Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
André mf175-S-
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 19:25
Contacteer:

Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

Bericht door André mf175-S- »

Geachte forumbezoekers/technici,


Zoals ik al tijdens het voorstellen melde ben ik een 175 S aan het opknappen.
Restaureren vind ik een te groot woord voor de manier waarop ik hem aanpak.

De trekker is van 1968 het is volgens mij een Engelse trekker die in Frankrijk is afgebouwd.
Dit omdat bij het zoeken naar onderdelen alles aangeeft dat het om een Engelse trekker gaat maar op het typeplaatje staat "Made in France".

De Trekker is door mijn vader in 1978 aangeschaft , ik heb er zelf op leren trekkerrijden en er vele uren met maaien en schudden op doorgebracht.
Nu ik na vele jaren de boerderij heb overgekocht als woonboerderij ben ik de trekker in een hooiberg tegengekomen, behoorlijk verroest met gedemonteerde motorkap en gril en niet werkende remmen.
Nadat ik de trekker aan de praat heb gekregen en een seizoen het erf heb kaal gehouden met een weilandbloter achter een trekker zonder remmen leek het me handig om hem toch maar in ere te herstellen.
Mijn motivatie om de trekker op te knappen was dus anders dan vele op dit forum niet omdat ik het zo graag wil doen maar praktisch omdat het niet verstandig was om zo door te gaan.
Het punt is dan hoever ga ik met het herstellen van de trekker in hoeverre moet hij weer helemaal goed worden.

Nu zijn de remmen en de bijbehorende keringen vervangen ook bij het brandstofsysteem was nogal wat lekkage dit is verholpen inclusief nieuwe opvoerpomp.
Ook de pakkingen van de afdekkingen aan de achterbrug zijn vervangen.
Ik heb de hele trekker ontroest en opnieuw gespoten.

Afgelopen zaterdag heb ik alles weer gemonteerd ( spatborden wielen motorkap e.d. ) maar nadat ik alles weer in elkaar had zitten werkt ineens de hefinrichting niet meer.
er zit een externe hydraulische functie op doormiddel van een hendeltje onder de stoel, deze werkt ook niet.
ik heb me al suf zitten denken wat het zou kunnen zijn heb wel een vermoeden maar weet niet precies hoe het in de achterbrug werkt.
    De externe hydraulische functie werkt ook niet
      aftakas werkt wel
        afdek plaatjes aan beide zijden zijn eraf geweest ( aftakas hendeltje waar het filter achter zit en aan de andere kant waar de daalsnelheidsregeling aan zit )
          bij de hef bediening is alleen het buitenste deel eraf geweest zodat ik de binnenste ook kon spuiten het buitenste hendeltje is daardoor los naar beneden gaan hangen ( is dit de oorzaak misschien? )
            de deksel van de achterbrug is er niet af geweest ( ik had hier en daar op youtube gezien dat je daar erg voorzichtig mee moet zijn )

            ik heb een vermoeden dat misschien de buitenste hendel zijn functie heeft verloren omdat hij te ver is weg gezakt en misschien ergens een palletje niet meer meepakt.

            Zo mooi verhaal, lekker lang ook maar denk dat een inleiding een deel van eventuele vragen weg kan nemen.
            Heeft iemand hier ervaring mee of misschien een idee wat het kan zijn en hoe ik het moet oplossen?

            met vriendelijke groet,
            André

            admin
            Site Admin
            Berichten: 2276
            Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
            Locatie: Eindhoven
            Contacteer:

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door admin »

            Hoi André,

            Bij het terug plaatsen van het hefdeksel kan er heel veel fout gaan. Rolletjes kunnen aan de verkeerde kant van het stangetje zitten. Er kan iets verbogen zijn tijdens het monteren. Een o-ring losgeraakt bij de buis die van onderen naar boven loopt.

