voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

een deel waarom ik mijn 65 gekocht heb is om de houtvoorraad te verzorgen.
Mijn hoofdverwarming is hout, en dat halen we zelf uit het bos.
Mijn gedachte was om het hout (en bijv. bouwmatrealen) te palletiseren en met de tractor te verplaatsen.
ik dacht daarvoor een hefmast te kopen voor in de driepunt, en toen kwam ik iemand tegen die dacht dat ik dat veel beter met een voorlader kan doen.

Ikzelf denk dat een voorlader in veel gevallen te lomp is als ik hem niet direct gebruik (ook moeilijk af te bouwen) en op de weg iedere keer omhoog omlaag als je een kruising nadert...pffft en waarschijnlijk niet sterk genoeg?

wat zijn volgens jullie de voor en/of nadelen van 1) een hefmast achterop, 2) de voorlader???
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Een lichte mast vinden is nog niet zo eenvoudig. Ik heb een 3,5T triplo-free lift en die weegt zeker over een halve ton. Nu heb ik daar 4,5 ton hanomag voor staan dus dat lukt best maar de verhouding moet goed zijn. het kan zeer zeker beter zijn korte heflatten te maken om de mast tussen de spatborden te hebben (zo kort mogelijk op de trekker). De werkhouding bij het voorduurend achteruit kijken is echter wel een punt, vooral als je al rug klachten hebt. Ik heb bv een vrachtwagen lading pallets af en weer opgeladen (2 verschillende dagen) en da's niet zo'n feest.
hanomag_forklift.jpg
hanomag_forklift.jpg (115.28 KiB) 7598 keer bekeken
Op deze foto heb ik er nog een klein topstang cylindertje op en dat ging hier best maar die is later vervangen door een veel dikker exemplaar (zelf ingekort) die ook met 200 bar eigenlijk nog niet sterk genoeg is qua trekken. En ondanks de grote diameter is die cylinder veel te snel dus zit er een bout in een van de slangen met een 1,0 mm gaatje als doorlaat !.

Een front lader is echter minder stabiel, een zware belasting voor je vooras, en met stuurbekrachtiging ook zwaar op je stuurstangen. Ja, het is ergonomisch beter maar zicht op de forken is zeker niet beter. En je zit met paralelvoering, al dan niet hydrolisch is dat toch een zwaardere voorlader. Ik heb ook een voorlader voor die hanomag maar die is vooral geschikt voor dom til werk en grond verzet achtige dingen.

Ik zou gaan voor een hefmast ,al kan t wel even zoeken zijn, van een kleine electro truck. Die kort aanbouwen en zo laag mogelijk houden, hoogte=minder stabiel, vooral op de lucht banden van een trekker. De mast zelf liever hoger van de grond en lepels die er onder uit steken om toch pallets op de grond te zetten. Een extra punt van aandacht is speling in de ophanging, ik heb de mast er al eens een graad of 30 scheef naar een kant achter gehad omdat ik de hefarmen horizontaal had en de speling in alle punten opgeteld die hoek toe bleek te staan. Dat was best schrikken al ging het goed met niet veel gewicht en niet te hoog getild. Deze mast kan overigens 435 cm schuiven en ik kan 'm een meter ruim van de grond tillen dus de lepels komen 5,5 meter van de grond, dan is dat waarschijnlijk niet leuk meer.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

kijk, dat is een super zinnige reactie, daar kan ik wat mee.
je noemt daar dingen op waar ik nog niet aan gedacht had.
logisch ook, dat leert alleen de ervaring.
Bedankt René.

mochten andere mensen nog aanvullingen hebben, ik hoor ze graag!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Nog ter aanvulling :

Je hebt een dubbel werkend en enkelwerkend extern ventiel nodig voor een hefmast. Dat blokkeerd de hef functie op een 65. Je zult dus een mechanische manier moeten hebben om de hoogte constant te houden. Dat of hij moet op het laagste punt van de hef hangen en ergens op gezet worden als je hem afneemt. Als je korte heflatten maakt kun je natuurlijk ook kortere hefstangen maken, en geen van allen hoeven kogels te hebben !.

