versnellingsbak MF65

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

versnellingsbak MF65

Bericht door Bert353 »

hallo, een vraagje over de versnellingsbak van een MF65: is zo'n bak eigenlijk gesynconiseerd?
mijn probleem als ik wegrijd namelijk is als ik in z'n 1 start, doorwil naar z'n 2, en daarna naar z'n 3 staat iedere keer m'n trekker stil voordat ik hem in de volgende versnelling kan zetten, en moet ik dus feitelijk iedere keer vanuit stilstand vertrekken.
en dat is als ik de gashandel op ongeveer 1/3 heb staan.

een ander ding nu ik het er toch over heb, bestaat er ook voetgas voor een 65?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door antoine »

Bert, vlgs mij is de bak van de MF 65 niet gesynchroniseerd . Dus inderdaad wegrijden in de versnelling die je wilt hebben . Bij de 100 serie zijn de hogere versnellingen soms wel in te schakelen tijdens rijden . Althans bij mijn 168 is dat zo .
Vrgt, antoine
gebruik MF 168

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door antoine »

Bert,
in aanvulling op mijn vorige antwoord : er zal best de mogelijkheid zijn om voetgas op je MF65 te installeren .
Mijn ervaring is dat ik het nooit gebruik . Het zit erop maar ik werk bijna dagelijks met mijn trekker en gebruik alleen handgas bij alle bezigheden .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door Bert353 »

Antoine, gebruik jij je trekker ook veel op de weg? Ik heb de ervaring dat als ik een op een kruising aanrij, ik het prettig vind gas terug te nemen, en als ik dat allemaal moet doen terwijl ik ook de versnellingen bedien, word het me toch allemaal te druk. op dat moment lijkt voetgas me een uitkomst.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

antoine
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 11:31
Locatie: Gouise

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door antoine »

Bert,
nee ik kom bijna nooit op de weg dus daar heb ik weinig problemen mee . Maar met handgas kan je toch ook aardig "gas terugnemen" en dan rustig met je versnellinsbak spelen . Om te schakelen moet je so wie so (bijna) stil staan toch ?

antoine
gebruik MF 168

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door admin »

Er worden wel voetgas ombouw sets voor de MF35 verkocht. In twee uitvoeringen zelfs.
Die passen al nooit perfect op een MF 35. Voor een MF 65 zul je waarschijnlijk meer aan moeten passen.

Het volgende filmpje kwam ik tegen op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=rCqFAL25pcE

Misschien kun je er inspiratie mee opdoen.

Ik mis het voetgas ook op mijn TEF. Maar dan vooral in het veld bij het ploegen.
Het keren op het veld kan ik dan met minder toeren doen.

De versnellingsbak heeft inderdaad geen synchronisatie. Dat kwam pas veel later bij sommige 100 serie modellen.
Je moet de versnelling kiezen waarin je weg wilt rijden. Schakelen tijdens het rijden is heel lastig. Daarvoor is die versnellingsbak niet gebouwd.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door hooidonk »

Ik snap best dat je graag voetgas op de trekker wilt hebben, als je dat eenmaal helemaal gewend bent.
Past een set van de MF165 MK1 er niet zo op?
Die hebben volgens mij ook van die gegoten voetsteuntjes, in plaats van de plaatstalen versies van de latere types.
Er moet wel in het stangenstelsel van het handgas een heveltje zitten met twee sleufgaten.

De versnellingsbak is inderdaad niet gebouwd om tijdens het rijden te schakelen, maar uit mijn 65-tijdperk kan ik me nog heugen dat het met wat oefening wel prima lukt, maar je moet hem even doorhebben.

Ik zag ook ergens je vraag over de stuurbekrachtiging voor de 65, laatst zag ik er nog eentje langs komen op marktplaats.
Misschien is die nog te vinden al is de kans groot dat die verkocht is.