            Ik van een afstand niet goed helpen.
            Ik wil je wel wijzen op op de volgende informatie die terug te vinden op deze website.
            Bekijk de volgende pagina maar eens:
            http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_hef_00.htm

            De MF trekkers die in Engeland en in Frankrijk werden gebouwd, waren in principe gelijk. Wel hadden de laatste modellen in Frankrijk soms een andere versnellingsbak. Ook zijn sommige modellen alleen in Frankrijk gebouwd.

            Er zijn boeken die beweren dat de 175 S speciaal voor de Zweedse markt is gebouwd. Wat hier van waar is, durf ik niet te zeggen.
            Groetjes Gerrit Preuter

            Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

            Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

            André mf175-S-
            Berichten: 10
            Lid geworden op: zo 22 jul 2018 19:25
            Contacteer:

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door André mf175-S- »

            Hallo Gerrit,

            Dat van dat deksel had ik van te voren al begrepen, vandaar dat ik hem niet heb verwijderd.
            Wel aan de zijkanten maar niet het deksel.

            massey 35
            Berichten: 1197
            Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
            Locatie: Achterhoek

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door massey 35 »

            Hallo André,

            Heb je de kraan onder de stoel voor de externe hydrauliek er ook af gehad?
            Heb jij een tractor met of zonder drukregeling? (foto plaatsen van het kwadrant)
            Zitten de hefhandels met een spie gemonteerd op de as, of met een spanstift die er dwars doorheen zit?
            Want dan kun je de handel er in 2 verschillende standen opzetten.

            In welke hoek van Nederland of misschien België woon je?


            Groeten Wim.
            MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

            André mf175-S-
            Berichten: 10
            Lid geworden op: zo 22 jul 2018 19:25
            Contacteer:

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door André mf175-S- »

            Goedemorgen Wim,

            Ik heb inderdaad de kraan voor externe hydraulische aansluiting eraf gehad...
            Volgens mij zit er drukregeling op( das toch dat wanneer er druk op de topstang komt de hef iets gaat heffen ?)dat zit er namelijk op.
            Op dit moment ben ik op vakantie tot 12 augustus, daarna kan ik makkelijker foto's sturen.
            Ik woon in Kampen.

            André

            massey 35
            Berichten: 1197
            Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
            Locatie: Achterhoek

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door massey 35 »

            Hallo André,

            Hoe deed jij normaal de hef met de binnenste handel op en neer?
            Handel naar voren is hef beneden en handel naar achteren is hef boven.
            Of handel naar achteren is hef beneden en handel ongeveer middenin is hef boven.

            Drukregeling of gewichtsoverdracht houd in dat als je een gatenbalk in de hefarmen onder de boom van de kieper o.i.d. het gewicht van de voorwielen en van de kieper meer of minder op de achterwielen over kunt brengen.
            Dit doe je dan met de binnenste handel met de 4 kante knop, handel helemaal naar voren, geen of heel weinig gewichtsoverdracht.
            Hoe verder je deze naar achteren doet, des te meer gewichtsoverdracht tot ongeveer CONSTANT PUMPING.
            Als je de handel nog verder naar achteren doet zullen de hefarmen op een bepaald moment beginnen te zakken.

            Groeten Wim.
            MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

            André mf175-S-
            Berichten: 10
            Lid geworden op: zo 22 jul 2018 19:25
            Contacteer:

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door André mf175-S- »

            Wim,

            Die drukregeling zegt mij niks,maar dat zegt niets alles.
            De trekker is bij ons vroeger enkel gebruikt voor grasmaaien schudden kunstmeststrooien dat soort werkzaamheden.

            Bij "normale" werkzaamheden stond de buitenste (ronde knop) handel helemaal naar achteren en de binnenste (blok knop) van achter tot middenboven.
            Middenboven was de hefinrichting ook boven .
            Enkel met ploegen was dat anders, om de diepte of trekkracht regeling te gebruiken.

