleren?
voor de Injector, ja dat kan goed zijn.
Ik verdenk de brandring die eronder hoort te zitten? lekt of is afwezig???
of misschien is de injector uit twee delen en zijn die losgekomen waardoor er druk, kool en brandstof langslekken????
dat heb ik nog niet gecontroleerd, ik wilde eerst informeren of wat ik denk wel zo is/kan zijn??? voordat ik dingen verder kapot maak?
Bedankt voor de uitleg.
is er zover jij weet een manier om de vlamstart op lekkage te controleren?
voor de Injector, ja dat kan goed zijn.
Ik verdenk de brandring die eronder hoort te zitten? lekt of is afwezig???
of misschien is de injector uit twee delen en zijn die losgekomen waardoor er druk, kool en brandstof langslekken????
dat heb ik nog niet gecontroleerd, ik wilde eerst informeren of wat ik denk wel zo is/kan zijn??? voordat ik dingen verder kapot maak?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
Hoi Bert
Die lekkage langs de verstuiver is waarschijnlijk een lek brandringetje onder de verstuiver. Hoor je de motor niet sissen, compressieverlies, op die cilinder? Die smurrie is een mengeling van roet en diesel en is meestal keihard. Verstuivers laten zich hierdoor zeer moeilijk verwijderen. Soms helpt het om de motor warm te draaien voor demontage.
Gr Niels
Die lekkage langs de verstuiver is waarschijnlijk een lek brandringetje onder de verstuiver. Hoor je de motor niet sissen, compressieverlies, op die cilinder? Die smurrie is een mengeling van roet en diesel en is meestal keihard. Verstuivers laten zich hierdoor zeer moeilijk verwijderen. Soms helpt het om de motor warm te draaien voor demontage.
Gr Niels
Re: Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
dank je niels, ik had zoiets al gedacht. ik zal eens enkele dagen met kruipolie inspuiten, misschien dat dat al een beetje helpt?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
Hallo Bert,
De vlamstart kun je controleren door deze uit het inlaatspruitstuk te halen, dan de brandstofleiding weer aansluiten en de motor laten lopen.
Er mag dan geen diesel lekken.
Let wel op dat er geen rommel door de opening het spruitstuk ingezogen wordt.
Groeten Wim.
De vlamstart kun je controleren door deze uit het inlaatspruitstuk te halen, dan de brandstofleiding weer aansluiten en de motor laten lopen.
Er mag dan geen diesel lekken.
Let wel op dat er geen rommel door de opening het spruitstuk ingezogen wordt.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Lekkages aan vlamstart en injector MF20/25-8
Bedankt voor de tip.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)