stuurhuis revisie

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Egbert
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 nov 2011 0:10
Locatie: Hoogeveen

stuurhuis revisie

Bericht door Egbert »

hallo allemaal,

Ik ben bezig met de revisie van het stuurhuis van mijn 155.
een paar jaar gelegen heb ik de keerring vervangen, toen zat er niks geen olie meer in. Maar ondanks de nieuwe keerring lekt hij nog steeds olie.
Is het een idee om er vet in te doen of is dat niet verstandig?
Doordat het stuurhuis een tijd zonder olie heeft gezeten en waarschijnlijk is er ook vocht in gekomen zijn de tandheugelassen en de kogelkringloopmoer aangetast door roest.
doordat de kogelkringloop moer te lang met speling heeft gedraaid is het gat waar het pennetje in zit ovaal geworden waardoor bijstellen volgens mij niet zoveel nut meer heeft.
Volgens mij is de kogelkringloopmoer niet apart te bestellen, is er ook iemand die nog een goeie gebruikte heeft liggen?
Alvast bedankt.

groeten, Egbert
Massey Ferguson 155, PZ CM 135, Fella TH440 schudder, Fella hark, grondbakje, Favaro veldspuit, Vicon Acrobaat

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: stuurhuis revisie

Bericht door hooidonk »

Hallo Egbert,

Ik zal eens zoeken, volgens mij heb ik nog wel een redelijk goede kogelomloopmoer liggen.
Bij ons is er toen een nieuw set van een 135 in gekomen, waarvan we de stuuras verlengd hebben naar de maat voor de 155.

Het stuurhuis lekt bij ons ook, aan de rechterkant vanonder de vriesdop en links vanonder het grote deksel.
Ik heb nu nieuwe vriesdoppen besteld en ga hem binnenkort nog maar weer een keer los halen en opnieuw in elkaar zetten.
Hopelijk is het lekken dan over.

De keerring heb ik iets 'geknepen', door de veer die er in zit iets in te korten.
Die is nu gelukkig wel dicht, dus dat kan misschien een oplossing zijn?


Groetjes,
Marten

Egbert
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 nov 2011 0:10
Locatie: Hoogeveen

Re: stuurhuis revisie

Bericht door Egbert »

hallo Marten,

Als jij er nog een hebt liggen houd ik mij aanbevolen,
Heb jij dan ook nog de tandheugelas die er aan vast zit ( voor linker stuurstang) ?
de lengte van de stuuras is volgens mij het enige wat verschild met de 135, klopt dat?
De stuuras zelf lijkt bij mij nog wel goed, is in ieder geval niet aangetast door roest.
Dat met het verkorten van de veer is een goed idee, als dat voldoet.

groeten, Egbert
Massey Ferguson 155, PZ CM 135, Fella TH440 schudder, Fella hark, grondbakje, Favaro veldspuit, Vicon Acrobaat

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: stuurhuis revisie

Bericht door hooidonk »

Hallo Egbert,

De eerste tandheugelas is nog in gebruik, maar door de ombouw van de vooras naar een spoorstang, komt in principe straks wel de tweede tandheugelas (dus voor de rechter stuurstang) vrij.
Ik weet niet of je daar ook wat geholpen mee bent?

Volgens mij is inderdaad enkel de lengte van de stuuras verschillend.
Die van een 135 hebben we toen doorgezaagd en afgedraaid naar een maat dat hij strak in een buis ging.
En toen weer met een paar goeie (prop)lassen vast gemaakt.

Dat inkorten van de veer van de keerring was een tip die ik toen hier op het forum van Rene kreeg, dus het is een beproefd recept! :wink:

Ik laat het weten!

Groetjes,
Marten

Egbert
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 nov 2011 0:10
Locatie: Hoogeveen

Re: stuurhuis revisie

Bericht door Egbert »

hallo Marten,

Ik denk dat ik die tandheugelas nog wel kan ontroesten, enkel de tandheugel zelf is aangetast.
Als ik het goed begrijp zit hij nog in het stuurhuis, en ik heb hem nu uit elkaar liggen en wil hem binnenkort wel weer in elkaar zetten.
Maar als jij de kogelomloopmooer wilt missen dan moet je maar aangeven wat hij kosten moet en of je hem op wilt sturen?

groeten, Egbert
Massey Ferguson 155, PZ CM 135, Fella TH440 schudder, Fella hark, grondbakje, Favaro veldspuit, Vicon Acrobaat

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: stuurhuis revisie

Bericht door hooidonk »

Hallo Egbert,

Ik heb je een mail gestuurd over de kogelomloopmoer.

De tandheugelas zit inderdaad nog in het stuurhuis en helaas heb ik binnenkort geen gelegenheid hem er uit te sleutelen.
Maar volgens mij kun je er nog bij als hij op de trekker zit, dus je kunt hem in gedachten houden.

Groetjes,
Marten

Plaats reactie