speling achter as mf 65

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
jos
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 20 mar 2011 19:48

speling achter as mf 65

Bericht door jos »

er zit wat speling op de achteras van mijn mf 65 je hoort het als je over een slechte weg rijd
en voelt het bij schudden aan de trekker
kan ik hier hobby matig mee doorrijden tot de winter ?
hoe op los ik dit goed op

mvg jos

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: speling achter as mf 65

Bericht door Bert353 »

Jos, hoe voel je die speling? heb je al eens aan de achterwielen getrokken? wat hoor je precies? doen je remmen het nog goed?
Ik heb pas bij mijn MF865 Mk1 de hele achterbrug uit elkaar gehad om alle lagers en keerringen te vervangen.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

jos
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 20 mar 2011 19:48

Re: speling achter as mf 65

Bericht door jos »

hoi bert bedankt voor je reactie
de remmen werken wel
bij schudden aan de achterwielen hoor je lichte klop
zo ook bij rijden in de berm of zeer slechte weg
ver der geen geluiden uit de bak of achter brug
schakeld en rijd verder goed zonder bij geluiden
olie is op peil
mvg jos

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: speling achter as mf 65

Bericht door Bert353 »

Je moet me niet vastprikken als ik zeg dat ik denk dat je er wel mee kunt doorrijden, Ook hobbymatig kun je vrij extreme dingen doen met een trekker, maar als je ziet dat het allemaal groot spul is, en langzaam draait, en het belangrijkste: dat het vaak bij mensen die het compleet verwaarlozen gewoon 60 jaar goed gaat....

Ik heb afgelopen winter mijn 65 achter op bokken gezet, wielen eraf, de 30L olie uit de transmissie laten lopen, en alles erafgehaalt, reductie, trompetten, aandrijfassen,remmen.
dat was allemaal vies/vol olie/zand.
en de reducteurs waren gevuld met vet of zo, iig ik kon daar niet meer de correcte olie navullen, die werd er meteen (tijdens het rijden) weer uitgesmeten.
ik heb alle lagers/keerringen vervangen, omdat a) de keerringen dus lekte (olie kon intern naar de remmen toe)
b) alle lagers hadden putcorrosie op de loopvlakken.
de expandeur (die de remmen uit elkaar drukt) daar waren de kogels roestig en onrond, dus die ging ook niet helemaal soepel meer, en de remschijven waren vet en vuil (aan een kant) dus heb ik ook gewoon aan allebei de kanten vervangen.

een suggestie voor jou; ik denk dat ik zou beginnen met de wielen en de reducteurs eraf te halen, en kijken of je daar al dingen tegenkomt die niet kloppen.
Let wel op de naaldlagers aan de transmissie zijde, die hebben geen kup, zitten dus los en verliezen dus erg makkelijk. (terugzetten met een lik vet) de dealer verkoopt de naaldjes als een complete set.
Probeer de aandrijfassen tot dan in de trompetten te laten zitten, als je die er dan al uithaalt, zul je veel moeite hebben de remschijven terug te zetten.

wat ik een beetje verwacht (kan het ook kompleet mishebben) dat de wiellagers slecht zijn?
Ik geloof dat ik daar wel bezig ben geweest met een pers, maar dat is toch allemaal goed zelf te doen.
het enige is dat als je daar lagers gaat vervangen, bij sommige loopvlakken kom je niet makkelijk bij om met een trekker ze eruit te trekken, daar heb ik met lassen er een rups opgelegt, en ze dan (nadat de las gekrompen was) eruit gehaalt.

mocht je nog verder gaan, wil ik je adviseren iig de keerrringen nog te vervangen, die zijn oud, en gaan meestal naar de knoppen als je de aandrijfas eruit haalt, en let op dat je de aandrijfassen aan dezelfde kant van de trekker houd, net als de reducteurs en asstomp met de wiellagers!

succes!
die zijn met schimmetjes afgesteld, en dat komt toch best nauw.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

jos
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 20 mar 2011 19:48

Re: speling achter as mf 65

Bericht door jos »

hoi bert
bedankt voor je advies uitleg
ik denk als ik er aan begin dat ik ook alles moet aanpakken
voorlopig nog maar even wat tourritjes

gr jos

jos
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 20 mar 2011 19:48

Re: speling achter as mf 65

Bericht door jos »

hoi bert
bedankt voor je advies uitleg
ik denk als ik er aan begin dat ik ook alles moet aanpakken
voorlopig nog maar even wat tourritjes

gr jos

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: speling achter as mf 65

Bericht door Bert353 »

Als je er niet uitkomt vraag je maar, als ik het weet help ik je wel.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: speling achter as mf 65

Bericht door highway »

Hallo,

Misschien overbodig wat ik nu ga zeggen, maar zitten de hartplaten van de velgen wel goed vast? Het zou zonde zijn als je er achteraf achterkomt dat het met een paar bouten vast te draaien opgelost geweest zou zijn.

Groeten Niels

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: speling achter as mf 65

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert en Jos,

Als je de remmen ingetrapt vastzet en het differentieslot ook ingetrapt vastzet dan kun je de steekas eruit halen zonder dat de remplaten en de mof van het differentieelslot naar beneden zakken.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: speling achter as mf 65

Bericht door Bert353 »

Super, wist ik dat maar eerder!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

jos
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 20 mar 2011 19:48

Re: speling achter as mf 65

Bericht door jos »

hoi bert en wim

bedankt voor jullie handige tips

gr jos

Plaats reactie