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door Bert353 »

Donders! maar ja, hier houd ik MP helemaal niet in de gaten, voordat ik in NL ben om dat spul op te halen is het allang doorverkocht. :evil:

Ik ben nl benieuwd waaruit zijn set bestaat. die originele, zou je die nog wel eens tegenkomen? zou me wel mooi uitkomen, ik heb nu net van die klapperwieltjes heb ik ontdekt... (de banden op de juiste druk zetten doet wonderen, maar soms ook wel eens niet :? ) dus het is óf een bekrachtiging tegenkomen, óf de toren reviseren.


voetgas, tja, een 165Mk1 lijkt geloof ik onder het plaatwerk wel erg veel op een 65 hé?

en dat schakelen, als je nu wegrijd met een zware kar, en dan door naar 3??? hoe gaat dat dan? waarschijnlijk niet wegrijden in z'n 3??
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Tony
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 03 dec 2006 19:39
Locatie: Someren

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door Tony »

Voetgas was wel verkrijgbaar volgens mij. Onderstaand plaatje is uit het onderdelenboek van de MF765 (engelse uitvoering),
Die van een 165 met 4.203 Perkins of een 203 industrie passen dacht ik ook. Het stangenstelsel moet je dan wel aanpassen, maar dat valt wel mee als klus. Op een MF65 MK1 is het wel iets lastiger dan op een MF65 MK2, de overbrenging van het handgas zit net andersom, bij MK1 duwt de gasstang van de gashandel, bij de MK2 wordt eraan getrokken. Ik heb op de ruilbeurs in Panningen dit voorjaar nog een voetgaspedaal gevonden (Bij de heer Tijhuis). Dat zet ik binnenkort op mijn MF65, zal er een foto van delen als het zover is.
En het schakelen, dat lukt bij mij vrij aardig, ik heb dan wel inmiddels ruim 40 jaar kunnen oefenen.....het is niet onmogelijk op te schakelen, zelfs terug schakelen lukt. Maar soms kraakt het toch nog, maar ja, van de tandarts moet je iedere dag de tanden poetsen, dus dat doen we dan maar.


vg65 (Small).PNG
(119.4 KiB) 8836 keer gedownload

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door hooidonk »

Dat voetgaspedaaltje lijkt wel heel erg op deze: https://www.agrilineproducts.com/parts/ ... 12036.html

Ik kan de stuurbekrachtigingset niet meer vinden, maar mocht ik wat tegenkomen, tip ik je.
Voor onze 65 had ik hem toen ook er later bijgekocht, die bestond uit een oliereservoir, oliepomp en de kolom met de cilinder die achter de grill komt te zitten.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Er zijn volgens mij meerdere leveranciers van imitatie delen die een set leveren voor o.a. een MF 135.
Op de bijbehorende onderdelen plaatjes kun je dan zien of dit ongeveer past op jouw MF 65.

De versnellingsbak is wel op en terug te schakelen zonder al te veel gekraak, je moet dan met het gas en de rijsnelheid spelen.
De bak zal zich meestal wel iets laten horen.
Oefening baart kunst zegt men dan.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door Bert353 »

Hoi Wim, ja die ken ik, dat zijn dan cilinders die je in de stuurstang moet bouwen geloof ik.
eerlijk gezegt prefereer ik als er iemand nog eens zo'n originele "toren" tegenkomt er zoeen te kopen.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Ik bedoelde het voetgas set en niet de stuurbekrachtiging.
Dat had ik er niet bij vermeld.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

StefanDeWilde
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 31 okt 2016 10:00

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door StefanDeWilde »

Bij mijn MF 35 kan ik gewoon opschakelen zonder problemen/knarsen o.i.d. Terugschakelen gaat lastiger, van z'n 3 naar z'n 2 lukt me nu wel na veel oefenen zo rond de 1100 toeren. Van z'n 2 naar z'n 1 gaat gewoon niet.
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.

Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!

Tony
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 03 dec 2006 19:39
Locatie: Someren

Re: versnellingsbak MF65

Bericht door Tony »

Gisteren voetgas op mijn MF65 gemaakt.
Het pedaal is origineel MF maar het stangenstelsel heb ik aangepast.
Daarmee gaat opschakelen wel wat gemakkelijker.
Bijlagen
vg3.jpg
vg3.jpg (22.42 KiB) 8878 keer bekeken
vg2.jpg
vg2.jpg (23.63 KiB) 8878 keer bekeken
vg1.jpg
vg1.jpg (89.57 KiB) 8878 keer bekeken

Plaats reactie