Koeling MF 158?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
vdWerff
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 apr 2018 14:07

Koeling MF 158?

Bericht door vdWerff »

Hallo,

Ik heb sinds kort een MF 158 in mijn bezit. De bedoeling is dat ik die ga opknappen.
Op dit moment ben ik met de koeling bezig. Die doet het niet. Ik heb er al een nieuwe thermostaat in gezet maar ik denk niet dat dit het enige is.
Nadat ik hem weer in elkaar heb gezet en gestart heb lekte hij helaas ook door het blok heen. Daar zit een soort van dopje waar een gat in is gekomen.
Het dopje bevind zich aan de zijkant van de motor, aan de linkerkant. Redelijk voor bij de waterpomp.
Ik neem aan dat dit een soort van beveiliging is zodat het water vrij kan komen. Alleen nu moet er wel een nieuw dopje in neem ik aan?
Zo ja, kan je die ook ergens krijgen? En hij koelt dus nog steeds niet want anders was dat dopje niet opengeknapt. Zou de waterpomp ook kapot kunnen zijn?

Mvg Sjoerd

admin
Site Admin
Berichten: 2276
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koeling MF 158?

Bericht door admin »

Hoi Sjoerd,

Die dop is een coreplug. Wordt vaak een vriesplug genoemt in Nederland. Het is niet bedoelt als beveiliging tegen vorst maar was nodig bij het gieten van de motor.

Die doppen kun je gewoon kopen en vervangen. Iedere dealer kan ze leveren en ook de via internet goed verkrijgbaar. Maak wel het goed schoon en smeer het gat in met vloerbare pakking voordat je nieuwe plug monteerd. Doe je dan niet, dan is de kans op lekkage groot.

Controleer eens of de radiateur nog open is (Beide slangen er af halen en dan met een emmer (of een slang) er water in gieten. Dat water moet er heel snel doorheen stromen). Doet dit ook eens met het blok. Dat wil ook weleens verstop raken.

De waterpomp kan wel versleten zijn, maar is zelden zo kapot dat het geen water meer rond pompt. Laat de thermostaat er eens uit en kijk dan eens of de radiateur warm wordt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Koeling MF 158?

Bericht door massey 35 »

Hallo Sjoerd,

Als je het koelwater er op gedaan hebt, dan de motor laten draaien en de voorwielen van de tractor wat hoger, dan kan de lucht die in de cilinderkop zit er uit!!!
Sommige MF 158 willen wel eens iets voorover staan en dan werkt/ontlucht het koelsysteem NIET.
Als de lucht er uit is, dan gaat het normaal wel goed als de tractor iets voorover staat.

Geen water, maar antivries met water of koelvloeistof er op doen.
Welke soorten er op kunnen staat hier wel ergens op Annatefka.
Minimum vorstbescherming 25 graden, ook zomers i.v.m. corrosie bescherming.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

vdWerff
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 apr 2018 14:07

Re: Koeling MF 158?

Bericht door vdWerff »

Na dik 9 maanden ben ik eindelijk weer eens bezig met de MF. Ik heb de vriesplug er uit gekregen. Er zit echter nog een klein gaatje achter die er volgens mij niet hoort te zitten. Hebben jullie enig idee of dat kwaad kan of niet? Is wat slecht te zien op de foto.
Alvast bedankt
IMG_20190928_151803.jpg
IMG_20190928_151803.jpg (38.15 KiB) 4697 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Koeling MF 158?

Bericht door massey 35 »

Hallo Sjoerd,

Ik zie alleen maar een zwart vlak en geen foto van een motorblok o.i.d.
Wat is er mis gegaan?
Je hebt 2 verschillende types pluggen, wel weer een zelfde model monteren.
Als ik het goed heb zitten er pluggen in met een opstaande rand??

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

vdWerff
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 apr 2018 14:07

Re: Koeling MF 158?

Bericht door vdWerff »

IMG_20190928_151801.jpg
IMG_20190928_151801.jpg (156.81 KiB) 4677 keer bekeken
Hopelijk lukt het nu wel.

vdWerff
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 apr 2018 14:07

Re: Koeling MF 158?

Bericht door vdWerff »

Er is nu dus 1 plug uit. Inderdaad met een opstaande rand. Kan ik ook ergens maten hier van vinden?

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Koeling MF 158?

Bericht door massey 35 »

Hallo Sjoerd,

Is dit geen ketelsteen of andere roestsmurrie o.i.d. die in het koelsysteem achterblijft?
Het complete koelsysteem goed doorspoelen a.u.b.
Hoe zijn de andere pluggen er aan toe?
De maat van het gat opmeten met een schuifmaat en deze foto en de oude verwijderde plug meenemen naar de MF dealer bij jouw in de buurt.
Indien mogelijk het serienummer van de motor en de tractor ook noteren.
Is dit een Engelse of een Franse MF?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

vdWerff
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 apr 2018 14:07

Re: Koeling MF 158?

Bericht door vdWerff »

Beste Wim,

Bedankt voor je antwoord. Zou inderdaad wel ketelsteen/roest kunnen zijn. De andere pluggen lijken mij ok, maar zou het beter zijn om ze te vervangen?

Groeten Sjoerd

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Koeling MF 158?

Bericht door massey 35 »

Hallo Sjoerd,

Als je met een kleine schroevendraaier licht tegen de plug aandrukt kun je meestal wel voelen of die hard/gaaf is.
Het hoeft namelijk niet dat er meer tegelijk slecht zijn, maar het is wel heel goed mogelijk dat er meer zeer slecht zijn.
In geval van twijfel gewoon vernieuwen, wel eerst de nieuwe binnen hebben.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie