MF 135 temperatuurmeter doormeten/testen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

MF 135 temperatuurmeter doormeten/testen

Bericht door highway »

Hallo allemaal,

Na de restauratie van mijn mf 135 krijg ik de temp.meter niet aan de praat. Het betreft een franse 135 met een Jaeger klokje. De bedrading heb ik allemaal vernieuwd en correct aangesloten. De sensor in het blok is nieuw, maar komt wel van Histoparts. Nu hoor ik wel eens over de (slechte) kwaliteit van die onderdelen maar volgens mij werkt deze wel. Als ik meet op de sensor als deze aangesloten is in koude toestand een goede 10 volt. Als de motor warmer wordt neemt de spanning af. Mijn metertje reageert hier niet op. Is er een manier om de meter te testen? En wat is het onderdeelnummer van zo'n klokje eigenlijk? En zijn ze uberhaubt nog te krijgen?
Tips, truuken en andere info is van harte welkom!

Groeten Niels

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF 135 temperatuurmeter doormeten/testen

Bericht door massey 35 »

Hallo Niels,

Het klokje in het dashboard heeft normaal 3 aansluitingen.
Een massa, een 12 volt + en een aansluiting naar de zender in de cilinderkop.
De massa is soms goed te zien welke dit is, deze zit zonder isolatie direct aan het klokje.
De 12 volt + komt standaard van de D+ van de dynamo, maar vanaf de contactstand van de startschakelaar kan ook.
Het klokje en de zender in de cilinderkop horen bij elkaar, dus als je een ander merk zender koopt, dan kan dit heel veel afwijken.
Je kunt het bij de MF dealer proberen.
Is het een hele oude, of een van de latere MF 135.
Even een foto van het klokje meenemen naar de dealer.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: MF 135 temperatuurmeter doormeten/testen

Bericht door highway »

Inmiddels is het probleem opgelost! Ik heb de temperatuurmeter omgewisseld met een van een andere trekker (185) die zijn namelijk exact hetzelfde. Van deze meter weet ik zeker dat ie het doet. Bij warme motor slaat ie uit tot ver in het groen. Nu heb ik de originele meter open gemaakt en ik de naald gangbaar gemaakt want die bewoog niet meer en nu doet deze het ook weer prima. Die van de 185 kan dus terug. Alleen heb ik er nu een uitdaging bij, de motor wordt namelijk te heet. De wijzer staat bijna in het rode gebied.De radiateur wordt niet warm en de onderste slang ook niet. Dus waarschijnlijk een doorstromingsprobleem, thermostaat, pomp of radiateur. Wordt vervolgd dus haha

Gr Niels

Plaats reactie