Je kunt ook eens kijken naar fruiteelt machines, hier in NL waren volgens mij twee firma's actief met lichte en vrij korte mastjes. (ik weet de namen niet)

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door hooidonk »

Hallo Bert,

Ik kan het verhaal van René enkel bevestigen.
Zelf heb ik vrij veel gewerkt met een 80pk trekker met voorlader en eigenlijk nooit maatjes geworden met het ding.
Zeker op een MF65 zie ik alleen maar nadelen.
Het stuurt een stuk zwaarder, je vooras is er niet op gebouwd, trekker heeft veel meer ruimte nodig, je zicht naar voren wordt minder, je zicht op de lepels valt tegen, etc.
Vooral de oudere laders zonder parallelgeleiding, is het verplaatsen van een pallet al lastiger, omdat die achterover komt met optillen.
En de voorlader zit nou net aan die kant van de trekker, waar nou ook net de pendelende vooras zit.
Hierdoor wordt het allemaal niet stabieler en vooral bij het tillen op een niet vlakke ondergrond, levert dat nog wel eens spannende momenten op.
Ook zonder 4wd kun je er veel minder mee, omdat je vooral met achteruit rijden al vrij gauw met slippende achterwielen staat.



Onze 155 is ook ooit aangepast voor het gebruikt met een hefmast, daarvoor zijn er extra lippen op de heflatten gemaakt:

Afbeelding

Dit werd vroeger vaak in de bollenstreken gedaan, zodat ze met een lichte trekker toch een zware hefmast konden gebruiken.
Let bij het zoeken van een mast vooral ook op het zicht naar achteren (doorkijkmast).

Succes!

Groetjes,
Marten

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

Hoi Marten, welke motor ligt er in jouw 155?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

zo, pasgeleden eindelijk onverwacht tegen een hefmast aangelopen. (en nu een blauw oog en grote buil op de kop...) :twisted:
het apparaat stond geadverteerd voor 250 Kg capaciteit, maar dat geloof ik niet helemaal. kijk maar naar de kettingen.
het is een hefmast die voorheen op een heftruck stond. en uitgeschoven gaat ie 4 meter hoog!

Ik ben er helemaal blij mee, nu kan ik mijn hout tenminste laden-verplaatsen zoals ik het in gedachten had :D
verkeerde trekker, weet ik!
verkeerde trekker, weet ik!
IMG_2797.JPG (214.62 KiB) 7121 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Dit apparaat zal een 2.5 tons of meer mast zijn. Jammer dat 't geen doorkijk ding is maar 't is beter dan niets !. Dit soort spul weegt zelf al gauw meer dan 250 Kg dus hoe korter je die op de trekker gaat bouwen hoe beter het is. En hoog is leuk maar denk aan 't feit dat dit op lucht banden is en als de grond niet vlak is beslist laag houden. Zorg ook dat je heflatten voldoende links/rechts stabiliteit hebben, anders grote kans dat de mast een keer onder een rare hoek naar links of rechts hangt als je aan een lepel tilt !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

Balen! er is één ding waaraan ik nog niet gedacht had, hydrauliek...
Op mijn trekker zit alleen nog een hydraulische remleiding, en die werkt alleen met de hef in de hoogste stand. :mrgreen:
Een goed jaar geleden had Rene het ook over een kleppenhuis, (of hoe dat dan ook mag heten), en ik heb daar nog eens over gedacht.
Een opmerking van de fabrikant: let op vuil uit de versnellings/hefbak en uit "vreemde" hydraulische machines/cilinders.
toen ik mijn achterbrug uit elkaar had liggen ben ik erachter gekomen dat mijn trekker géén filter voor de pomp heeft zitten, waarschijnlijk vanwege Mk1, en te oud?
Nu vraag ik me dus af, zou het een goed idee zijn als ik zo'n kleppenhuis monteer, in de retour een hydrauliekfilter te monteren?
"Kleppenhuis"
"Kleppenhuis"
mbl_20171129-36920670.jpg (49.26 KiB) 7092 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Zolang je de koppeling maar heel goed schoon houdt valt het wel mee.
Bij iedere keer koppelen eerst goed schoonmaken.

