late oliedruk c23 koudstart

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Volvo vicking 63
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 sep 2018 19:42

late oliedruk c23 koudstart

Bericht door Volvo vicking 63 »

hallo allemaal is het normaal dat de oliedruk bij de koude stard van een c23 motor (goudbuikje 1959) pas na enkele seconden op gaat lopen?
ik weet dat het systeem bij koude motor helemaal leeg is maar 3 tot 4 seconden vind ik wel lang.
heeft hier iemand ervaring mee?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door admin »

Dat er enige vertraging zit tussen starten en olie druk is normaal. Dat zie ik ook bij mijn TEF.
Dat komt waarschijnlijk doordat de leiding naar de olie druk meter eerst gevuld moet worden.
Bij koud weer (dikkere olie) duurt dit iets langer dan bij warm weer.
Dat je olie druk meter een vertraging heeft zegt niets over de druk in de motor zelf. Die afstand is kleiner.
Maar ook daar geld: eerst even op druk laten komen voordat je volgas geeft.

Volgens mij geen probleem dus.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door Evertjan »

Goedendag,

Loshalen bij de oliedrukmeter terwijl er druk op staat, wel voorzichtig uiteraard. De olie druk meter leiding is een doodlopend kanaal, hierdoor kan door de vele jaren heen verdroging in de leiding plaatsvinden, even door drukken met nieuwe olie verbeterd het reageren van de meter.

Succes

Gr Evert
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

Volvo vicking 63
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 sep 2018 19:42

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door Volvo vicking 63 »

bedankt voor de reacties.
ik ook proefgedraaid met een externe oliedrukmeter in plaats van de oude die op de trekker zit,deze geef dezelfde waarden aan als de orginele.
als ik iets langer moet (koud) starten hoor ik zelfs aan de startmoter wanneer de oliedruk op komt. (2.7 kw startmotor)
wanneer de olie warm is verspringt de oliedruk van 3 naar 4 bar bij accelereren en weer van 4 naar 3 als je het gas terug draaid.

heb ik ook nog een vraag wat het verschil is tussen de twee verscillende oliefilter huizen die op deze motoren gebruikt worden?
ik heb een motor met motornummer SJ 9009 ED en zou van 1959 moeten zijn.


mvg Wiel

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door fergie »

Hello Wiel,

De olie loopt tijdens stilstand deels weer terug in t carter, standard heeft er geen kogel klep of zo tussen zoals je bij anderen wel tegen komt. Is echter geen probleem, het opbouwen van de druk duurt niet zo lang en de olie film in de lagers houdt dat prima vol.

De verschillende olie filter huizen is waarschijnlijk een verbetering van huize AC (leverde de filters) en dus doorgevoerd in productie bij Standard, zo zijn er wel meer van dat soort gevallen. Lucas bijvoorbeeld heeft veel dingen verbeterd/veranderd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door fergie »

Hello Wiel,

Nog een vraag, wat is je startionair toerental ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Volvo vicking 63
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 sep 2018 19:42

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door Volvo vicking 63 »

Hallo Renė stationair loopt hij 800 toeren.
De oliedruk is dan rond de 1.8 bar met warme olie.
Ik zie er veel op internet die heel laag stationair draaien
Ik ben daar persoonlijk geen voorstander van.
Naar mijn idee is er dan een minimale hoeveelheid olie die dan circuleert in de motor.

Mvg Wiel

Volvo vicking 63
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 sep 2018 19:42

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door Volvo vicking 63 »

Hallo weer
Ik heb het overdruk gedeelte op het oliefilterhuis uitelkaar gehad de kogel die erin zat had een lichte schade in de vorm van deukjes deze is vernieuwd maar het overspringen van de oliedruk was hiermee niet verholpen.
Daar de schroevdraad in het overdrukgedeelte helemaal doorloopt tot aan de kogel onderaan in het gat, de veer legt zich in de schroefdraad en verspringt telkens met het op en aflopen van de oliedruk. (is wat ik denk)
Ik heb de kogel vervangen door een cilinder model uit een andere oliepomp en ook een soeplere veer en heb nou een mooie rustige oliedruk die heel naukeurig af te stellen is.
Alleen het laat opkomen van de oliedruk is hiermee niet verholpen.

mvg Wiel

Volvo vicking 63
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 sep 2018 19:42

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door Volvo vicking 63 »

hallo weer

Had ik nog vergeten te vragen of het normaal is dat de koppeling pas heel hoog aangrijpt bij dit model met de dubbele kopplings plaat.
Deze heb ik pas vervangen alles werkt naar behoren maar grijpt pas op het allerlaatste moment aan
Misschien is dit geen probleem maar het voelt raar aan voor een nieuwe koppeling.

mvg Wiel

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door fergie »

Hello Wiel,

De olie druk is alleen af te stellen voor koude olie, koude start en dan direct stellen voor einde van de groene schaal of 60Psi (4.2 bar). Daarna zal de druk afnemen naar gelang staat motor.

De koppling moet twee duidelijk voelbare trappen hebben en in het eerste deel zit het aangrijp punt inderdaad voor je gevoel wat hoog vergeleken met een enkele koppeling.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Volvo vicking 63
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 sep 2018 19:42

Re: late oliedruk c23 koudstart

Bericht door Volvo vicking 63 »

hallo Rene
Bedankt voor de informatie weer.

mvg Wiel

Plaats reactie