            Andre.

            massey 35
            Berichten: 1197
            Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
            Locatie: Achterhoek

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door massey 35 »

            Hallo André,

            Ik heb het vermoeden dat je de stijgbuis teveel opgebeurd hebt met het demonteren van de kraan onder de stoel.
            Als je bij onderdelen kijkt op MF 175/178 Engeland en dan naar pag. 114 van 149 en naar pag. 120 van 149, dan zijn daar waarschijnlijk een paar delen uit elkaar gegaan en is de stijgbuis iets verdraaid en die heb je daarna weer naar beneden gedrukt tot de juiste hoogte.
            De kans is redelijk groot dat er niks stuk is?????

            Item 53 van pag. 114 moet in item 23, 26 en 27 vallen van pag.120.
            Item 53 is een buis
            Item 23 is de stijgbuis, item 26 en 27 zijn een backup en een O ring.
            Misschien kun je wat zien als je het rechter zijdeksel en de kraan onder de stoel er af haalt???

            Volgens mij zijn de onderdelen van jouw MF 175 S ongeveer hetzelfde van vorm.
            Maar ik kreeg de pagina nummers niet in beeld en bij deze Engelse MF 175/178 wel, vandaar dat ik deze gepakt heb.

            Groeten Wim
            MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

            André mf175-S-
            Berichten: 10
            Lid geworden op: zo 22 jul 2018 19:25
            Contacteer:

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door André mf175-S- »

            Wim,

            Die kans is aanwezig... Ik kreeg inderdaad de delen niet heel eenvoudig weer op z'n plaats...
            Ik heb helaas niet zo'n onderdelenboek maar kan me voorstellen dat daar misschien iets niet goed is gaan zitten..
            Ik kan me niet echt voorstellen dat er iets stuk is omdat ik wel voorzichtig ben geweest met terugplaatsen.
            Het is on ieder geval een plek die ik kan onderzoeken zonder olie verwijderen en pakkingen te moeten bestellen.

            Maandag over een week ben ik thuis en ga ik dat direct proberen.
            Ik hou je op de hoogte.

            André

            André mf175-S-
            Berichten: 10
            Lid geworden op: zo 22 jul 2018 19:25
            Contacteer:

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door André mf175-S- »

            Wim je bent de held van de dag!

            Zondags werk is niet sterk maar kon me niet beheersen om te proberen of het aan het onderdeel lag wat jij aangaf.
            De hendel van de externe hydraulische aansluiting er opnieuw afgehaald en na een poosje pielen het juiste plekje gevonden en nu functioneert alles weer! :D
            Ik ben echt zeer grote blij :lol: :lol:

            Wanneer ik de trekker helemaal klaar heb zal ik een aantal foto's posten.

            André

            admin
            Site Admin
            Berichten: 2276
            Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
            Locatie: Eindhoven
            Contacteer:

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door admin »

            Hoi André,

            Gefeliciteerd. Soms is het simpel.

            Je mag ook tijdens je werkzaamheden wel foto's plaatsen hoor. :)
            Groetjes Gerrit Preuter

            Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

            Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

            massey 35
            Berichten: 1197
            Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
            Locatie: Achterhoek

            Re: Niet "meer"werkende hefinrichting 175 S

            Bericht door massey 35 »

            Hallo André,

            Super dat het gelukt is en mooi dat je ons dit meedeelt!
            Je had in jouw eerste verhaal niet vermeld dat je de kraan onder de stoel los gehaald had, maar ik had een HEEL sterk vermoeden dat dit wel het geval was, vandaar dat ik dit gevraagd heb en van jouw de bevestiging kreeg.
            Zo zie je maar dat alles wat je los genomen hebt moet vermelden in je vraag/verhaal.
            Het hefdeksel had je dus expres al laten zitten omdat je hier de- montage problemen verwachte.
            Dat is ook een goede gedachte, want daar moet je wel HEEL goed weten wat wel en wat niet te doen.

            We wachten de foto's af.

            Groeten Wim.
            MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

            Plaats reactie