Een filter in de retourleiding heb ik nog niet gezien.

Wat belangrijker is, is dat je de olie van de hefmast niet mengt met olie uit de achterbrug.
Sommige soorten olie mogen niet in de achterbrug van je trekker.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

Gerrit,
Nog nooit gezien wil niet zeggen dat dat niet kan? tenslotte zit er in de achterbrug bij de meesten een metaalgaas filter voor de oliepomp, maar niet bij de mijne, vandaar dat ik dacht als alternatief een extern oliefilter zodat de achterbrug olie toch gefilterd word?

olie uit de hefmast; als ik de cilinder helemaal in laat zakken, en dan de slang afkoppel aan de cilinder en leeg laat lopen, zit er toch nog maar een hoeveelheid olie in die je kunt verwaarlozen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Als deze mast al achter een trekker zat zal er geen hydroliek olie meer in zitten maar een soort universeel achterbrug spul. Dat zal geen schade opleveren maar ik zou na een paar uur gebruiken wel een keer olie verversen om de zaak "gelijk te trekken".

Een retour filter is geen slecht idee en wordt veelvuldig toegepast. Het heeft wel een nadeel en dat is dat bij een verstopping van het filter en het plots hard zakken van een zware last de zaak wel eens ploffen wil. Er wordt vaak gedacht dat retour olie wel drukloos is maar da's relatief. Een mooi groot opgezet systeem heeft al gauw een bar of 10-20 retour druk van alleen de weerstand in de leidingen. Als je dan je mast vol laat zakken met 2 ton op de lepels kan dat makkelijk richting de 100 bar gaan met de snelheid die de olie dan heeft uit de cylinder + de stroom olie die nog uit de pomp komt !. Een volle druk filter is dus aan te raden maar die zijn wel prijzig. Voordeel is wel dat je nu olie filterd die anders al jaren prut vergaard heeft.

Ik vermoed dat de beste optie is de mast met korte latten dicht op de trekker te gaan hangen. Dat werkt "ff er af zetten" behoorlijk tegen maar ook dan is goed schoonhouden van de koppelingen een goede zaak. Zand heeft behalve vervuilende ook schurende eigenschappen die niet goed zijn voor je systeem maar ook de koppeling lek maken. Koop ook meteen een set doppen en laat die er niet bij bungelen als je de mast aangekoppeld hebt, steek die inelkaar, dan blijven de doppen ook schoon !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

op mijn trekker zit nog geen kleppenblok (of wat de naam dan ook mag wezen???) zoals ik 3 posts terug schreef, en als ik die ga aanschaffen zitten daar ook gelijk de leidingen en doppen e.d. bij. iig bedankt voor de goede tip!

dat van die druk op de retour, wist ik idd niet. zou het dan toch verstandiger zijn te zien dat ik zo'n origineel metaalfilter in de behuizing aan de pomp maak? dan is de olie wel an drukloos, en word ie alleen drukloos de pomp ingezogen. :?:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Als je een ventielen blok koopt moet je alle slangen, leidingen, klemmen, steuntjes, snelkoppelingen enz. er heel vaak zelf bij maken of bij laten maken door een mechanisatie bedrijf o.i.d.
Ga je het blok rechts voorop het hefdeksel plaatsen?
Welk merk ventielen blok heb jij in gedachten? (prijs/kwaliteit)
Enkel en / of dubbelwerkend?
Kunnen de hefarmen in de onderste stand blijven staan met de hefmast aangekoppeld?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door Bert353 »

Ik zit eigenlijk aan een blok zoals van René te denken, daar worden alle slangen e.d. al bijgeleverd.
het enige waar ik nu nog aan twijfel, is of ik dezelfde neem of een zoals bovengeplaatst 3 dubbelwerkende ventielen?
René heeft er een met twee dubbelwerkend, en de derde is met de handle op het blok de hef te bewegen.
Ik heb eigenlijk niet helemaal goed begrepen waarom je dat in dat blok wilt terwijl het ook al op je kwadrant zit?

de bedoeling bij mij is dat ik de hefmast ga gebruiken, en ook een klepelmaaier op een arm, met drie hydr. cilinders.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie