Versnellingsbak

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
saraeva
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 28 mar 2011 21:12

Versnellingsbak

Bericht door saraeva »

Graag even jullie mening. Ik heb een MF 35 en bij deze durft de versnellingen wel eens blokkeren. Hij schakelt ook niet heel soepel, uiteraard begrip voor deze trekker omwille ven zijn leeftijd. Desondanks heb ik een 35x smalspoor overgewicht van familielid. Deze schakelt zeer lekker en is nooit gaan blokkeren. Mijn bedoeling is de versnellingsbakken van beide trekkers te wisselen en den ook direct een nieuwe koppeling te steken. Is dat realiseerbaar en past dat? Op deze wijze blijf ik mij 35 die opgeknapt is houden en zit er een fijne bak in. Alvast bedankt

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

De 35 bak is een "crash box" oftewel een schuivende tandwielen (rechte vertanding) bak. Deze is niet bedoeld om rijdend te schakelen !. Het wil wel met enig beleid en dat geeft dan een beetje knarsen. Wil je te vlug en schakel je niet in het H patroon maar schuin over dan wil deze als ie ook maar wat slijtage heeft wel blokeren !. Daar kan deze evengoed nog heel oud mee worden, zou voor mij geen reden tot bezorgd zijn geven.

Als de koppeling niet goed is zul je dat bij dit type bak veel meer vernemen dan bij een synchro bak of zelfs een bak met moffen (zoals de TE-serie).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

saraeva
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 28 mar 2011 21:12

Re: Versnellingsbak

Bericht door saraeva »

Bedankt René,

Maar de 35x smalspoor die ik kocht heeft een top bal die heerlijk schakelt. Trekker verkeert verder in minder goede staat. Vandaar dat ik t graag wil doen. Ik wil gewoon graag weten of deze versnellingsbakken universeel verwisselbaar zijn. Dus of die van een 35 x op een 35 past.

Hartelijk dank voor een reactie.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

Mits bijde enkele of dubbele koppeling moet dat passen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

saraeva
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 28 mar 2011 21:12

Re: Versnellingsbak

Bericht door saraeva »

René,

Of de een nu een enkele en de andere een dubbele koppeling heeft, het zou niets mogen uitmaken en t zou moeten passen als ik t zo begrijp?

Of moeten ze beide enkel of beide dubbel zijn?

Bedankt voor je kennis mee te delen.

Grt

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

Als ze maar dezelfde koppeling hebben. Een dubbele koppeling heeft 2 in gaande assen, een enkele koppeling maar . Dus van een dubbele koppeling naar een andere trekker ook met dubbele koppeling gaat en zo ook met trekkers met enkele koppeling. Heb je een donor met dubbele koppeling en de trekker waar ie in moet is een enkele dan zul je de koppeling moeten vervangen voor een dubbele.

De koppeling (en of vliegwiel) is per type motor verschillend dus een 3-pitter naar een 23C 4 pitter is de koppeling niet over te zetten. In mijn 35 zit een petrolium motor dus toen ik een dubbele koppeling bak kocht heb ik er bij de passende dubbele koppeling en bijbehorend vliegwiel gekocht.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie